T
Først tenkte jeg legge råspontluker eller trossbottenskivor i bunnen mellom gulvbjelkene til Attefallshuset. Dette for å beskytte gulvisolasjonen. Men nå har jeg skaffet isopor til gulvet istedenfor som er mer fukttolerant.

Har sett at noen kun fester for eksempel hønsenetting i bunnen og lar isolasjonen hvile på den.
Ville det fungere bra? Finnes det noen ulemper?

D
Ulempen er vel at mus og rotter elsker isopor.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T
Ok, hvordan pleier man å beskytte frigolit mot mus?

T
Så hønsenetting er utelukket? Da spiser musene det opp altså?

ClasseClas
Følg Träguids anbefalinger i stedet for egne påfunn.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/

Du skal ha en trossbunnsplate som vindbeskyttelse og for å unngå at vanlig steinull blir fuktig. Også for å unngå angrep fra skadedyr.

Hønsenetting ruster bort, før eller senere.

Hva slags frigolit har du skaffet? Løse plater eller noe bjelkelagssystem? Platene må ligge med perfekt passform. En glipe på noen mm gir kuldebroer. Det er derfor man bruker glass eller steinull.

• Liker
Jakobk
  • Laddar…
ClasseClas
En bonusbilde fra min bod 15m2 med pilar som grunn, bygget i 2013. Det er voksete bunnplater i perfekt stand, som det fremgår. Vaxede trossbottenskivor i perfekt skick i en friggebod med plintgrunn, sett nedenfra, med trestøtter og metallbeslag synlig.

• Liker
Tovin og 1 annen
  • Laddar…
D
Jeg synes du skal beskrive hvordan du har tenkt deg gulvet fra topp til bunn.

Å bytte ut trossbottenskive eller f.eks. råspont, asfaboard eller oljeherdet board mot isopor, høres bare merkelig ut.

T Ejmelie skrev:
Først tenkte jeg å legge råspontluker eller trossbottenskivor i bunnen mellom gulvbjelkene til Attefallshuset. Dette for å beskytte gulvisoleringen. Men nå har jeg fått tak i isopor til gulvet istedenfor som er mer fuktbestandig.

Har sett at noen kun fester for eksempel hønsenetting i bunnen og lar isolasjonen hvile på den.
Ville det fungert bra? Finnes det noen ulemper?
Er det meningen at du skal fylle rommene med kun isopor istedenfor isolasjon? Husk at du aldri vil få den platen helt tett mot bjelkene. Med årene vil nye sprekker oppstå da trevirket beveger seg noe.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
T
Jeg trodde isopor vanlig ved isolering av gulv?

Jeg kjører gulvspån, 170 mm bjelker, isopor mellom bjelkene, vindduk og så eventuelt trossbunnplater.

Cellplast er vanlig under betonggulv. Ellers har jeg ikke hørt at det er spesielt vanlig i gulv. Det finnes løsninger der man etterisolerer og fuktsikrer eksisterende bjelkelag ved å lime et lag med cellplast på undersiden av blindbunnen.

Det største problemet med cellplast i bjelkelaget er, som sagt, at platene er stive, så det er vanskelig å få det helt tett.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.