Hei,
Skal prøve å bygge en hems i et lite hus med murvegger. Vil bygge med bjelker som er synlige fra første etasje. Har noen spørsmål rundt dette.

1. Dimensjonering: Har vært og sett på det lokale sagbruket der de hadde en del grovt tømmer. Fantes bl.a. dimensjonene 170x170, 200x200, 200x250, 250x300.
Bjelkelagets totale størrelse er 3500x5200mm. Jeg tenker å legge 3 grovere bjelker på tvers (3500mm). Disse 3 bjelkene vil hvile på en murvegg. Så tenkte jeg å sinke inn mindre bjelker mellom de tre.
Min plan er som du ser på bildet å bruke 200x250mm for midtbjelken, 150x250mm på kantene og så 85x170 i mellom. Hva synes dere om dette? Skal ikke opp noen pianoer på denne hemsen, kun en seng for 2 personer.
3D-modell av et loftprosjekt med illustrasjon av bjelker i ulike dimensjoner: 150x250, 200x250, 85x170 mm; kommentarbokser viser detaljer.
2. Skjæring og tørking av virke. Virket jeg så på var ikke tørket. De sa at de kunne hurtigtørke det (i ovn antar jeg). Siden dimensjonene som fantes ikke var akkurat det jeg hadde tenkt meg, er planen å la kløyve noen av bjelkene. Er det større risiko for at de slår seg da, ved tørkingen eller etter de er montert?
Planen er altså å kjøpe en 200x250mm for midtbjelken. En 300x250 som jeg lar kløyve til 2 stk. 150x250 for bjelkene på sidene. Og til slutt la kløyve 170x170 til 85x170 for de mindre bjelkene.
Trebjelker stablet i en haug med målebånd på toppen som viser ca. 20 cm lengde, for å måle dimensjoner til byggeprosjekt. Trestykke med sprekker og gul målebånd som viser størrelse, plassert på grøn bakgrunn.

3. Sinkning. For å ikke ta ut for mye i de grove bjelkene, tenkte jeg å la sinkingen være 120mm dyp (i stedet for hele tverrbjelkehøyden på 170mm). Synspunkter på dette?
Illustrasjon av treverk med en sinktapp på 120 mm dyp for å bygge et loft. Viser hvordan en støttebjelke skal festes med presise kutt.
Tips om hvordan jeg enklest gjør sinkingen?

Takknemlig for hjelp da jeg ikke har gjort noe lignende før, og da jeg ikke har noen å spørre. Er dessuten i et land der jeg ikke snakker språket, så kan ikke diskutere med håndverkere eller sagbruket.
 
Ambisiøst prosjekt :) en hel del jobb å gjøre den sinkingen (som jeg heller hadde kalt å laxe ihop det)

Klyv virket før tørking, det reduserer risikoen for at det slår seg.

Dimensjoneringen ser bra ut selv om dine balkat trolig blir 75-80x170 etter tørking og klyvning.

Fortell gjerne mer om prosjektet, hvor er du? bilder?
 
Har ikke kommet i gang ennå, men legger opp litt bilder senere hvis jeg ikke mislykkes fullstendig hehe.

Bygget skjer i utkanten av Beijing. Det er en type kolonihageområde. Består av en liten hytte sammenbygd med et ordentlig stort drivhus (drivhuset ca. 6x25m, hytta som nevnt tidligere ca. 3,5x5.2m)

Et lite kjøkken og et lite bad skal bygges i drivhusdelen er planen.

Kan si at generelt sett så etterlater byggestandarden i Kina en del å ønske, men så koster det jo litt mindre enn hjemme i Sverige også. En håndverker koster ca. 50kr/time, og materialet er ofte betydelig billigere enn det vi er vant med.

Eksempler på når det ikke blitt helt riktig så langt er:
Avløp: Avløpsrør skulle graves ned fra kommende bad/kjøkken til en trekammersbrønn. Da jeg kom dit var det allerede nedgravd. Testet å helle i litt vann i den ene enden for å kontrollere om de hadde fått til fallet riktig. Total lengde på avløpet ca. 20m. Men dessverre hadde de nok laget en dal i midten, for vi måtte spyle masse vann før det kom ut noe i andre enden. Så det var bare for dem å grave opp igjen. Sa til dem at de ikke skulle fylle igjen denne gang, så jeg kunne kontrollere før det ble fylt igjen. Kom dit og kikket, og da hadde de gravd opp og fikset det og sikret røret på visse punkter med bruk. Jeg var nede og målte, og det viste seg at det fortsatt hellet feil vei....sukk. Ja ja, til slutt fikk de det riktig (håper jeg)

Drivhusdelen er laget av takstoler i galvaniserte stålrør (som de gjerne sveiser på uten å slipe bort galven). C-C mål har vi gjort 1,05 da all kanalplast som går å oppdrive her er 2,1m bred. Høydeforskjellen mellom takstolene ser forferdelig ut. I verste fall skiller det kanskje 7-8cm mellom 2 nærliggende takstoler. Får se hvordan det går å få på plasttaket der....

Betongplate. Betong på mindre bygg i Kina blandes for hånd. Altså ikke engang med betongblander, men de står med spader og blander på bakken. Tar jo en stund å støpe 60kvm plate på den måten, så det blir jo ikke så pent og jevnt akkurat. Armering hopper man også over ved en enkel plate på mark.

Skal prøve å bestille treverket kommende helg er tanken.
 
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
Bjelkelaget er fikset og er på plass nå. Tok litt tid, men etter at man hadde laget et par tapp og uttak, fikk jeg opp farten noenlunde. Her kommer litt bilder:

Klyving til riktig dimensjon ved saga: Personer ser på treverk som ligger foran en sag, klar for klyving.

Materialet levert til lille huset: Stable med levert treverk for bjälklag inne i et hus, plassert på gulvet klare for montering i et byggprosjekt.

Skrudde sammen en enkel fresemal for tappene: En enkel fræsemal for tapper laget av tre med skruer, brukt for bygging. En hjemmelaget fresejigg plassert på trebjelker i et verksted, med en grønn og svart håndholdt fres festet til jigen.

Sagede bort en del av tappen med et antall snitt med sirkelsagen: Trebjelker med uthugde tapper klare for montering, plassert på et verkstedgulv med sagflis rundt.

Det jeg var mest bekymret for fra begynnelsen var å lage uttakene. Kjøpte meg først en sirkelsag (brukt batteridrevet Ridgid X5) og stemjern og testet å lage et uttak på en prøvebit. Men det ble ikke bra i det hele tatt og tok for lang tid. Så lette jeg som bare det og fant til slutt en sirkelsag for den andre retningen (faktisk en rigid de også, men en eldre modell, noe som var kjempebra for de bruker samme batteri). Batteridrevet sirkelsag av merket Ridgid, modell X5, som er brukt i et byggeprosjekt for å lage innsnitt og notspor i treverket. Batteridrevet sirkelsag fra merket Ridgid, med oransje håndtak og metallblad, plassert på en grå overflate.

Så kjøpte jeg et multiverktøy når jeg likevel holdt på :) Da gikk det ganske smidig å lage uttakene: En hånd holder en elektrisk sag som brukes til å kutte spor i treverk, med flere snitt synlige på overflaten. Tømmerbjelker med utfrest not, sammen med treskjæringsverktøy og sagspon, del av byggprosjekt for gulvbjelker.

Prøvemontering av ene halvdelen: En halvmontert treramme ligger på en betongplate utendørs, med verktøy og en stol i nærheten.

Så var det tid for å løfte alt på plass. Hadde bestilt 3 karer som kom og hjalp til med å løfte opp bjelkene. Jeg anslår at midtbjelken veide et sted mellom 150-160kg, så det var nødvendig å være noen stykker. 35 grader varmt var det også når vi holdt på, så det ble litt svett.
Trebjelke montert på vegg med flere hakk, en stige står mot venstre side, noen ledninger henger fra en boks over bjelken. Veggene er delvis uferdige. Person på en stige justerer trebjelker i et delvis renovert rom, med åpne vinduer som gir utsikt til en mursteinsvegg utenfor.

Naturligvis hadde jeg bygget for stramt slik at det ikke passet helt. Jeg hadde lagt til 1 cm spill rundt om, men naturligvis var ikke veggene tilstrekkelig rette. Så vi måtte hugge bort litt puss noen steder for å få alt på plass, men alt i alt gikk det ganske smidig.

Sluttresultatet er jeg kjempefornøyd med. Kanskje litt unødvendig å komplisere det unødvendig, men det var gøy å få bygge litt igjen. Har bodd i Kina i 4 år nå og knapt holdt i et verktøy i denne tiden, så det har klødd litt i fingrene.

Prosjektet etter dette var avklart, var å plukke ned halvparten av alle flisene i det nybygde badet da de knapt satt fast etter at håndverkerne var ferdig. De hadde satt dem opp med vanlig puss som jeg så de blandet med spade, og når det begynner å bli litt hardt (noe det raskt blir når det er 35 grader varmt) så blander de bare i litt mer vann. Festet visstnok ikke særlig godt på flisene.

Fikk så tak i ordentlig flislim og har nå fått opp alle igjen. Slike jobber er ikke særlig morsomme.
 
Sist redigert:
  • Liker
larsbj og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.