Jeg holder på å bygge en garasje. En del av garasjen skal kunne deles av som gjestestue, og jeg tenkte at det i tilknytning til denne skal finnes et sovehems over en del av garasjedelen. Det vil altså bli lavere takhøyde i en del av garasjedelen. Siden garasjen ikke blir så høy (2.7m takhøyde som standard) og takvinkelen kun blir 22 grader, er hver centimeter verdifull for hemsen.

Essensen er at jeg vil ha bjelkelaget for hemsen på så lav høyde som mulig uten at man slår hodet når man er i garasjen. Takstolfabrikken sa at det fungerer med 6.3m spennvidde på deres rammetakstoler hvis man aksepterer viss svikt, da de selges som redskapstakstoler 50kg/m2 i stedet for vanlige 150kg/m2 for fullt innredede loft. Alt er ok så langt, men nå til problemet:

Takstolfabrikken bruker 220mm til bjelkene. Jeg antar at man må legge til ytterligere bjelker så det blir cc60 for at belastningen skal gjelde? Dette innebærer at det blir bjelker over en dør. Dette stiller vel krav til at man har en stående “regel” som hammerbånd? Da mister man jo typ 2dm høyde på hemsen. Eller kan man løse det på en smartere måte?

Legger ved en grov skisse som kanskje illustrerer litt hvordan jeg tenker:

• En enkel skisse av et garage med en bil inne, viser mulige plasseringer av bjelker og en fremtidig hems. Garasjeområde delt med en vegg.
Ola78
Nå vet jeg ikke hvor langt du har kommet, men for å få verdifulle cm kanskje du kunne nøye deg med 2,4 i takhøyde og ha takstoler med forhøyet veggliv. Angående døren, fell i en avveksling over døren det tar ingen ekstra plass.

Jeg holder på å bygge regelseksjoner så det er nå alle spørsmål dukker opp om hvordan det må bli. Ferdig høyde på hammarband osv.

Med 2,4 i takhøyde vil jo bjelkenes overkant pluss gulvplater og innergulv ligge på 2,5m. Med 2,7m i standard takhøyde og 22 grader så blir det da ca 4m ved mønen. Altså 1,5m minus isolasjon på loftet ved mønen. Hva kan det bli, 1,3m når det er ferdig kanskje? Synes det føles i minste laget selv om det bare gjelder å kunne krype til køys.

Hva er laveste høyde man kan få med overdekning over en standard 2,1m dør?

Ola78
På jobben har vi som standard en avveksling over dører og vinduer som er 70*220, da er våre vegger 2460 mm og med 2100 mm til overkant på dør/vindu. Har laget et bilde som forklarer litt hvordan jeg tenkte før når jeg skrev. Du får vel spørre hvis det er noe du lurer på.

• Diagram som viser en avveksling over dør og vindu med mål som 70*220 mm, og en vegg på 2460 mm hvor overkanten av dør/vindu er 2100 mm.
Lite vanskelig å se tekstene i bildet dessverre. Er det den grønne som er avvekslingen?

Har man 2460mm som dere så tar den jo ingen plass, men jeg skulle helst ønske å komme ned til 2145mm om det gikk (2100mm dør + 45x195mm liggende plate som hammarband). Pluss litt spillerom for døren selvsagt. Om jeg har stendere på hver side av døren så blir det jo bare 1m imellom. Føles som at det ikke burde kreves noen stor bjelke da. Et sånt kvadratisk jernrør (rundt 40x40mm eller hva det er) man finner på bauhaus kan det være noe?

Ola78
Jeg beklager om det er litt vanskelig å se teksten, men du kan lagre bildet og åpne det i paint så ser du nok hva det står. Den grønne er vekslingsbjelken over døren. Din idé om firkantjernet kan nok fungere, nå vet jeg ikke hvor grovt stålet er i en slik bjelke, men er det noenlunde grovt og du bare skal ha en bjelke på den kan det nok holde, men ingen takstoler på den.

Hvis jeg skal kunne hjelpe deg, vil jeg vite bredden og lengden. Hva mener du med takhøyden, er det under mønet eller ved takfoten? Skal du plassere døren under soveloftet?

Jeg har en oppdatert skisse som kommer her. Ikke veldig pen, men jeg håper det blir litt klarere. Det er et lengdesnitt slik at takstolenes bjelker vises som små rektangler.

Garasjen blir altså 6.3x9.3m (grunnens mål) og jeg vil ha en dør på langsiden der bilene slutter, 5.35m fra hjørnet av grunnen.

Ettersom gjestehyttedelen blir ganske liten (har forberedt for WC/dusj også, noe som tar noen kvm) tenkte jeg å få mer rom ved å ha åpent opp til mønet (med to synlige takstoler) og et soveloft over garasjedelens indre del. Vi tenkte å ha 2.7 ved takfot som standard, noe som i praksis blir ca. 200mm leca+mørtel+isolasjon samt 45mm svill +2500mm regel + 45mm hammarband (liggende flatt) altså 2790mm. Under loftet er tanken å ha garasjens innertak på ca. 2.1m slik at man akkurat får inn døren under og gjør loftet så romslig som mulig.

Idéen var først å koste på en ekstra takstol og plassere dem omtrent som i skissen, på hver side av døren slik at ingen overstykking er nødvendig, men så kom jeg på at man kanskje trenger mellomgulvbjelker også da spennvidden er 6.3m?

Noen som vet hvordan takstolene pleier å være spesifisert? Fyren jeg snakket med sa jo 50kg/kvm for "lager takstoler". Gjelder dette uten mellomgulvbjelker? Han sa at det skulle duge for et soveloft uten møbler, typ noen madrasser å sove på. Han nevnte ikke noe om mellomgulvbjelker.

• Skisse av garasje med lengdesnitt, viser biler, takstoler og planlagt loft. Garasjen er 6,3x9,3m med dør plassert 5,35m fra hjørnet.
Jeg har tegnet en skisse, valgt et saltak med limtredrager i mønet. Bæringen over døren sitter under remmen. Bjelkene til loftet ligger på tvers av veggen og en bjelke som er festet til langsidene og søylengarage.jpg[/IMG]

Et helt annet bygg altså! :)

Hvordan holder man i så fall oppe mønebjelken når man har en 5m bred port på gavlen? Da blir det vel en stålbjelke over porten antar jeg. Så vil man jo helst slippe søylen i garasjen. Søylene vil vel dessuten bære en stor del av takets tyngde og da måtte man vel ha forsterket grunnen der. Ikke bare ha 10cm betong med sprekkarmering eller?

Det føles som at det ble et betydelig større (og dyrere) prosjekt det der, selv om det hadde vært vakkert med mønetak selvfølgelig.

Har du noen annen idé? Det blir jo også litt mer komplisert men kan man ha mønetak i gjestehuset og på loftet bare? En mønebjelke som hviler på gavlen og en søyle som går gjennom skilleveggen mellom garasje og gjestehus? Da kan man gjemme søylen i den veggen (men den vil jo være i veien litt på loftet) og man kan fordele ut lasten fra søylen på en skikkelig svill så man ikke knekker platen? Mønebjelken blir jo da fritt hengende et stykke inn over loftet men det er jo ikke så lang strekning. En idé jeg fikk fra din tegning.

Du var ikke fornøyd med denne konstruksjonen. Du skriver at garasjeporten er 5m bred, en standardport er mellom 2,4 og 2,5m. Over porten går det bra med en limtrebjelke. Prisen på limtrebjelkene ligger ca 5000:-. Jeg har et annet forslag, det er å legge fagverkstakstoler over garasjedelen. Over gjestehytta legger inn en limtrebjelke som henger fast i en forsterket takstol og gavlvegg. Svar på ditt spørsmål om belastning på betongplaten, søylelasten er ca 6 tonn med overslag trenger du en såle 0,8x0.8m høyde =0,3m.

Ja, garasjeporten er 5m. Det er en dobbelgarasje med en stor port i stedet for to standard.

Platen er allerede støpt, så søyler går ikke om man trenger å ha 3dm tykk betong. Votene derimot er 3x3dm, og det ligger fire jern i dem. Unntaket er voten på gavlen til gjestehytta som er nesten 4dm bred.

Jeg har ikke fått noe svar på om man alltid trenger å ha cc600 på bjelkene til loftet? Hvis det er slik, kommer man jo ikke unna at man må avveksle over døren, og da kan man jo like gjerne regne med at det ligger en takstol der også eller? Hvor grov trenger en 1m limtrebjelke være om det ligger en takstol på den?

Hvis man kjører på din nye idé, så klarer en takstol altså å bære opp en mønebjelke også? Blir det en takstol i limtre da?

Er det en eksisterende betongplate? Jeg hadde tenkt at du skal legge bjelkene til loftet tverrgående ca. 1,2m lange c/c 600. Grunnen til at man bruker c/c 600 er at et standardgulv er konstruert slik at det ikke skal bli svikt. Bjelkene hviler på en bærelist som igjen er opphengt på midten til takstolen. Med en overslagsberegning ser det ut til at det skal klare seg med en takstol i konstruksjonsvirke.

Jeg snakket med takstolsfabrikken igjen. Lasten 50kg/kvm var med kun takstoler cc1200 og de skulle tåle sovehemsen med gulv på oversiden og himling på undersiden uten problemer, men som sagt blir det litt mer svikt enn det som er vanlig for boligareal, men det er jo greit da det bare skal soves der.

Om man la til en mellomstender så det blir cc60 så reduseres svikten selvfølgelig og det kostet bare 250kr eller hva det var. Mellomstenderen kunne man "hengsle opp" på takstolene så slipper man ha en plasskrevende avveksling over døren.

Jeg tror jeg forstod omtrent hva han mente med "hengsle opp" men noen andre kan kanskje forklare bedre? Jeg tror han sa at man skulle feste ved kattvinden eller noe sånt og han snakket om at når stenderen blir belastet så skulle endene bøye seg svakt oppover så det ikke ville påvirke døren i det hele tatt.

Ca 10000kr+mva for 7 fagverkstoler, 3 ramverk og en ekstra stender. Det føles ok! Men som sagt, kan noen forklare bedre hvordan stenderen skal festes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.