Hei!

Holder på å støpe mindre plater av betong for å finne riktig blanding til mine benkeplater.

Har 10 stk 25 kilos aalborg hvit sement.
og 25 stk 25 kilos sekker marmorknust 3-5 mm.
Har også 7 kg titanoksid for å gjøre betongen litt hvitere.

Og 500 ml flytemiddel som skal blandes 0,8% av sementvekten.

Nå til spørsmålet: Hvordan skal fordelingen mellom sement, marmorknust, titanoksid og flytemiddel være?
Kommer til å trenge omtrent 270 liter betong.

jeg forstår at dine prøveavstøpninger ikke blir så vellykkede, partikelspranget fra sement til knust stein er for stort, du ville trengt type 0-2 mm som fyller opp hulrommet mellom sement og knust stein, altså at marmorknust synker til bunns fordi det ikke er noe som bærer det opp, prøv å finne noen som er så lys i fargen som mulig.

Fordeling: kjør 1 del sement og tre deler knust stein inkludert ca 20-30% 0-2 (du må prøve deg frem), pigment maks 6% av sementvekten (sementen veier ca 1,5kg/l), vann ca 40%.

bland alt det tørre, deretter vann, og det vil bli en stabbig masse, tilsett deretter med stor forsiktighet flytemiddelet til du får en kremete masse, for mye flyt så separerer det.

Lykke til!

Lyst materiale til å fylle på med kan du finne på Ballast i Søndre Sandby, fjellet der er en slags kvarts som er veldig lys grå/hvit.

Takk for svaret. Støpte en sats med 30% sement og 70% knust stein i går og tilsatte litt mer vann enn normalt. Det ble en ganske løs betong.
Som du sier, så havnet det meste av marmorknustet i bunnen av formen, men det ble en veldig bra overflate når jeg vendte den.

Gjør det noe for styrken om man bruker for mye vann og ingen sand som du nevnte?

For mye vann mister du styrken og du får separasjon, prøv å finne litt sand og gjør en liten prøveblanding så vil du se hvilken forskjell det blir
har du ingen sandkasse hjemme? pleier å være 0-2

Tar en spade fra sandkassen og prøver.

Hei,

Jeg skal også støpe en hvit betongplate. Lyktes du med å få et bra resultat? Hvor fant du marmorknusen? Hvor kan man finne finere knus?

• Liker
JensZ
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.