Lagt lag sparkel, smekket i papirstripen, på med et lag til. Latt tørke, slipt og ser at det er visse bobler i skjøtestripen. Har brukt noe lett sparkelmasse og har forstått (bortsett fra manglende teknikk) at det kanskje ikke var optimalt sparkel, så har nå medium veggsparkel jadajada. Hvordan kan jeg best løse problemet med boblene som finnes? Er det bare å rive/slip/share opp stripen og en del sparkel og gjøre det om med ny stripe eller finnes det noen annen måte? Bruker folk lim til stripen? i så fall hvilket?

Med vennlig hilsen

Setter oftest i skivesparkel eller med våtromslim.

Våtrumslim er mest failsafe. Kanskje kan du redde de gjorda skjøtene om du skjærer opp boblene og får inn lim, men det avhenger selvfølgelig av hvor mye det gjelder.

• Liker
ThomasLundgren
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Remsa skal ikke limes.
Jeg sier at remsa skal ikke limes om man er profesjonell maler og har fornuftig timebetaling, men en glad amatør kan unne seg det ekstra momentet. Resultatet blir det ikke noe feil på.

• Liker
johanh913
  • Laddar…
Du kanskje skal blande i en skvett vann i sparkelen og røre om ordentlig. Så gjør amerikanerne om man ser på youtube. De synes at sparkel direkte fra boks er for tykk.

• Liker
Vibbevictorsson
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Du kanskje skal blande i en skvett vann i sparkelen og røre om ordentlig. Så gjør amerikanerne om man ser på YouTube. De synes at sparkel direkte fra bøtta er for tykk.

[media]
De vanner ut en medium, synes den ser altfor løs ut. Da blir man tvunget til å bruke en sparkel boks. Som amatør bør man holde seg til en finere sparkel med mer lim. Og ikke tulle rundt med en 10 cm sparkelspade for guds skyld.

• Liker
Jesper Fröding
  • Laddar…
Forrige sommer da jeg sparklet veggene på kjøkkenet så sparklet jeg inn remsene med sparkel akkurat som man skal gjøre. MEN så godt som samtlige remser ble litt bølgete i hjørnene av fuktigheten, og når jeg slipte, kunne man se at man slipte delvis på remsen. Det gikk jo bra likevel siden størstedelen av remsen var under gips, men jeg må jo si at det ikke var åpenbart å få til.

Nå er det på tide med et nytt rom å sparkle, og jeg vurderer faktisk å lime dem fast, og det ser ut til at våtromslim er det som gjelder, har ikke sett noen som har hatt problemer med det?

Spørsmålet er om man kan droppe første momentet med sparkellag og lime det direkte på platene? Har sett i en annen tråd at noen har gjort det? Eller skal man først legge et lag, vente en time og så lime? Jeg mistenker at man må vente ganske lenge på at limet skal tørke, typ 1 døgn eller noe sånt?

Ellers får jeg selvfølgelig sparkle inn remsene igjen og se om de blir litt bølgete.

Sparkelen jeg brukte var Byggmax fin sparkel som skal være ganske ok.

Å bare kjøre fin sparkel er jo ikke noen høydare.
Medium så muligens avslutte med fin men ikke ta det fra Byggmax.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Jeg limte direkte på platene etter anvisning fra malerbutikken. Brukte våtromslim. Limte en kveld og sparklet neste, men man kan nok jobbe tettere. Det gikk smidig og resultatet ble bra, og er det fortsatt et par år etter. Trehus fra 1929.

• Liker
snowjim og 1 annen
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Å bare kjøre finmørtel er jo ingen høydare.
Medium så muligens avslutte med fin, men ta ikke det fra Byggmax.
Fin bruker du kun til papirstripen.

Når jeg kommer over ny gips fremover skal jeg nok spille inn en instruksjon.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
M
Bløtlegg remsen først. Den ekspanderer ellers av fukten fra sparkelen.

Micke64 skrev:
Våt stripen først. Den ekspanderer ellers av fuktigheten fra sparkelen.
Nei, alle disse "tips og triks" er tull.

• Liker
Disneygrisen
  • Laddar…
M
R Ragganof skrev:
Nei, alle disse "tips og triks" er tull.
Hvorfor det?

Du kan se hvordan det fungerer på
Spesielt tidspunkt 4:36

EDIT: Byggahus kan ikke lenke til YouTube med tidsstempel.

• Liker
fredrik43 og 1 annen
  • Laddar…
Så man skal la sparklet med remsen tørke først før man legger neste lag? Fikk inntrykk av at man skulle følge instruksjonene ovenfor men at man la på andre sparkellaget direkte. Så når det har tørket og sunket sammen så sparkler man en omgang til?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.