Jeg ser ut til å ha hørt at man kan blande mer kalk i vanlig c-pussmørtel for å pusse en skorstein. Tidligere var det vel vanlig med ren kalkmørtel, men hva jeg forstår er det vanlig å pusse med sementmørtel i dag? Forutsatt da at man har slått bort all gammel puss. Å blande mer kalk i c-mørtelen vil gjøre den mer elastisk. Noen som vet mer om dette? Hvilken type kalk skal man bruke i så fall? Hvor mye skal man blande i?

Claes Sörmland
Blander du släckt kalk (=Murkalk E) i vanlig C-mørtel så får du en slags kalksementmørtel (KC-mørtel). KC-mørtel var en populær mørtel før i tiden, og det finnes fremdeles ferdige blandinger av KC-mørtel å kjøpe.

(De fleste mørtler som selges i dag er riktig nok basert på sement som bindemiddel. Men de blir vanligvis ikke kalt for sementmørtel fordi sementen er blandet med kalksteinsmel. Portlandssement+kalksteinsmel = murssement. Det som selges under navnet sementmørtel er vanligvis ren portlandssement og tilslag, dvs. en variant av betong.)

• Liker
xetkexet og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svaret! Har du noen anelse om hvor mye murkalk man bør blande i når man pusser en murstein innendørs?

Claes Sörmland
S Stefan_B skrev:
Takk for svaret! Har du noen anelse om hvor mye murkalk man bør blande i når man pusser en murstock innendørs?
Typisk sett er det kalk/sement/sand 0-3 mm 50/50/650 i KC-mørtel hvor det er vektforholdet mellom ingrediensene som angis (omtrent 1 volumdel lesket kalk, 1 volumdel byggsement og 8 volumedeler sand). Men er det ikke enklere å kjøpe en slik mørtel fra begynnelsen? Det er jo ganske standard.

Sist redigert:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typisk sett er det kalksement/sand 0-3 mm 50/50/650 i KC-bruk der det er vektforholdet mellom ingrediensene som er angitt (omtrent 1 volumdel lesket kalk, 1 volumdel byggsement og 8 volumdeler sand). Men er det ikke enklere å kjøpe et slikt bruk fra starten av? Det er jo ganske standard.
Sjekket litt og det virker ikke å være så enkelt å få tak i kc-bruk. Du tilfeldigvis vet ikke blandingsforholdet på vanlig c-bruk også? Da kan man jo regne ut hvor mye kalk man skal blande i hvis jeg ikke får tak i kc-bruk.

De firmaene som selger til de som driver med gipsmuring pleier å ha kalk i sekk

Hvorfor ikke ganske enkelt bruke kalkmørtel? Både mitt lokale Beijer og XLBygg har forskjellige varianter, og Bauhaus kommer opp som førstealternativ når jeg googler. Hornbach har sikkert også; som tysk kjede har de nok bra greier til sånt, kalkpuss er mye, mye vanligere nede på kontinenten.
Jeg har brukt både luftkalkmørtelen Weber cal 142 og den hardere hydrauliske kalkmørtelen Weber cal 148 med gode resultater. Luftkalkmørtel på pipa inne, vakker hvit farge og sitter som fjell.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.