Har gravd opp et betonggulv i et rom i hytta (dybde 350 mm) og vurderer nå hvordan jeg skal isolere. Det nye gulvet skal bli et tregulv, gulvbjelker 45x145 er kjøpt inn. Jeg hadde i utgangspunktet en tanke om å fylle opp med Leca hele veien opp til tregulvet, men har hørt fra forskjellige hold om problemer med tregulv som hever seg med denne løsningen. Hva gjør jeg ellers? Blindbunn og glassull? Hvordan gjør jeg da under dette? Skal jeg legge til ventilasjon i grunnmuren eller fylle opp med..??

Slik ser det ut nå:
sov31.jpg
Det som synes på bildene er restene av et eldre hus som jeg fant under det nåværende :)
sov26.jpg

Plast på bakken for å stoppe fuktfordamping, punktert på lavpunktene.
Ordentlig ventilasjon, bjelkelaget.

Ang. ventilasjon, rommet er 4,2 x 3,2 meter. Hvor mange ventiler? Noen som vet om noe smart verktøy for å lage hull i grunnmuren med, typ et fett hullsag å leie et sted? Pris?

Er alle enige om at jeg skal ta opp ventilasjon i grunnmuren? Gjerne mer input.

Akkurat der bildene er tatt, fant jeg et gammelt hus under det eksisterende, dybden der er derfor litt lavere, i resten av rommet har jeg 35-40 cm dybde, men ved den gamle husgrunnen ca. 30 cm. Så det skal nok gå bra å få plass til bjelkelaget.

Blindbunn: du sier asfabord 2x13=26mm. Høres tykt ut. cc gulvbjelker blir ca. 500mm. Tenkte at det kanskje holder med opplegg ifølge din beskrivelse festet under bjelkene og oljemasonitt på det. Blir det ikke stabilt? Trenger jo ikke å kunne gå på det, men det skal jo ikke falle ned heller..
Kryssvis ventilasjon? Mener du i rommets diagonaler?

Har ikke planlagt å bruke de gamle oppleggene siden jeg ikke kan få inn bjelkene uten å kutte dem ;)
Fester to bjelker langs kortveggene og bjelkesko festes på disse for å bjelke opp gulvet. Men hvordan feste i kortveggene? Store spikerplugger tenkte jeg, 8 på hver side inn i grunnmuren, som backup stive opp med lecablokker.

Lengden på gulvbjelkene blir 4,2 meter og de er altså 145 høye, hadde tenkt å ha et opplegg på midten, tror dere det trengs?

Jeg tar meg friheten til å kapre tråden da det finnes bra bilder.

Jeg har fundert litt over den situasjonen som gjelder her. I sommerhytta består gulvet i kjelleren av skærver og deretter et ca 2 cm tykt betonglag, det er riktignok litt sprekkdannelse i det, men ikke farlig.

Det jeg har fundert over er; om det ser ut som det gjør her. Kan man da planere ut med lecakuler, komprimere og legge isopor. Over på isoleringen støper man så en ca 5 cm tykk armert plate. Platens overkant skal da være under syllens underkant. Eventuelt kan man støpe over på en tykk fuktsperre, eller så bruker man platon over på platen.

Hva har dere som kan dette med holdfasthet i betong av synspunkter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.