Spørsmålet om sikker vann handlet om at man ikke får ha skjulte skjøter på vannrør i vegger og gulv. Altså ikke et spørsmål om CC avstand på bjelkene. Sjekk derfor bildet igjen. Det er 60cc mellom masonitebjelkene og deretter forsterket med 45x195 så det nå ligger 30cc mellom bjelkene og masonitebjelkene. Alt er deretter skrulimmet med gulvspon. Jeg hadde ikke trengt å forsterke gulvet for at det skulle oppfylle kravene for sikker vann da det allerede er et godkjent underlag fra husleverandøren.
Forsterkningen gjorde jeg kun for trygt å kunne ha et større boblebad på overetasjen.
Mvh,
SM
Ah, ser nå at du ikke har senket bjelkelaget. Trodde alle som bygget nytt i dag gjorde det så man slipper den høye terskelen.
Sikker vann omfatter også konstruksjonen, ikke bare rørene.
I bjelkelaget på hjältevadshus er det Masonite beams I bjelke.
Dere som har trukket om avløp og vann på overetasjen. Hvordan har dere forsterket bjelkelaget etter at dere har boret hull i bjelken? Blir ikke helt klok på hva som er bransjestandard?
Venter med spenning på et svar og håper spesielt på at Justusandersson har et bra svar.
Halloj!
Vi har bygget en spira 175 nå i sommer og jeg holder på med overetasjen. I vårt bad ble det valgt å få en cc avstand på 30cm i bjelkelaget i badet. Det jeg gjorde etter å ha boret i bjelkelaget var å sage til osb plater som tilsvarte bjelkelagets dimensjon og limte og skrudde dem fast på begge sider av bjelkelaget på alle steder jeg hadde gjort noen som helst inngrep. Festet også mellom bjelkene. Riktig eller feil vet jeg ikke, det gjenstår å se når det er flytstøpt og flisene og klinkeren er på plass.
Slik gjorde jeg det. CC30 45x220 med ca 4m spennvidde, skrulimt spon, flytsparkel og fliser. Hulltakingene er strategisk plassert der det kun er ca 50 cm spennvidde, men jeg gjorde likevel forsterkning rundt hullene med 15mm plyfa.
Løfter tråden litt igjen da vi har funderinger for fremtiden. Vi kjøpte en tomt hvor vi skal bygge en sommerhytte innen noen år. Hjältevadshus ser fristende ut med tanke på hva man får for overflater for pengene. Men samtidig grubler jeg litt på bjelkelaget og taket. Min oppfatning er at bjelkelaget på annen etasje kan forsterkes på egen hånd slik som dere har gjort ovenfor hvis man bygger annen etasje selv. Det føles bra! Hvordan er det med første etasje? Er man helt låst til at de monterer plastbelegg, eller går det an å betale ekstra for å få forsterket bjelkelag og fliser der? Tenker på det samme med entré og groventré.
Og hvordan er det med taket? Råspont eller en form for plate under?
Noe annet som er verdt å tenke på?
Jeg forsterkningen riktig konstruksjonen håper jeg. For det jeg ser på bildet så har dere klippet bæringen helt og holdent på 10 bjelker og erstattet med to bjelker med ca 6 m spennvidde. Eller forstår jeg feil?
Fant denne tråden og benytter anledningen til å lenke til Masonite Beam's dokument som regulerer hvordan man kan ta hull i deres bjelker.
På side 12 finner man etter min mening en ganske kryptisk formulert tabell, og for å forenkle tolkningen kan jeg dele at "hole depth" tydeligvis refererer til diameter, og "Product depth" (h) = bjelkens profilhøyde.
Man kan altså lage et enkelt hull som går hele veien fra flens til flens, d.v.s. dekker hele skiveflaten i bjelken, så lenge det ligger minst bjelkens høyde i avstand fra et anlegg. Det er etter min mening vanskelig å forstå.
Jeg står selv overfor å gjøre avløpsinstallasjon i et baderom nå, men der har vi satt 250mm bjelker i et bjelkelag som ellers er bygget av 300-bjelke. Men de har tegnet CC600 der, noe som forbauser meg litt, og jeg undersøker nå om jeg skal styrke opp med en 195'a ekstra på CC300 i stedet. Min spennvidde er 2,5m.
EDIT: Her er tabellen klippet ut fra dokumentet, jeg har vanskelig for å tro at Masonite ville mislike det.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.