13.272 lest ·
4 svar
13k lest
4 svar
Bør man alltid ha en innfelt regel under hammerbånd?
Har sett litt forskjellige beskrivelser, det jeg lurer på er om man alltid bør ha en innfelt regel/bærebjelke direkte under gesimsbåndet i sin veggkonstruksjon?
Litt tanker jeg har:
1. Trengs det først og fremst når takstolen ikke havner direkte over en av de stående stendere?
2. Trengs det først og fremst når man har en åpning i veggen for f.eks. terrassedør/større vindusparti som gjør at man ikke kan sette stående stendere på cc60 over hele veggen?
3. Har sett på youtube at det i stedet anbefales å legge doble liggende stendere som gesimsbånd nettopp for å løse problemet med at takstolen ikke havner direkte over en stående stender. Er det noe man driver med her? Tenker at det blir en unødvendig stor kuldebro.
Dere kan også dele deres beste tips på hvordan man hakker ut den stående stenderen med det rommet der den liggende stenderen skal ligge
Litt tanker jeg har:
1. Trengs det først og fremst når takstolen ikke havner direkte over en av de stående stendere?
2. Trengs det først og fremst når man har en åpning i veggen for f.eks. terrassedør/større vindusparti som gjør at man ikke kan sette stående stendere på cc60 over hele veggen?
3. Har sett på youtube at det i stedet anbefales å legge doble liggende stendere som gesimsbånd nettopp for å løse problemet med at takstolen ikke havner direkte over en stående stender. Er det noe man driver med her? Tenker at det blir en unødvendig stor kuldebro.
Dere kan også dele deres beste tips på hvordan man hakker ut den stående stenderen med det rommet der den liggende stenderen skal ligge
Jeg har bygget flere bindingsverkshus uten innfelt regel på høykant i remmen, men da har den bærende konstruksjonen vært slik at takstolene har stått rett over en stående regel. Vil man i en slik konstruksjon sette inn en dør eller et vindu som er så bredt at en av de bærende stående reglene må kappes, kreves det avveksling.
Beste svar
JaM Martin Lj skrev:
JaM Martin Lj skrev:
Du er inne på noe her, mer kuldebro men ikke den smarteste styrkeøkningen.M Martin Lj skrev:
Om man setter en ekstra bjelke ved siden av så dobles styrken.
Om man velger en dobbelt så høy stender som bjelke så firedobles styrken, dvs. mer styrke for samme mengde materiale. Så man får samme styrke med en 1,41 ganger så høy stender i stedet, dvs. bytt en 170x45 til 220x45 så blir det nesten samme styrke.
Man kan bygge helt uten bjelke, men da kreves det i prinsippet at takstolene treffer rett over stenderne i veggen.
Noen foretrekker å sette bjelke overalt likevel, det blir i det minste litt mer stabilt et sted antar jeg. Kanskje gir det også litt mer å feste i.
I huset kjørte jeg topplate + bjelke overalt, selv om jeg kunne ha droppet bjelke overalt bortsett fra over et vindu.
I garasjen så kjørte jeg kun med bjelke, droppet topplate, litt utradisjonelt, men en snekker tipset om det.
Her en lenke: https://www.byggahus.se/forum/threads/snik-garaget.100212/page-5#post-706667
En ting må man tenke på da, opplagskraften, alt trykk fra takstolen havner på en overflate av 45x45mm. Hadde ikke fungert i huset der jeg har dimensjonert trykk på 3,7 tonn fra takstolene på noen steder.
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 innlegg
Ellers så blir jo veggblokkene betydelig stivere med en stående regel også.
Klikk her for å svare