Hei. Skal bygge ut et hus. Det ligger 2 kupig tegl på taket nå. Dette er fra midten av 80-tallet. Bør man bytte all tegl på taket eller bare komplettere den nye delen?
 
Om du har lertegl ville jeg bare byttet de som har noen feil. Et betongtak fra 80-tallet kan jo derimot være på tide å bytte i sin helhet.
 
Teglpanner har i prinsippet et evig liv så lenge som de er hele.
Også betongtakstein er egnet til gjenbruk.
Å bytte steiner på hele huset for å matche tilbyggingen handler vel da mer om hva man synes er estetisk tiltalende.
Hvis taket er uberørt siden huset ble bygget, bør dere vurdere seriøst å bytte papp og sperrer på det gamle taket når dere likevel skal komplettere med et tilbygg. Steinene kan med fordel gjenbrukes både med tanke på miljø og økonomi.
 
  • Liker
Dilato
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.