1.939 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Hvordan blander jeg betongen? Støping av skorsteinskrone.
Medlem
· Gullbrandstorp
· 3 innlegg
Hei,
Tenkte å gi meg i kast med å støpe en ny skorsteinskrone. Tråden jeg har lenket til har gitt meg god oversikt over arbeidet i seg selv, https://www.byggahus.se/forum/threads/tillverka-skorstenskrona.59426/, men jeg lurer på om noen har god oversikt over oppskrift og hvilke proporsjoner å blande?
Mvh
Tenkte å gi meg i kast med å støpe en ny skorsteinskrone. Tråden jeg har lenket til har gitt meg god oversikt over arbeidet i seg selv, https://www.byggahus.se/forum/threads/tillverka-skorstenskrona.59426/, men jeg lurer på om noen har god oversikt over oppskrift og hvilke proporsjoner å blande?
Mvh
Skaff en hette i metall i stedet. Da jeg installerte en ny ovn, sverget mureren over vår eksisterende krone og sa at det blir et helvete når noen må reparere skorsteinen.
Men det var jo hans ord. Jeg har mindre peiling...
Men det var jo hans ord. Jeg har mindre peiling...
Er ikke skorsteinskroner i betong en nyere oppfinnelse som man begynte med da oljepannene kom? Oljen inneholdt svovel som ga etseskader i toppen der røyken kondenserte. De problemene har man ikke med vedfyring, slik jeg har forstått det?
Deretter brukte man også blyplater som beskyttelse siden heller ikke betongen tålte svovelsyren helt.
Så, hvis jeg husker riktig, fører det til spørsmålet om det er nødvendig med en betongkrone eller ikke.
Deretter brukte man også blyplater som beskyttelse siden heller ikke betongen tålte svovelsyren helt.
Så, hvis jeg husker riktig, fører det til spørsmålet om det er nødvendig med en betongkrone eller ikke.
Medlem
· Gullbrandstorp
· 3 innlegg
Takk for at noen begynner å vende tråden riktig! På toppen kommer det til å havne en plåthuv, men for "riktig", dvs ønsket, utseende er det en støpt krone som gjelder. Det er kun oppskrift som søkes. Kommer det ikke inn noen gode tips, blir det et par sekker ferdigblanding uten annen ballast som får gjøre jobben.Rejäl skrev:
Hvor tykk blir den?O Ockeponken skrev:Takk for at noen begynner å snu tråden riktig! Ovenpå kommer det å havne en plåthuv, men for "riktig", dvs ønsket, utseende er det en støpt krone som gjelder. Det er kun oppskrifter som søkes. Kommer det ingen gode tips inn, blir det et par sekker ferdigblanding uten annen ballast som får gjøre jobben.
Klikk her for å svare