Har akkurat boret et doseringshull i en mellomvegg (garderobevegg). Da oppdaget jeg at borestøvet var blåsvart og steinen som veggen er bygget av, ser ut til å være i en form for lettbetong.
Veggen er pusset og ca 10 cm tykk med ca 2 cm puss før man når det lettvektige og blåaktige materialet.
Dette er en leilighet i et hus fra 1937. Jeg har lest at blåbetong ble brukt mellom 1929-1975 og nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å identifisere hva min garderobeinnvendige vegg er murt av:
Det ser ikke ut som blåbetongen mitt hus er bygd av, men det fantes mange forskjellige varianter. Som SBH sa, de varianter jeg har sett har vært mer porøse (og homogene i farge og form).
Hvorfor skulle du trenge å sanere bare fordi det er blåbetong?
Blåbetong ser ut akkurat som Siporex, den hvite, bare at den er blågrå. Lett, gjennomfarget med porer i, blir bare pulver om man knuser den. Kan brukes som kritt om man vil tegne opp en hinkelek på asfalten.
Det ser ikke ut som blåbetongen mitt hus er bygd av, men det fantes mange forskjellige varianter. Som SBH sa, de varianter jeg har sett har vært mer porøse (og homogene i farge og form).
Hvorfor skulle du trenge å sanere bare fordi det er blåbetong?
Takk, jeg bor i et hus bygget i blåbetong
Radon ventilerer man ut. Ventilasjon trenger man å ha uansett. Venter akkurat nå på den nyeste radonmålingen faktisk.
Det hørtes ut som du skulle rive ut hele veggen....
om man blir sprø av noe av det i sitt hus bør man kanskje revurdere sin risikovurdering. Det finnes godt om ting som er betydelig farligere enn både blåbetong och asbest i vårt hverdagsliv....
På dette forumet når av og til risikoen med det høye blodtrykket like høyt som diskusjonsemnet i seg selv når radon eller asbestdiskusjonen virkelig kommer i gang
Jeg (TS) mener ikke at man nødvendigvis må sanere, men man bør jo kjenne til at man har innervegger i blåbetong. Spesielt hvis man skal frese og bore i den. Så la oss nå holde oss til materialidentifisering i denne tråden
Det virker jo som at veggen er bygget med 'slaggplata' (takk Rikard Gjersvold), men vi får se om det kommer fram mer ny informasjon.
Du tenker nok på asbest med "spesielt om man skal frese og bore i den". Blåbetong avgir en svak stråling som omdannes til radon (som er en gass).
Støv fra blåbetong er ikke verre enn vanlig betongstøv, munnbind på og støvsug etter så er det klart...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.