Lurer på om en garasje bygget i 1976 av lettbetong kan inneholde blåbetong. Hvordan vet man om det er det? Synes at betongen er ganske blågrå når man ser på den og skrur i den.
Kjelleren til en utbygging av bolighuset er bygget av betonghullstein. Kan det inneholde blåbetong?
Kjelleren til en utbygging av bolighuset er bygget av betonghullstein. Kan det inneholde blåbetong?
Sakset fra Stråleverninstituttets hjemmeside:
Etter 1975 produseres lettbetong av finmalt sand, sement og kalk. Slik hvit eller lysegrå lettbetong har meget lavt innhold av uran og således lav radioaktivitet og radonavgang.
http://www.ssi.se/radon/Radon_Blabetong.html
Etter 1975 produseres lettbetong av finmalt sand, sement og kalk. Slik hvit eller lysegrå lettbetong har meget lavt innhold av uran og således lav radioaktivitet og radonavgang.
http://www.ssi.se/radon/Radon_Blabetong.html
Ja, det høres ut som om det inneholder såkalt blåbetong. Refererende til svar fra "mycke_nu", så stemmer det at produksjonen opphørte på midten av syttitallet, men det fantes fortsatt store lagre på markedet av den "gamle" blåbetongen og den ble brukt en bit ut på åttitallet. Den eneste sikre måten å avgjøre saken er å måle betongen/veggen med et gammameter, sjekk om kommunen har instrument for utlån!
Når det gjelder kjelleren, så er jo betonghullstein ikke blåbetong, men det forekommer at man for eksempel har isolert innvendig med blå lettbetong også i slike tilfeller, du burde dog i så fall ha sett det på borekjerner også her. Men som i tilfellet med garasjen, måling er det eneste helt sikre, det gir dessuten svar på hvilken strålingsintensitet betongen har - avhengig av produsent og batch så kan det variere kraftig.
Men apropos garasjen - føles litt meningsløst om det er blåbetong der, man oppholder seg jo ikke så voldsomt mye i en garasje og ventilasjonen pleier å være bedre enn i boligen...
Når det gjelder kjelleren, så er jo betonghullstein ikke blåbetong, men det forekommer at man for eksempel har isolert innvendig med blå lettbetong også i slike tilfeller, du burde dog i så fall ha sett det på borekjerner også her. Men som i tilfellet med garasjen, måling er det eneste helt sikre, det gir dessuten svar på hvilken strålingsintensitet betongen har - avhengig av produsent og batch så kan det variere kraftig.
Men apropos garasjen - føles litt meningsløst om det er blåbetong der, man oppholder seg jo ikke så voldsomt mye i en garasje og ventilasjonen pleier å være bedre enn i boligen...
Takk for svarene.
Det jeg funderer over er jo dels om det er blåbetong i grunnmuren, kjellerveggene og i så fall om det finnes høye radonverdier i huset. Skal gjøre en måling på det. Kommunen måler dog ikke, eller låner ut utstyr, noe jeg synes er dårlig.
Jeg har også funderinger rundt garasjen som jeg vet er blåbetong i. Selv om man ikke bor der, så oppholder man seg jo rundt der daglig. Ligger i direkte tilknytning til inngangen. Men kanskje er det ingen fare så lenge man ikke bor der inne?
Det jeg funderer over er jo dels om det er blåbetong i grunnmuren, kjellerveggene og i så fall om det finnes høye radonverdier i huset. Skal gjøre en måling på det. Kommunen måler dog ikke, eller låner ut utstyr, noe jeg synes er dårlig.
Jeg har også funderinger rundt garasjen som jeg vet er blåbetong i. Selv om man ikke bor der, så oppholder man seg jo rundt der daglig. Ligger i direkte tilknytning til inngangen. Men kanskje er det ingen fare så lenge man ikke bor der inne?
Det er med stor sannsynlighet ikke blåbetong i selve grunnmuren. Blåbetongen er for porøs for det. Antagelig er det vanlig betonghullstein. Som består av, nettopp det; betong med hull. Derimot kan det være blåbetong i bærende ytter- og innervegger. Radon er en gass. Den er lett å lufte ut. Således er det absolutt ikke farlig å oppholde seg OMKRING garasjen. Det vil si ute. Det er heller ikke veldig farlig å oppholde seg kortere perioder i radongass som man snakker om i blåbetongsammenheng. Om man derimot bor i mange år i radongass og i tillegg er røyker, kan det innebære en viss risiko.
Sist redigert:
Klikk her for å svare