Micke64 skrev:
Hvorfor da?

Du kan se hvordan det fungerer på [media]Spesielt tidspunkt 4:36

EDIT: Byggahus kan ikke lenke til YouTube med tidsstempel.
Fordi det ville være et problem hvis papirstrimmelen skulle suge opp for mye fuktighet. Skulle jeg/de ansatte ha strimmel som løsner konstant. Igjen, man kan ikke ta en mann som åpenbart har null erfaring med å bruke en sparkelspade på alvor. Tenker på mannen i filmen.

• Liker
Disneygrisen
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Så man skal la sparkelen med remsa tørke først før man legger neste lag? Fikk inntrykk av at man skulle følge instruksjonene ovenfor, men at man la på det andre sparkellaget direkte. Så når det har tørket og sunket sammen, sparkler man en omgang til?
Simpelt,.
Sparkel - remse - sparkel

R Ragganof skrev:
Simpelt,.
Sparkel - rema- sparkel
Ja men om du anstrenger deg kanskje du kan forstå at det momentet ikke er kjempesimpelt for akkurat alle og da kan noen form for tøys være til stor hjelp.

• Liker
Snablis og 1 annen
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja men om du anstrenger deg kanskje du kan forstå at det øyeblikket ikke er kjempesimpelt for akkurat alle og da kan noen form for tull være til stor hjelp.
Visst, det har du rett i.
Slipper remsen er det for tynt evt har sparkelen rukket å tørke.
Er man ikke så rask til å legge på sparkelen, anbefaler jeg å ta kanskje 1m av gangen.

• Liker
Mattikoleman
  • Laddar…
Som glad amatør er det våtromslim eller våtromsgrunn som gjelder. Jeg bruker alltid våtromsgrunn, det "limer" direkte og tørker raskt, og jeg har aldri fått en boble.

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
M
R Ragganof skrev:
For at skulle det va et problem med at papirstripen skulle suge opp for mye fukt.
Skulle jeg/de ansatte hatt stripslipp konstant.
Igjen går ikke å ta en mann som åpenbart har null erfaring med å bruke en sparkelspade på alvor. Tenker på mannen i filmen.
Om det var så enkelt hadde ikke så mange fått bobler. Du kan gjerne forklare i detalj hva som gir boblefri stripe og hva som ikke gjør det.

Alle vet at papir bobler om det blir vått. At det bobler om stripen får suge til seg fuktighet fra sparkelen er vel ikke helt merkelig? Hvorfor er den der "mannen" helt feil ute? Nå påstår han å være en instruktør fra Ivy Tech Community College, så han har nok en form for erfaring.

Micke64 skrev:
Om det var så enkelt hadde ikke så mange fått bobler. Du får gjerne forklare i detalj hva som gir boblefri remse og hva som ikke gjør det.

Alle vet at papir bobler hvis det blir vått. At det bobler om remsen får suge til seg fuktighet fra sparkelen er vel ikke helt rart? Hvorfor er den der "mannen" helt feil ute? Nå påstår han å være en instruktør fra Ivy Tech Community College, så han har nok en eller annen form for erfaring.
Se ovan

• Liker
Mardau
  • Laddar…
Mener dere altså at det blir luftbobler? Eller at pappen blir ujevn?

Problemet jeg hadde forrige sommer var jo at remsen ble bølgete i kantene, ja, litt som vått papir rett og slett.

I dag brukte jeg en annen remse og den la jeg dessuten i bløt og den ble ikke i det hele tatt bølgete.

Når remsen er våt har jeg mye lettere for å feste remsen i sparkelen. Det er meget mulig at jeg har for lite sparkel i grunnen men drar jeg av remsen så kan jeg se at den faktisk er festet i sparkelen.

Hva som er rett og galt avhenger trolig mye av erfaring og framgangsmåte.

I mitt tilfelle er det veldig viktig at det holder sammen da jeg har satt gips mellom kjeller og entréplan, dvs. fra betong til tre i mitt tilfelle. Så man kan forvente seg en del bevegelser. Ifølge fargebutikken skulle imidlertid papirremsene være tilstrekkelig, man trengte ikke vev eller lignende.

S snowjim skrev:
Problemet jeg hadde forrige sommer var jo at remsen ble bølgete i kantene, ja, litt som vått papir rett og slett.

I dag brukte jeg en annen remse og den la jeg dessuten i bløt og den ble ikke i det hele tatt bølgete.

Når remsen er våt så har jeg mye lettere for å feste remsen i sparklet. Det er meget mulig at jeg har for lite sparkel i grunnen men tar jeg av remsen så kan jeg se at den faktisk er festet i sparklet.

Hva som er riktig og feil avhenger trolig mye av erfaring og fremgangsmåte.

I mitt tilfelle er det veldig viktig at det holder sammen da jeg har satt gips mellom kjeller og entréplan, d.v.s fra betong til tre i mitt tilfelle. Så man kan forvente seg en del bevegelser. Ifølge malerbutikken skulle imidlertid papirremsene være nok, man trengte ikke vev eller lignende.
Da har din malerbutikk løyet for deg, evt mangler erfaring.
Å remse sammen dødt og levende materiale, er å be om problemer.
Vev er for øvrig ekstremt følsom for bevegelser.

• Liker
Stelios Ladopulos
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Da har din fargebutikk løyet for deg, evt mangler erfaring.
Å remse sammen dødt og levende materiale, er å be om problemer.
Væv er for øvrig ekstremt sensitiv for bevegelser.
ok, høres jo ikke så bra ut.

Det jeg har gjort nå er å sette opp renoveringsgips (glassfiberarmert) plater som sitter 60% limt på betong (kjeller) og 40% skrudd (MANGE SKRUER) i treverk (inngangsplan). Deretter har jeg nå sparklet alle fuger med skjøteremser. Det er altså ikke skjøteremser som alene kommer til å holde det sammen, men det er først og fremst lim, renoveringsgips og skruer.

Holder det, eller må jeg fikse noe mer?

Før renoveringen hadde man sparklet inn en type væv og så satt tapet rett på dette. Det hadde ikke blitt noen sprekker der siden 70-tallet, men tapetene var også veldig tykke. Derimot ble det sprekker i skjøter mellom sponplater, og der har jeg nå satt opp gips og remser, så jeg håper det motvirker problemet.

Her kan man se noen bilder før sparkling ble gjort: http://imgur.com/a/KVAXy

• Liker
StillSabina
  • Laddar…
S snowjim skrev:
okay, høres jo ikke så bra ut.

Det jeg har gjort nå er å sette renoveringsgips (glassfiberarmert) plater som sitter 60% limt på betong (kjeller) og 40% skrudd (MANGE SKRUER) i tre (Entréplan). Deretter har jeg nå sparklet alle fuger med skjøteremser. Det er altså ikke skjøteremsene som alene kommer til å holde det sammen, men først og fremst er det lim, renoveringsgips og skruer.

Holder det, eller må jeg fikse noe mer?

Før renoveringen hadde man sparklet inn en type vev og så satt tapet rett på dette. Det hadde ikke blitt noen sprekker der siden 70-tallet, men så var tapetene også ganske tykke. Derimot ble det sprekker i skjøtene mellom sponplater, og der har jeg nå satt gips og remser så jeg håper at det motvirker problemet.

Her kan man se litt bilder før sparkling var gjort: [lenke]
Ser at jeg misforsto, trodde du mente at du hadde sparklet sammen tre og gips.
Det du har gjort er helt korrekt, trenger ikke å være bekymret. :)

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Det finnes skjøtesparkel som er laget for å sparkle inn papirremse med. Den sparkelen er våtere. Kanskje fungerer det bedre mot bobler.

K Klicka skrev:
Det finnes skjøtesparkel som er laget for å sparkle inn papirremsen med. Det sparklet er våtere. Kanskje fungerer det bedre mot bobler.
Inneholder mer lim, og er oftere finere sand i.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Jeg sier at remse skal ikke limes om man er profesjonell maler og har vettig timpenger men en glad amatør kan koste på seg det ekstra momentet. Resultatet blir det ikke noe feil på.
Hvordan limer man remse på en våt vannaktig sparkel ? Eller venter dere først at første sparkel blir tørt og så limer dere papirremsen på dette? Takk på forhånd for tips..Er ny..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.