8.827 lest ·
28 svar
9k lest
28 svar
Blir GAL! Jente trenger hjelp...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
Sett en gjenget stang i andre enden så har man så lang gjenge man vil.saltrulle skrev:Kan kjøpe en bokhylle av meg i stedet. Ingen skruer i veggen eller noe.
Kunne ikke la være å tenke på de distanseboltene vi bruker i "elskåpene" når jeg så bildet. Har dog aldri sett dem med gjenging lenger enn de ca 8-10mm de pleier å være... men det har kanskje noen andre..med lengre gjenging hadde det nok funket kjempebra sammen med en vanlig gipsekspander hylse i veggen.
[bild]
Protte
Wwhhhaaattt?!?!
Prototypen!
Tror du du kunne spesifisere den setningen litt mer på Donald Duck-språk eller epler og pærer (dvs samme språk man snakker med barn når man skal lære dem noe...)????
Synes jeg er rimelig lur ellers men ikke på dette emnet åpenbart... *SUKK*
Derfor trenger jeg litt mer inngående forklaring/beskrivelse/oversettelse... :S
Prototypen!
Tror du du kunne spesifisere den setningen litt mer på Donald Duck-språk eller epler og pærer (dvs samme språk man snakker med barn når man skal lære dem noe...)????
Synes jeg er rimelig lur ellers men ikke på dette emnet åpenbart... *SUKK*
Derfor trenger jeg litt mer inngående forklaring/beskrivelse/oversettelse... :S
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 885 innlegg
Jeg tror at den beste beslag for formålet er den som Mattias linket til i innlegg 3 ovenfor.
Jeg trodde at det beslag (stangen med tregevind) som du viste i ditt første innlegg, var nettopp et som fulgte med en ferdig hylle.
Ellers har IKEA en hylle med lignende konstruksjon, om jeg husker rett så minner deres beslag om det Mattias linket til, dog ikke justerbart. Finessen med det beslaget er at det finnes skruehull på det slik at man bør kunne bruke en skrue og plugg som er passende for veggen.
Jeg trodde at det beslag (stangen med tregevind) som du viste i ditt første innlegg, var nettopp et som fulgte med en ferdig hylle.
Ellers har IKEA en hylle med lignende konstruksjon, om jeg husker rett så minner deres beslag om det Mattias linket til, dog ikke justerbart. Finessen med det beslaget er at det finnes skruehull på det slik at man bør kunne bruke en skrue og plugg som er passende for veggen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
Hvis du kan måle på din sekskantede stang "diameteren" ikke på toppene, men måle på det flate (kalles nøkkelvidde, det målet skiftenøkkelen må være åpen for å gripe sekskanten), kan være 7, 8 eller 10 mm. Det vil avgjøre hvilken gjenge det er (M4, M5 eller M6).
Deretter gjelder det å finne et gipsanker med samme gjenger.
Bildet viser en distanse med en meter kappbar gjengestang.
Protte
Deretter gjelder det å finne et gipsanker med samme gjenger.
Bildet viser en distanse med en meter kappbar gjengestang.
Protte
Renoveringsnybegynner
· Östergötland
· 5 360 innlegg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
I gips?
Med skjult oppheng av hylleplan?
Med skjult oppheng av hylleplan?
Renoveringsnybegynner
· Östergötland
· 5 360 innlegg
Ja, til den skruen som ble vist i innlegg #1? Alligatorpluggen folder seg ut og blir som en mollyplugg?
Hvilken rase er du? Selv er jeg en blanding av Smålänning, Stockholmare, Upplänning og Dalmas.bassetasse skrev:
I'l wait for u babe.bassetasse skrev:
Skulle brukt en sånn. http://www.bengtsandberg-byggprod.se/1/1.0.1.0/16/1/?item=prod_prod-s1/486&group=prod_prod_grp-s1/84
Kalles bl.a. speedplugg eller driva. Man må jo tenke på at disse hyllene ikke direkte er laget for større belastninger, men mest for syns skyld.
Kalles bl.a. speedplugg eller driva. Man må jo tenke på at disse hyllene ikke direkte er laget for større belastninger, men mest for syns skyld.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Det finnes lignende også i plast, som er mer tilgivende for ikke å ha nøyaktig riktig gjenge.raveper skrev:
Jeg hengte opp virkelig store og tungt belastede hylleplan på enkelgips med disse, men jeg satte på den andre siden sikkert 10 stykker.
Raceman skrev:
*LER* Jeg er en blanding av Skåning, Stockholmare og Dalmas... Komisk nesten!
Raceman skrev:
Ikke så bra... Gitt opp håpet om å fikse opp hyllene med mine "mindre synlige" anordninger da jeg ikke fikk noen plugg til å passe sammen med "skruedelen".
Så fikk bli de styggeste konsoller noen noen gang har skapt for å holde opp hylleplanene inntil videre (se bildet som man også ser et annet av hullene etter min pluggtestingtesting før jeg ga opp. OG det er bare et av omtrent de hundre hullene jeg klarte å få til før jeg ga opp..l Det mangler vel bare at veggen raser nå pga alle hullene...).
Gunnar_A skrev:
Takk for tipset..., MEN jeg skjønner ikke helt hva du mener faktisk med hvordan jeg skal feste hylla??? Antar du mener jeg skal sette en plank med bredeste siden mot veggen og finne en stender så den sitter stabilt, men så...???
Har nemlig selv vært inne på å gjøre en lignende variant med en "mindre variant trestender" som blir en "firkantet list" under hylleplanet som jeg så borer fast hylleplanet i "ovenfra selve hylleplanet og ned i ministenderen, så å si". Men videre noe jeg ikke har prøvd for føles som det ikke blir stabilt om ikke selve hylleplanet har noen feste i veggen uten bare under, eller...???
(Om det nå er NOEN som skjønner hva jeg mener for det gjør jeg nesten ikke selv...).
Dessverre er det mer enn for syns skyld.raveper skrev:
En stykk på åtte kilo (overvekt da altså..) og en stykk på 6 kilo (bilde uten alle kilo først og så med alle kiloene..., dessverre ble bildene utydelige).
Klikk her for å svare