Hei, jeg holder på og skal støpe en bordplate i betong med synlige steiner/marmorbrudd 8-16, slik at det får et terrazzoutseende
Bruker Finjas ekspanderbetong men spørsmålet er om jeg skal kjøre med steinen med betongen i blanderen eller om det er bedre å blande betongen for seg og deretter 'strø' i steinene ved støping.

Tenker at med det første alternativet kan det være risiko for at steinen legger seg i midten av formen snarere enn mot bunnen, men har ingen videre erfaring med dette. Så også noe om at det kan bli mikrosprikker med alternativ 2
Noen som har erfaring med terrazzo eller støping og kan hjelpe meg med dette?
Takk på forhånd
//N

jeg testet når jeg selv skulle støpe min plate til stuen, ble ikke det resultatet jeg forventet meg etter jeg slipte prøvebiten så jeg hoppet over de hvite steinene i den sorte platen.

Du får en klart bedre overflate av å støpe mot forskaling eller mellamin enn å ha ferdig overflate oppover i formen så for å slippe slipe alt rett hadde jeg lagt i steinen i blandingen, du kan jo sortere ut visse av de store steinene fra sekken med et rutenett så endrer du ikke holdfastheten mer enn nødvendig.

Tror at sliping som type terrazzo krever noen form av jigg som holder en slipemaskin rett, typ som en høvel til tre.

pjapen pjapen skrev:
jeg testet når jeg selv skulle støpe min plate til stuen, ble ikke det resultatet jeg forventet meg etter jeg hadde slipt prøvebiten så jeg hoppet over de hvite steinene i den svarte platen.

Du får en klart bedre overflate av å støpe mot formplywood eller melamin enn å ha ferdig overflate oppover i formen så for å slippe å slipe alt rett hadde jeg lagt i steinen i blandingen, du kan jo sortere ut visse av de store steinene fra sekken med et rasternett så endrer du ikke holdfastheten mer enn nødvendig.

Tror at sliping som typ terazzo krever noen form for jigg som holder en slipemaskin rett, typ som en planhøvel til tre.
Takk for svar, har bygget form av formplywood men da burde det bli best resultat om man strør ut steinen i bunnen av formen og så heller over betongen?
Har du noen bilde på dine tidligere støpinger?

Tror du får beste resultat med mye arbeid. Fins bilder på forumet i en eller annen gammel tråd om betongbenker. Dessverre har jeg ikke bilder av de testene jeg gjorde det var rundt 2012. Finner du ikke tråden kan jeg sende PM med bilder.

Letet rundt, finnes jo en del tråder, men du får gjerne sende pm om du vil.
Hva var det som ikke ble som du hadde tenkt deg med din prøveavstøpning?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.