Jeg sitter og tenker på å ta ned en bærende vegg. Fant en kalkulator på nettet som kom fram til GL30c 140×315 Limtre og Søyler som er 90x90 også i limtre.
Det jeg ble slått av da var at 315 er ganske så stort, og man blir litt redd om det vil bli pent med et så stort nedheng.
Det jeg vurderte om var om man med en slags skråstøtter, se min flotte tegning, kunne gå ned i størrelse på limtrebjelken. At det gjør noe kan man jo skjønne, men spørsmålet er jo om det er verdt det.
Åpningen er 3600 bred. Første etasje i tomannsbolig. Tregulv. Taket tror jeg er 30 grader. Huset er 8 m bredt, og det vil være 4 m på hver side av bjelken. Det er et femtitallshus, så alt er solid laget med mye spiker og tre i innerveggene, og nei, jeg har ingen detaljerte tegninger som viser noe om konstruksjonen, bare husets mål i. Huset ligger i Västmanland. Den ene søylen vil stå mot murpipa og den andre mot ytterveggen (kortside).
Jeg tenker meg at slike skråstøtter ikke bør gå ned mer enn 50 cm nedenfor bjelkens underkant hvis det skal være verdt det.
Hva tror dere, er det engang rimelig å vurdere videre på? Det blir kanskje for vanskelig å få det riktig når man bygger det? Ellers er vel alternativet en eller annen stålbjelke.
Det finnes ingen mulighet for å senke inn bjelken i overliggende bjelkelag noe? Viktig er også at stolpene/søylene har en god støtte nedover og kan bære lasten. Du skriver at stolpen/søylen kommer til å stå mot skorsteinen? Hvordan er det med f.eks. avstand til brennbart?
Skråstag er ingen god løsning. Det enkleste er å øke bjelketykkelsen. En 215x270 har tilsvarende egenskaper med hensyn til nedbøyning som en 140x315. Jeg tillater meg imidlertid å stille spørsmål ved om du eller appen har regnet riktig. En 140x315 limtrebjelke med 3,6 meters spennvidde tåler en jevn last på ca. 26 kN/m, dvs. ca. 2600 kg per meter. Det høres mye ut i mine ører.
@GoForIt Bra forslag! Jeg skal se om jeg kan finne ut konstruksjonen uten å gjøre partneren altfor misfornøyd med det estetiske. Jeg er dog ikke så håpefull over at det skal gå.
@justusandersson Det er byggbeskrivningar.se som har regnet - absolutt ikke jeg. Det er for lenge siden jeg lærte meg fasthetslære til at jeg skal våge meg på å regne, dessuten finnes jo alle byggnormer som jeg ikke kan noen ting om.
Hrm, det er noe som ikke stemmer. Regner man baklengs mht støtteaksjonen tilsvarer det en flatelast på 5,1kN/m2 som burde være 3,7kN/m2. Har du tastet inn noen flere inndata som vi ikke ser i ditt bilde?