Hei jeg lurer på hva dere tror dette er? Om det er blåbetong eller ikke? Sitter omtrent 70-80 cm fra platen i kjelleren på støpeskulder er typ 5 cm tykk..
Men usikkert om det er
Blåbetong eller ei?

mvh!!

• En nærbilde av en rå og grov betongvegg med porøs overflate, muligvis indikasjon på blåbetong, usikkerhet om materialets opprinnelse.
  • Veggen viser en lagdelt struktur av grått og beige materiale med ru overflate, usikkert om det er blåbetong, cirka 70-80 cm fra kjellerplaten.
  • Veggoverflate med lag av grovt, gråaktig materiale og jevnere, lysere puss. Spørsmål om materialet kan være blåbetong.
  • Konstruksjon med sprukket betong, mulig blåbetong, vises i nærbilde. Betongen er porøs og grov, med synlige steinpartikler.
Nei, det er ikke blåbetong.

Okei :) er dette noen vanlig standard stein tro? Var litt usikker fordi det er gammelt hus og steinene er litt blå/grå som går bak.. Og det var veldig lett å spikre noe i dem, og det skulle det tydeligvis være om det var blåbetong :)

Blåbetong er en slags gassbetong, den består av en masse gassbobler. Det ser mer ut som om man har tatt ut ballasten fra betongen og pakket sammen ballasten og latt den "brenne sammen".

Slik ser blåbetongen ut, i hvert fall den vi har (det meste er fjernet). Blåbetongmur nærbilde; viser tekstur og sprekker, typisk for gammelt byggeprosjekt som diskuterer gasbetongens egenskaper og alunskiferens opprinnelse.

Edit: All gassbetong/lettbetong er langt fra blåbetong. Om blåbetong stråler (og i så fall hvor mye) eller ikke avhenger av hvorfra alunskiferen kommer.

• Liker
lob
  • Laddar…
Takk for svar! Ja, men har googlet litt og forsøkt å få litt info angående dette... og synes bildene på alle kaller "blåbetong" så så forskjellige ut så gjorde meg usikker om det var det eller ikke...
Huset er bygd 1936 så er gammelt og så at de brukte blåbetong som bygningsmateriale da! :)

Her er en Byggahus-artikkel om blåbetong, https://www.byggahus.se/renovera/blabetong-hus-fakta-atgarder

Veggstykket litt lenger ned i artikkelen ser ut nøyaktig sånn som våre ubehandlede vegger så ut.

Jeg lånte en gammamåler fra jobben og sjekket veggene. De veggene som var malte/tapetserte strålte nesten ingenting, mens de ubehandlede strålte litt mer. Men vi har/hadde svært lavstrålende blåbetong.

Demmpa Demmpa skrev:
Her er en Byggahus-artikkel angående blåbetong,
[lenke]

Veggbiten litt lenger ned i artikkelen ser nøyaktig ut som våre ubehandlede vegger så ut.

Jeg lånte en gammamåler fra jobben og sjekket veggene. De veggene som var malte/tapetserte strålte typ ingenting, mens de ubehandlede strålte litt mer. Men vi har/hadde veldig lavstrålende blåbetong.
Om jeg får gjette, antar jeg at din blåbetong ikke strålte så mye fordi den inneholder små mengder alunskifer. Alunskifer er rik på Uran, derav strålningen. Alunskifer gir også blåbetong dens karakteristiske farge. Jeg ville ikke engang si at det du viser er blåbetong. Andre bergarter kan også avgi stråling. At det ikke stråler like mye der det er malt, høres merkelig ut. Farge kan beskytte mot det utskilt ”randonet” men for å beskytte mot stråling er det hovedsakelig avstand eller bly som hjelper.

Men har du målt, så er det så, sier ikke at du lyver men det taler imot det jeg tror jeg vet om dette temaet.

Det er slaggplater.

Stefan N Stefan N skrev:
Det er slaggplater.
Takk for svarene :) er det bare å slipe i orden og banke den løse pussen som sitter og reparere veggen der det trengs da egentlig? Eller skal man gjøre noe siden det er satt med luftspalte bak :)? Tenkte i tilfelle det skulle skje at det blir fuktig så legger det seg mellom bare og ikke synes om du forstår hva jeg mener

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.