Renovering på småbruket og lurer på om dette er blåbetong? Jordkjelleren ser ut til å være bygd av dels en slags betonghullstein og så noe mer kompakt. Vanskelig å bore i så det virker å være mye stein. Hullblokkene har jeg ikke boret i. Bygget 1927. Finnes det geigerteller å leie, alternativt firmaer som drar ut og måler? Småbruket står i skogen i Västernorrland så det er nok ikke mange firmaer som sjekker sånt i denne avsidesliggende regionen, gjetter jeg, så den raskeste løsningen er en radonpuck og vente 3 måneder?

• Veggstruktur av gammel betong i jordkjeller, viser ulike typer betongstein fra et byggverk fra 1927, muligens blåbetong.
  • En nærbilde av en murvegg med sementlignende overflate, muligens blåbetong. Veggen har ujevn tekstur og tegn på slitasje.
  • En nærbilde av en ru, lagdelt betongvegg med spor av slitasje og små sprekker, fra en jordkjeller i et gammelt torp.
Bilde 2 & 3 er betonghullstein, ingen blåbetong.

Ingen "bobler" som jeg har sett andre har og hardt å bore i tyder på ikke blåbetong?

Blåbetong/lättbetong er virkelig lett å bore i, så hvis det ikke går lett med boret så er det ikke lettbetong. Blåbetong er mørkt blågrå. Mye karakteristisk farge. Dessverre er farge vanskelig å bedømme på dataskjermen, men det første bildet er tvilsomt tilstrekkelig blått. Dessuten ser det ut som puss, eller er det malt direkte på blokkene?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.