Hei! Jeg skal lage en bryggekonstruksjon basert på to lange bjelker (over 15 meter). I den ene enden vil jeg forankre bjelkene i fjell og i den andre enden vil bjelkene være forankret i en stein ute i vannet (tenkte å bore ned gjengestang alternativt en form for bjelkesko etc. som jeg fikserer med hit-masse). På den måten kan hele konstruksjonen ligge ute over vinteren siden alt vil ligge et stykke over overflaten. Jeg tenkte dessuten å la bjelkene stikke litt ut over det siste punktet (steinen) for dermed å fjerne en del av vekten som kan medføre at bjelkene henger seg ned mellom fjellet og steinen (noe jeg har vanskelig for å tro at de kan gjøre). Tenkte å bruke I-bjelke, H-bjelke eller firkantbjelke, helst I-bjelke. Vet noen hvor jeg kan finne bjelker, og hvilken bjelketype som burde være best å bruke?

ipe-bjelke for belastningens skyld
hea-bjelke er billigere men tåler ikke samme vekter som ipe
kkr eller firkantrør er dyrest. Hvilke vekter skal du belaste den med?
en ipe 160 er ikke selvbærende på 15 meter f.eks.

er ipe=ibalk og hea=h-bjelke? og hva er kkr? belastningen blir bare langsgående bjelker (to tommer tre) pluss en eller annen form for terrassebord å gå på hele veien ut. Du mener at ipe 160 for eksempel henger ned av sin egen vekt hvis den ligger fritt mellom to punkter på rundt 15 meter? Vil jo liksom ikke at konstruksjonen skal svikte. Må være rekordelig rett. :)

Sjekk ut Bengtssons smide
Der finnes bilder på profilene samt vekt/meter.
Jeg har ikke formelsamlingen tilgjengelig akkurat nå, men 15 meter er MYE langt uten støtte.

Du kommer nok til å måtte dimensjonere din brygge som en bedre skyskraper om du skal ha 15 fritt hengende meter, det er jeg tilbøyelig til å være enig i...

KKR = Hullprofil... Firkantet...

En IPE 220 burde vel kanskje klare seg på 15m?

Er bedre å kjøre fagverk på de avstandene. Da kan du gjøre om til 44m uten støtter. Dog må man regne litt på det først :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.