Hei. Jeg har lagt merke til at det er noen sprekker og skavanker i fugen på mitt gamle teglhus har gamle papirer på at det ble bygget tidlig på 1900-tallet. Har googlet meg til vanvidd og vet ikke hvilken type mørtel som skal brukes på mitt hus. Har ingen info på hva som har blitt brukt tidligere eller om man har renovert fugene. Det eneste jeg kan vise er noen bilder. Noen med et kyndig øye som kan avgjøre om det er KC-mørtel som skal brukes eller om det er kalkmørtel?

• Gammel teglsteinsvegg med sprukne fuger og ujevn murbrukfarge. Spruker og skavanker i fugene synlig på flere steder.
  • Brunt teglesteinsvegg med synlige sprekker og slitasje i fugene på et gammelt hus fra tidlig 1900-tallet.
  • Mursteinsvegg med synlige sprekker og slitasje i fugen, antatt å være bygget tidlig 1900-tallet, usikkerhet om riktig mørteltype.
Claes Sörmland
Fugene ser renovert ut med noe sementinnhold. Jeg tenker på denne delen av bildet:

Detaljebilde av en murvegg med nylig renoverte fuger som inneholder sement.

Så faktisk forskjellen der i dag, ettersom der har blitt litt sprekker og hull i fugene, skulle man frese ut og legge i kalkmørtel fra begynnelsen? Kan det bak renoveringen være grovkornet kalkmørtel?

• Liker
Carl Johansson
  • Laddar…
Absolutt kan det være gammelt kalkbruk. Jeg står i begrep om å fuge om deler av fasaden og kommer til å bruke hydraulisk kalkbruk, dvs at det fungerer på samme måte som sementbasert bruk men er mer føyelig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.