Hengsla opp mener han at man legger tverrgående bjelker ved støttebena mellom to takstoler. Men du kan ikke ramme inn over loftet, om ikke loftet skal ligge ca 2,9 m over gulv. Det bør holde med 7 st takstoler.

Kanskje var uklar, det skal være forhøyet rammeverk slik at ytterveggen som takstolene hviler på vil ha to høyder. Standardhøyden ca 2.7m for fagverksstolene og 2.1m eller hva det nå blir for rammeverksstolene.

Jeg forstår det blir rammeverk med forhøyet veggliv. Men jeg forstår ikke hvorfor det skal være nødvendig med 10 stk. takstoler. Som jeg skrev i forrige innlegg bør det holde med 7+2 stk., 2 stk. ved gavlene.

Jo du har rett. 9 stk er nok hvis man legger dem på cc1200. Da rekker de til (9-1)x1.2=9.6m og garasjen er jo 9.3m. Men da havner en stolpe over døren så jeg må enten flytte døren eller heve opp ramverket litt for å få plass til bjelkelaget. Tredje alternativet er å koste på en ekstra takstol og legge en på hver side av døren. Jeg ville nok uansett ha trengt en ekstra mellombjelke hvis jeg ikke hadde tatt en ekstra takstol, så man kan si at merkostnaden for å slippe å flytte døren eller heve opp ramverket litt er knapt 1000kr, og jeg synes det var verdt det for å få loftet og døren optimalt. Imidlertid blir det ikke standardmål, så det blir jo litt mer krevende å bygge...

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvor jeg best plasserer den ramverkstolen som er nærmest loftsrommet. Hvordan bygger man innerveggen på loftet? Kanskje bare kle den takstolen med plate materiale og 45mm isolasjon? Men man vil jo ha mer isolasjon på den delen av veggen der det er loftsrom på andre siden... Hmmm...

Min tanke var å kle inn takstolen med isolasjon og veggplater, man må bygge på takstolen slik at den blir bredere. I mitt forrige innlegg var tanken å feste bjelkelaget i takstol-vegg samt limtre i møne. Da slipper du å endre ytterveggen, mer stabile bjelkelag. Avveksling ved dør er det nok med konstruksjonsvirke 45x220. Sikkert billigere også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.