Hvor blir det feil?
Jeg regner på en HEA180 som er fritt opplagt i hver ende og som har en utbredt last der jeg vil finne vinkelendringen ved innfestingene.
L = 4900 mm
q = 5,29 kN/m
E = 210000
I = 2510 * 10^4 mm4
Elementarfall i henhold til nedenfor.
Jeg får vinkelendringen Ѳ til 49,2
Hvor gjør jeg feil?
Er det grader er det urimelig, og er det radianer er det enda mer urimelig. Jeg gjetter at det er en desimal- eller enhetsfeil.
Noen som kan hjelpe?

Jeg regner på en HEA180 som er fritt opplagt i hver ende og som har en utbredt last der jeg vil finne vinkelendringen ved innfestingene.
L = 4900 mm
q = 5,29 kN/m
E = 210000
I = 2510 * 10^4 mm4
Elementarfall i henhold til nedenfor.
Jeg får vinkelendringen Ѳ til 49,2
Hvor gjør jeg feil?
Er det grader er det urimelig, og er det radianer er det enda mer urimelig. Jeg gjetter at det er en desimal- eller enhetsfeil.
Noen som kan hjelpe?

Kan nevne at nedbøyningen ved midten er ca: 8,3mm med samme data.
Så en rettvinklet trekant med samme mål der katet 1 = 2450 og katet 2 = 8,3mm ville ha en spiss vinkel på 0,19° hvilket er fullt rimelig. Dog bør vinkelen ved innfestningen være noe større da jeg går ut fra at den følger en parabel-form.
Så en rettvinklet trekant med samme mål der katet 1 = 2450 og katet 2 = 8,3mm ville ha en spiss vinkel på 0,19° hvilket er fullt rimelig. Dog bør vinkelen ved innfestningen være noe større da jeg går ut fra at den følger en parabel-form.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
4,92*10^-3
Det er nok bare en enhetsmiss.
Det er nok bare en enhetsmiss.
0,00492, og således uttrykt i radianer? Som blir 0,28° hvilket i så fall er fullt rimelig. Er det korrekt?
Merkelig er at jeg får riktig enhet på nedbøyningen med disse enhetene.
Men er selvfølgelig enig, SI så unngår man feilene.
Takk for hjelpen!
Merkelig er at jeg får riktig enhet på nedbøyningen med disse enhetene.
Men er selvfølgelig enig, SI så unngår man feilene.
Takk for hjelpen!
Klikk her for å svare