Vårt hus er bygget på 40-tallet og har en oppmurt terrasse/altan/balkong på drøyt 10 kvm (ca 2,08x5,5 m) med en runddel rundt hjørnet av huset i funkisstil. Vi har lenge ikke visst hva vi skulle bruke terrassen til (finnes to terrassedekke som vi bruker i dag), men de siste årene har vi mer og mer vurdert å plassere et rundt utendørs spa i "runddelen".
Nå til vårt problem: kommer gulvet på terrassen til å holde et rundt boblebad med 4 personer på rett under 1,5 tonn totalt?
Som dere ser på bildene er det et støpt gulv med sluk. Jeg har studert tegningen av huset og konstatert at "veggene" under terrassen og fasaden består av murt sementstein. Rommet under terrassen er ikke tilgjengelig i dag. Det finnes ingen inspeksjonsluke. Og fra tegningen kan jeg ikke se hvordan gulvet på terrassen er konstruert samt festet i fasaden. Kan det være annet enn armert betong? Finnes det noen risikoer her? Kan noen ekspert hjelpe meg å tolke tegningen?
Takket være at terrassen henger ut ca 25 cm over de murte veggene (tykk linje) kan spaet (stiplet linje) i stor del stå rett over veggen. Hva tror dere?
Vet ikke om man kan likestille overhenget med at det finnes en "klack" under gulvet. Man ville vel kanskje hatt en titteluke inn under (eller skape et oppbevaringsrom) og/eller konsultere en konstruktør eller noe som kan regne på belastningen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.