Har kjøpt et Hjältvadshus som er bygd i -72, ved omtrekking av elektrisitet så fant jeg noe som til en viss del skremmer meg litt, en tidligere eier har funnet ut at man skulle ha et større rom i kjelleren så man har slått opp en 1,75 meter bred åpning i en vegg, veggen er murt av betonghullstein.

Saken er den at som jeg har forstått det hele så hviler bjelkelaget mellom sokkeletasjen og overetasjen på denne veggen, men det kan jo være så også at bjelkelaget ligger på andre ledden så å si (parallelt med den veggen man har tatt opp åpningen i), finnes det noen som vet hvordan man gjorde disse bjelkelagene, ligger de fra langside til langside og bæres opp i midten av vegger som de passerer (alt A på vedlagte bilde), eller ligger bjelkelaget langs med langsidene på huset (alt B på vedlagte bilde).

Rent bæreevnemessig ville begge alternativene være mulige i huset, og hva gjelder den utskårne åpningen ville alt. B være å foretrekke, for med alt. A så hviler halve stuen i stor grad kun på kjellerens yttervegger, uten støtte i midten annet enn av to rader betonghullstein som finnes igjen over åpningen.

Er det noen som vet hvordan man gjorde bjelkelagene i disse husene? Hustypen heter 121-82-201, om det er til noen ledning.

• Diagram som viser to alternativer for bjelkelagsplassering i et hus; alt. A med bjelklag tvers over bærende vegg, alt. B parallelt med bærende vegg.
Selskapet finnes jo fortsatt - best er vel å kontakte dem for beskjed?

/alacs

alacs skrev:
Selskapet finnes jo fortsatt - best er vel å kontakte dem for beskjed?

/alacs

Jo, jeg har gjort det også, men vis av tidligere erfaringer så er jeg ikke så sikker på at jeg får noen svar (har riktignok ikke hatt kontakt med Hjältevadshus tidligere, men vel med andre produsenter som jeg har søkt tegninger fra).

/Mats

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.