Hei, jeg planlegger å bygge hus, og bruke Västkustskiva og en stående falsad spårpanel. Träguiden viser da på denne måten når det gjelder montering.
Med beskrivende tekst om man skal bruke falsad panel
Innebærer det da at jeg bare behøver en horisontal spikläkt om man har "normalt" vær og ikke en vertikal luftläkt under spikläkt?
Ser man på Parocs monteringsanvisning viser de en vertikal luftläkt (dog tar de ingen hensyn til hvilken panel man bruker.
Ser man på Isover monteringsanvisning så viser de bare horisontal spikläkt
Ser man på Rockwool så viser de vertikal luftläkt.
Altså hva gjelder egentlig? Er det forskjellig avhengig av leverandør, eller setter de bare ut "best practice" med tanke på at Träguiden ikke viser en vertikal luftläkt og den likevel er oppdatert 2021?
Prøver å få grep om montasjen her hvordan jeg må gjøre da jeg som mange andre ikke vil at det skal bygge ut for mye. Har også tenkt om man skal gå en mellomvei og sette en 12mm vertikal, så får man inn litt luftspalte.
Det holder med horisontal spikerregel, vestkustplaten er ikke så fuktfølsom så derfor holder det..
Kun slagregnutsatte sider som anbefales med vertikal luftspalte..
Men vi har bygget i mange tiår uten vertikal luftlekter så det fungerer uten under normale omstendigheter..
Det holder med horisontal spikerregel, vestkystplatene er ikke så fuktfølsomme så derfor holder det..
Kun slagregnutsette sider som anbefales med vertikal luftspalte..
Men vi har bygd i mange tiår uten vertikal luftsperre så det fungerer uten under normale omstendigheter..
Okei, men blir det noen som helst type lufting bak dersom det bare blir vertikal spikerlekt? Altså kommer luft til et sted likevel.
Hvordan avslutter dere nederst ved platen med vestkystplaten/spikerlekten, setter dere en spikerlekt nederst eller setter dere en regel som vestkystplaten står på og fester panelet i reglen??
Okej, men blir det noen som helst type lufting bak hvis det bare blir vertikal spikläkt? Dvs. kommer luft inn et sted likevel.
En panel er aldri vindtett, så det blåser inn luft. Ofte har panelet spor på baksiden for å forhindre at det sprekker og buer seg.
NNygge72 skrev:
Hvordan avslutter dere nederst ved platen med vestkystplaten/spikläkten, setter dere en spikläkt nederst eller setter dere en bjelke som vestkystplaten står på og fester panelet i bjelken??
Det kommer an på om vestkystplaten dekkes av grunnen eller ikke nederst?
Hvis den dekkes av grunnen, trenger du ikke å gjøre noe, men hvis den havner utenfor konstruksjonen, ville jeg satt den på en bjelke eller hatt noen slags startlist i metall eller plast.
En panel er aldri vindtett så det blåser inn luft, siden er vel har oftest panelen spor på baksiden for å forhindre at den sprekker og buer seg..
Det kommer an på om vestkystplaten dekkes av grunnmuren eller ikke nederst?
Hvis den dekkes av grunnmuren så behøver du ikke gjøre noe, men hvis den blir utenfor konstruksjonen så ville jeg ha plassert den på en bjelke eller hatt en slags startlist i metall eller plast..
Ok, så hvis man setter en type dryppbrett nederst kan den hvile på den, alternativt på en bjelke. Tenker at en bjelke blir et godt musebeskyttelse også
Hvis den "hviler" på platen, skal da svillen dekke denne også, eller er det bare svillen man dekker?
Okei, så hvis man setter en type dryppblekk nederst så kunne den hvile på den, alternativt på en bjelke. Tenker at en bjelke blir jo en god musebeskyttelse også
Hvis den "hviler" på platen, skal da bunnsvillisoleringen dekke denne også, eller er det bare bunnsvillen man dekker?
Bunnsvillisoleringen går sjelden utenfor bjelkebredden utvendig..
Hvordan ser din konstruksjon ut? Hva har du innenfor vestkystforingen?
Jeg brukte vestkystplate på garasjen min og satte da en regel som platen står på. Så ble det musebånd likevel for å dekke luftspalten. Regeln i mitt tilfelle var jo ikke større enn vestkystplaten så det hadde ikke vært nok som eneste musebeskyttelse.
Jeg har liggende panel så jeg har bare vertikal lekter. Men hadde jeg hatt stående panel så hadde jeg bare hatt horisontal lekter går jeg ut fra.
Som jeg har tenkt blir det Panel-Slaglekter-Vestkystplater-Regel/isolering (170)-Dampsperre-installasjonslag (45-Osb-Gips
Du bør ha en vindsperre innenfor vestkystplaten, enten vindsduk eller noen form for plate.
Har du vindsduk kan den brettes ut på grunnen slik at vestkystplaten kan stå på duken og således beskyttes fra fuktoppsuging.
Du bør ha et vindskydd innenfor vestkystskiven enten vindduk eller en form for plate..
Har du vindduk så kan man la den brettes ut på grunnen så vestkystskiven kan stå på duken og dermed beskyttes mot fuktopptak..
Okei, jeg så at de sa vindduk bare trengtes hvis bygningen hadde 3 etasjer eller mer, men hadde tenkt å sjekke det også.
"På steder utsatt for vind og fra og med tredje etasje og oppover i høye bygninger må et heldekkende vindtett sjikt, samt ytterhjørner alltid beskyttes med f.eks. Vindskydd WALKI Wall Breath 65 (XMW 065), Vindskydd, som monteres innenfor Klimatskiven."
Men det er jo en såpass liten kostnad så skader vel ikke å sette selv om det er lavere.
Jeg har også gjort tolkningen at vindskydd ikke skal være nødvendig og har ikke det på garasjen min. Men en garasje er jo også litt mindre viktig enn et hus, så kanskje verdt med hengebukseseler og livrem der.
Mitt garasje er ellers av full villastandard med liggende panel, lekter, vestkustskiva, 195 mm regler og isolasjon, deretter 45 mm innerisolasjon, 12 mm kryssfiner og til slutt gips.
Min anbefaling er å montere en stående 12 mm luftingslekt for å få luften til å sirkulere bak panelet, spesielt hvis du maler panelet med moderne maling
Okei, jeg så at de sa vindsperre bare trengtes hvis bygningen hadde 3 etasjer eller mer, men hadde tenkt å sjekke opp det også.
"På steder utsatt for vind og fra og med tredje etasje og oppover i høye bygninger må et heldekkende vindtett sjikt, samt ytterhjørner alltid beskyttes med f.eks. Vindsperre WALKI Wall Breath 65 (XMW 065), Vindsperre, som monteres innenfor Klimaplate."
Men det er jo en såpass liten kostnad at det skader vel ikke å sette opp selv om det er lavere
Ja vindsperre er synes jeg et krav fordi du får mange skjøter horisontalt med vestkystplaten og disse kommer ikke til å bli vindtette det vet jeg av erfaring..
Deretter er det ikke feil å beskytte stenderverket fra fuktigheten som vestkystplaten tåler, men hvis den ligger mot stenderverket uten noe imellom, risikerer man at fuktigheten vandrer inn i stenderverket hvis man ikke har noe imellom..
Jeg ville ha bygd sånn at utsiden av vestkystplaten kommer på linje med grunnmuren så du ikke trenger en lekt i bunnen..
Alternativt en vannavleder som dette bildet..
Jeg har også gjort tolkningen at vindsperre ikke skal være nødvendig og har ikke det på garasjen min. Men en garasje er jo også litt mindre nøyaktig enn et hus, så kanskje verdt med både bukseseler og belte der.
Ja, sånn er det jo. For liten kostnad til å velge bort for å være dumsnål på. Det kan man være på ting man kan bytte ut i ettertid. Men ting som deretter er der de er, bør man ikke være dumsnål på.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.