Hei!

Har nettopp fått et stall reist men merket nå når jeg skulle begynne å male at kryssfinerplatene som snekkeren har satt opp er boblete.. Føles som det er luft bak boblene. Skal det være slik?

Ser jo ut som en dårlig oppsatt tapet.

Bilde av en vegg med plywoodplater. Den venstre delen har bobler og ser ujevn ut, mens den høyre siden viser bart tre. Plywood som er delvis malt, med synlige bobler og uregelmessigheter. Ser ut som det er luft bak boblene, lik en dårlig satt tapet.

Ingen?

Er det normalt at plywood er boblete? Det går an å trykke på boblene, så det må være luft i dem.

164401217_277366503770860_274571599486028321_n.jpg

Antar at det bare er på platene dere har malt?

13th Marine 13th Marine skrev:
Antar att det bara är på skivorna ni målat?
Nei, boblene var der allerede før. Kan dog ikke si om det har dukket opp flere etter at jeg malte.

Men hva da, skal man ikke kunne male dem? :surprised:

catherineb catherineb skrev:
Nei, boblene var der allerede før. Kan dog ikke si om det har dukket opp flere etter at jeg malte.

Men hva, skal man ikke kunne male dem? :surprised:
Det finnes forskjellige kvalitetsklasser på kryssfiner, det der ser ut til å være litt lavere.

M mlkjhr skrev:
Det finnes ulike kvalitetsklasser på kryssfiner, det der ser ut til å være litt lavere.
Jaha. Takk for svar! Nå ble jeg jo litt lei meg selvfølgelig, nybygd stall og så ser veggen ut sånn :(

Forstår at du blir lei deg, det der ser jo ikke noe morsomt ut selv om det "bare" er en stald.
Har ingen som helst anelse om hva du har bestilt, hva man kan forvente når man bestiller en stald, hvordan plywood fungerer i en stald og så videre, men åpenbart har byggherren valgt en skikkelig billig plywood med dårlig liming. Risikoen er vel at når hestene begynner å sparke på de der veggene at det flærer seg opp. Det blir jo ikke bedre i alle fall...
Vet ikke om du kan kreve tiltak eller hvor store områder vi snakker om men det burde være relativt enkelt å enten ta ned og sette opp ny, bedre plywood eller sette bedre plywood på den dårlige.
Spørsmålet er om bedre plywood holder bedre i lengden...?

Så dårlig plywood har jeg ikke sett før i år, ser og føles billig ut, i min erfaring er de fra Sør-Amerika med. Mistenker at de har funnet veien hit på grunn av den rådende trelastmangelen.

T ToRy skrev:
Forstår at du blir lei deg, det der ser jo ikke kult ut, selv om det "bare" er et stall. Har ingen som helst anelse om hva du har bestilt, hva man kan forvente når man bestiller et stall, hvordan plywood funker i et stall og så videre, men åpenbart har byggherren valgt en skikkelig billig plywood med dårlig liming. Risikoen er vel at når hestene begynner å sparke på de der veggene at det flaker opp. Det blir neppe bedre i alle fall... Vet ikke om du kan kreve utbedring eller hvor store områder vi snakker om, men det burde være relativt enkelt å enten ta ned og sette opp ny, bedre plywood eller sette bedre plywood på den dårlige. Spørsmålet er om bedre plywood holder bedre i lengden...?
Det sitter rupanel 28 mm bak samt sparkebeskyttelse 45 mm utenpå opp til 140 cm, så det burde holde.

Jeg har sett plywood som plate på vegger (øvre delen av veggene da) i stall tidligere uten at det har sett sånn dårlig ut :(

Lurer på om sånn der glatt OSB hadde vært bedre.

13th Marine 13th Marine skrev:
Så dårlig kryssfiner har jeg ikke sett før i år, ser og føles billig ut, etter min erfaring er de også fra Sør-Amerika. Mistenker at de har funnet veien hit på grunn av det rådende trelastmangelen.
Kanskje det er så :( veldig trist... får se hva snekkeren sier. Sett på lyden og hør hvordan man hører luften bak:

man ser også hvordan de forskjellige platene har reagert på maling. Disse er malt samtidig med samme farge, ett strøk. Noen plater (de mest bublete) sugde liksom til seg malingen.

To paneler med forskjellig malingseffekt; den ene glatt og jevn, den andre bublete og ujevn etter én strøk med maling.

Det beste er naturligvis stall/låveplyfa, men den er jo naturligvis svindyr. Men hvis du setter slikt bare i boksene og på øvrige områder maler du direkte på råsponten eller på den plyfa du allerede har satt opp og lever med det.

M mlkjhr skrev:
Det beste er naturligvis stall/låveplywood, men den er naturligvis svindyr. Men hvis du bare setter slikt i boksene, og på øvrige områder maler du direkte på råsponten eller på den plywooden du allerede har satt opp og lever med det.
Ja, snekkeren tenkte sette låveplywood først, men siden den hvite var horribelt dyr og de andre bare gule eller brune så sa vi at han skulle sette en plate som jeg kunne male hvit i stedet. Har kjøpt Teknos Ranch Exklusive for formålet. Har jo sett mange folk som har malt plywood uten å ha ujevne eller boblete vegger. Vi kommer nok sette inn OSB oppå selv så vi får det ferdig.

M mlkjhr skrev:
Det beste er naturligvis stall/fjøsplater, men de er jo naturligvis svindyre. Men om du setter slike bare i boksene og på øvrige flater maler du direkte på rupanelet eller på den platen du allerede har satt opp og lever med det.
Vi setter 45 x 170 behandlet med roslagsmahogny opp til 140 cm som sparkskydd.

• Liker
mlkjhr
  • Laddar…
Det ser jo unektelig ut til å være en form for billig konstruksjonsfinér.

Har selv satt opp finér i et par staller og "stallplyfa/marinplyfa" er selvfølgelig best med tanke på holdbarhet. Men vi bygde en utendørs stall og som beskyttelse på veggene satte vi 8mm bjørkefinér og lakket med båtlakk. Den har holdt veldig godt, etter 12-14 års bruk og knapt noen skader i det hele tatt på den, ikke hatt behov for å bytte en eneste plate.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.