Har en gammel terrazzo steintrapp og skal skru fast et rekkverk. Hvilken bor bruker man? Dels hardt som faen men vil jo ikke få noen sprekk heller.
En slik kanskje? https://www.hornbach.se/shop/ALPEN-Granit-och-stenborr-PROFI-4x75-mm/8659821/artikel-detaljer.html
Eller trenger man bruke diamantbor?
Kommer man til å trenge vannkjøling uansett hvilken bor?
Et helt annet spørsmål forresten, skal sparkle igjen hullene etter det gamle rekkverket, hvilket sparkel blir mest usynlig på svart/grå terrazzo?
En slik kanskje? https://www.hornbach.se/shop/ALPEN-Granit-och-stenborr-PROFI-4x75-mm/8659821/artikel-detaljer.html
Eller trenger man bruke diamantbor?
Kommer man til å trenge vannkjøling uansett hvilken bor?
Et helt annet spørsmål forresten, skal sparkle igjen hullene etter det gamle rekkverket, hvilket sparkel blir mest usynlig på svart/grå terrazzo?
Terrazzotrapene fra Norberg er betong og ballasten slipes, ofte stein fra harde bergarter.
Du trenger ikke en koromantborrekroner, men det forenkler arbeidet.
Har du et stativ til boremaskinen anbefaler jeg at du bruker det, hullet blir lettere/ikke like vanskelig å få noenlunde bra.
For å vite hvilken nyanse du skal ha til det gamle hullet, trengs det informasjon om hvilken ballast du har i trappen din.
Mvh P-A
Du trenger ikke en koromantborrekroner, men det forenkler arbeidet.
Har du et stativ til boremaskinen anbefaler jeg at du bruker det, hullet blir lettere/ikke like vanskelig å få noenlunde bra.
For å vite hvilken nyanse du skal ha til det gamle hullet, trengs det informasjon om hvilken ballast du har i trappen din.
Mvh P-A
Koromantborrkrone er det som kalles diamantborr antar jeg? Vet dessverre ingenting om trappen annet enn det jeg ser på overflaten. Så får vel teste forsiktig med en liten steinborr da og se hvordan det går. Ingen vannkjøling trengs?
Stativ har jeg dessverre ikke. Går det å kjøpe som tilbehør til skrudrill for rimelig penge?
Stativ har jeg dessverre ikke. Går det å kjøpe som tilbehør til skrudrill for rimelig penge?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Jeg gjetter at koromant kommer fra nettopp Sandvik Coromant, som tidligere omfattet borekroner/helstangbor med hardmetall. Man kan vel si at coromant var pioner innen hardmetall. Men i dag driver ikke Coromant med fjellboring, det selges under Sandvik Mining, og har gjort det i mange år. Men et bra varemerke kan bli synonymt med et produkt, man lanserte den første hardmetallbelagte helstangboren i 1942 sies det, det er en viss usikkerhet der. Til det meste duger en borekrone med hardmetallstift, å kjøpe diamantbelagte borekroner er dyrt, meget dyrt og 28 mm er de minste som Sandvik selger (finnes mindre kilhullsbor), men jeg tror ikke man noensinne har solgt disse størrelsene med diamant. Oftest velger man diamant på grunn av krav til levetid.
Så kjøp en betongbor av bra kvalitet så har den en nogenlunde bra hardmetall, kanskje ikke på nivå med Sandviks men brukbar
Jeg liker dewalt sine 4-skjærede.
Så kjøp en betongbor av bra kvalitet så har den en nogenlunde bra hardmetall, kanskje ikke på nivå med Sandviks men brukbar
Klikk her for å svare