Hei!
Jeg trenger hjelp til å velge hvilket bjelkelag jeg skal velge. Den lengste spennvidden jeg har er 520 cm, og på den øvre etasjen er det 2 soverom.

En annen vurdering er der jeg har en spennvidde på 380 cm, hvor jeg hadde tenkt å ha et STORT og tungt biljardbord.

Hva bør man satse på, plywood bjelkelag, masonitt bjelkelag, eller hva har dere av forslag og hvilke dimensjoner bør man velge?

Mvh

jeg tror du må definere spørsmålet litt mer

holder du på å bygge et hus eller bor du i et hus med en etasje som har 380 i spennvidde i den ene retningen og 520 i den andre?
og hva er det du vil ha svar på?

skal du lage et bjelkelag der du har 380 cm i spennvidde til en støtte og du vil vite hva du skal ha i det gulvet for at det skal tåle et biljardbord eller hva er spørsmålet?

holder på med å bygge hus spennvidden er målene jeg har skrevet. det jeg lurer på er hva jeg skal bruke til bjelkelag vil jo helst ikke ha noen som helst svikt i gulvet der biljardbordet står..hvilken cc avstand som kreves mm. skal ta kontakt med et firma men vil ha litt mer "kjøtt på beinet" før jeg snakker med dem... og andre etasje er ca 5,5 meter * 12 meter så målene jeg skrev før er spennvidden mellom de bærende veggene.

mvh

det ville være nyttig å se tegninger på hvordan det hele ser ut og så så jeg opp og så at et biljardbord ikke veier mer enn 100kg og det er jo ikke mer enn en vanlig person :blushing:

men sier man at man kjører med 45x220 med C/C 600mm så blir det ca 2mm svikt i midten ved en punktlast på 100kg og 3,8m og ca 5,5mm svikt med 5,2m

så kan man redusere svikten noe ved å bruke et plate-materiale som kan ta en del av lasten så kan man stive opp det hele men likevel så kommer du ikke til å få ned svikten til det man skal dimensjonere for om du skal ha 5,2m og ikke bruke limtrebjelker (som blir mye dyrere)

så går du ned til 45cm i c/c så og et strekksterkt materiale i undertaket under så kan du nok komme ned til 2mm og det er ganske så akseptabelt iallfall

Takk for svaret.
jeg regner med at et "ekte" bord veier flere 100 kg men skal sjekke det..
Men Kerto bjelker er vel sterkere enn 220*45 og billigere enn limtre. så de kanskje er det man skal satse på..

Skal sjekke om jeg kan fikse tegningene så du får se litt bedre hvordan de ser ut..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.