Hei, vi har en gjeng som jobber på vårt sommerhus. Vi var nødt til å bytte ut bjelkelaget, så nye limtrebjelker er nå på plass. For å lydisolere og også gi en viss varmeisolering under parkettgulvet på overetasjen tenkte vi å bygge lag for lag ifølge følgende:

Parkett
Akustikkmatte 5mm
Doble OSB
Remser av Akustikkmatte 5mm på gulvbjelkene
Gulvbjelkene
Mineralull mellom gulvbjelkene
Gipsplate 1,25cm

Høres det rimelig ut?

Her typen av akustikkmatte vi tenkte å bruke: https://www.amazon.se/5-200-m²-ljudisolering-XPSgrönt-underlag/dp/B0C5RPMJP9

Den grønne matten er jo trinnlydsdemping? Den vil nok ikke gjøre nytte hvis man legger remser på bjelkene, den delen kan du nok hoppe over med god samvittighet.

Jeg ville også droppe osb og i stedet legge doble lag med gulvgips. Mye mer effektivt for å dempe lyd.

MathiasS MathiasS skrev:
Den grønne matten er jo trinnlydsdemping? Den vil nok ikke gjøre noe nytte om man legger strimler på bjelkene, den delen kan du nok hoppe over med god samvittighet.

Jeg ville også droppet osb og i stedet lagt doble lag gulvgips. Mye mer effektivt for å dempe lyd.
Takk for svar! Tenkte mest at strimmelen av akustikk-/fibermatte mellom bjelke og OSB forhindrer at lyd transporteres videre fra OSB inn i bjelkelaget (en slags buffer).

Er det ikke risikabelt å bare bruke gips som gulv? Føles som at OSB blir et mer stabilt gulv som svaier mindre. Vi skal også ha opp nye mellomvegger på loftet så forestiller meg at det blir lettere for dem å feste mellomveggene i OSB.

Sist redigert:
Ok, da får du starte på rute én. Jeg antok at parketten var selvbærende på den bjelkelagsavstanden du har, men så er det ikke forstår jeg.

Det normale er at du legger gulvsponplate for å få et undergulv som bærer, OSB har ingenting i konstruksjonen å gjøre for å skape bæreevne. Deretter legger man trinnlydsdemping på det.

• Liker
mvs
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, da får du begynne på ruta ett. Jeg antok at parketten var selvbærende på den bjelkeavstanden du har, men det er den ikke forstår jeg.

Det normale er at man legger gulvsponplate for å få et undergulv som bærer, OSB har ingenting i konstruksjonen å gjøre for å skape bæreevne. Deretter legger man trinnlyddemping på det.
De har allerede skaffet all OSB og tenker å legge det dobbelt. Et annet firma vi hyret gjorde det samme for oss for noen år siden i et annet hus, og det ble veldig bra. Hva tror du om å legge 125mm gipsplate oppå OSB og deretter den grønne fiberskiven oppå gipsen?

Hva er det for avstand mellom bjelkene?

...og da legger man dobbelt 11mm osb?

Det høres særdeles tvilsomt ut.

Hver OSB er 25mm, så 50mm tykt totalt.

Snakket nettopp med byggefirmaet. De har lagt 22mm OSB x 2. Eventuelt legger de ytterligere 8mm OSB eller 8mm gipsplate oppå hvis de føler at det trengs. De skal sjekke hvor stabilt det føles i morgen.

Er dette i Norge? Høres ikke ut som en vanlig konstruksjon i Norge. Hvorfor ikke holde seg til et limskrudd sponplategulv (gulvsponplater) som er standard som undergulv og vil ha riktig bæreevne på cc60 (unntatt der du skal sette fliser/klinker, der trenger du å gjøre mer). Det finnes en fordel med å bruke typiske konstruksjoner.

...jeg mener, hvor kjøper man engang 25mm OSB, finnes ikke i en eneste byggevarebutikk her.

• Liker
MONTREAL
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Er dette i Sverige? Høres ikke ut som en vanlig konstruksjon i Sverige. Hvorfor ikke holde seg til et limskrudd sponplategulv (gulvsponplater) som er standard som undergulv og vil ha riktig bæreevne på cc60 (bortsett fra der du skal legge fliser/klinker der trenger du å gjøre mer). Det er en fordel med å bruke typiske konstruksjoner.

.....jeg mener, hvor kjøper man engang 25mm OSB, finnes ikke i en eneste byggevarebutikk her.
Helt enig, har bare sett forbrukere legge OSB på gulv i Sverige, vi bruker gulvspon, men antar at TS er i utlandet, virker vanlig i USA..

Estland selger osb 25mm 625x2500 ^^

Ja, dette er i Kroatia. Helt andre dimensjoner og materialer der. Det er bygningsingeniøren som har bedt om OSB 22mm x 2, så man får jo håpe at det er riktig.

Hva de er litt etter med i Kroatia er ventilasjon, lydisolering og isolasjon, så der er jeg nøye med å dobbelsjekke og forklare hvordan man gjør i andre land. De har ingen problemer med det og ser ut til å sette pris på det. Det har vært noen 'aha'-øyeblikk fra deres side 🙂

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.