Hei. Jeg har lagt merke til at det er noen sprekker og skavanker i fugen på mitt gamle teglhus har gamle papirer på at det ble bygget tidlig på 1900-tallet. Har googlet meg til vanvidd og vet ikke hvilken type mørtel som skal brukes på mitt hus. Har ingen info på hva som har blitt brukt tidligere eller om man har renovert fugene. Det eneste jeg kan vise er noen bilder. Noen med et kyndig øye som kan avgjøre om det er KC-mørtel som skal brukes eller om det er kalkmørtel?
Så faktisk forskjellen der i dag, ettersom der har blitt litt sprekker og hull i fugene, skulle man frese ut og legge i kalkmørtel fra begynnelsen? Kan det bak renoveringen være grovkornet kalkmørtel?
Absolutt kan det være gammelt kalkbruk. Jeg står i begrep om å fuge om deler av fasaden og kommer til å bruke hydraulisk kalkbruk, dvs at det fungerer på samme måte som sementbasert bruk men er mer føyelig.
Klikk her for å svare



