Hei
skal montere opp en 18 meter bjelke til en telfer på 2,5 tonn alternativt 3,2 tonn

Noen som kan hjelpe med beregning av hva jeg trenger for bjelke, tanken er å feste den i den ene siden mot eksisterende stålstolper for stabilitet, og på hver ende av bjelken stolper til gulvet

Så noen type av ipe eller hea

Har jeg forstått det riktig at du ønsker å feste den på hver sin ende og ha spennvidde på 18 meter?

For å få noenlunde akseptabel nedbøyning (L/300) ville du trenge en HEB300, noe som vil koste skjorta. Du bør virkelig vurdere å feste inn bjelken på flere steder hvis du har tenkt å ha slike løft.

• Liker
Farstatjej90
  • Laddar…
Jo det er jo en ganske lang spennvidde, har fagverkstakstoler i stål over den tenkte bjelken, tverrgående. Tror det er 6m mellom dem om jeg ikke husker feil, men vanskelig kanskje å finne ut hvor mye ekstra vekt de tåler 🤔

Det er ikke veldig vanskelig, men det ville vært enklere med litt mer informasjon om hva slags forutsetninger du har. Akkurat nå føles det litt uoverveid da du sier 18 meter, men du har ikke tatt i betraktning at du muligens må skjøte en slik bjelke siden det normalt ikke lagerføres i slike lengder med mindre du spesialbestiller, noe som høres dyrt ut.

Jeg ville sett på veggene om det går an å legge to bjelker på noen bærende linjer/hammerbånd/stående lekter som igjen bærer løftebjelken, på denne måten kunne redusere spennvidden og lettere håndtere skjøter på bjelken.

Har vel 12 meter på jobben, og det er nok en 600balk.
Hjemme har jeg 8.4 meter og en 240balk, men da støtter den takstolenes hanebjelke/gulv.

Du må forklare forutsetningene bedre.
/W

H hawk1ye skrev:
Det er ikke veldig vanskelig, men det ville vært en fordel med litt mer informasjon om hva slags forutsetninger du har. Akkurat nå virker det litt lite gjennomtenkt siden du nevner 18 meter, men du har ikke vurdert at du kanskje må skjøte en slik bjelke da den normalt ikke lagerføres i slike lengder med mindre du spesialbestiller, noe som høres dyrt ut.

Jeg ville sett på veggene for å se om det er mulig å legge to bjelker på en bærende bjelke/hammarbånd/stående stendere som igjen bærer løftebjelken, for på den måten å kunne redusere spennvidden og gjøre det lettere å skjøte bjelken.
Vet at det går å bestille 18 meters lengder, så det er ikke noe problem der, jo får gruble litt på om det går å avlaste den et sted flere pilarer midt i lokalet vil jeg unngå.

Sjekket nettopp, var ikke veldig dyrt med en heb 300 18,1 meter
Men du mener at det skulle fungere for en 3,2 tonn talje?

Sist redigert:
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Har vel 12 meter på jobben, og det er nok en 600-bjelke.
Hjemme har jeg 8,4 meter og en 240-bjelke, men da støtter den hanebjelken/gulvet til takstolene.

Du må forklare forutsetningene bedre.
/W
Okei.
Har også hjemme en 8m bjelke men ingenting jeg har beregnet på der uten tok bare en 300 bjelke som fantes til overs, men der har jeg bare en 500kg talje.

Karrock
Taket skal jo tåle dimensjonerende snølast for Norrbotten. I mitt eget verksted ville jeg også henge opp i takstolene, og unngå å løfte tungt akkurat når det er som mest snø.
Finnes det ansatte som beveger seg i lokalet kan man ikke tenke så.

Karrock Karrock skrev:
Taket skal jo tåle dimensjonerende snølast for Norrbotten. I min egen verksted ville jeg henge opp i takstolene også, og unngå å løfte tungt akkurat når det er som mest snø.
Er det ansatte som beveger seg i lokalet kan man ikke tenke slik.
Jo, vil slippe å gjøre noen svekkelse i taket, dels så er det personale som beveger seg der og dels så er det en leielokal, så jeg vil jo unngå å skade mennesker og lokalet.

B Bobbarebygg skrev:
Vet att det går å bestille 18 meters lengder så det er inget problem der, jo får gruble litt på om det går å avlaste den noensteds flere søyler midt i lokalet vil jeg unngå.

Sjekket nettopp, var ikke veldig dyrt med en heb 300 18,1 meter
Men du mener at det skulle fungere til en 3,2 tons talje?
Ja det skulle fungere men nedbøyningen på en HEB300 er 72 mm med en last på midten på 31,2 kN.

Som gir 18000/72=250 som er i underkant av hva jeg personlig kan anbefale.

HEB360 ville passet bedre om du vil ha 3,2 tons kapasitet med litt margin i hver fall. Gir en nedbøyning på 42 mm. Sjelden jeg kommer i kontakt med konstruksjon av løftebjelker men de jeg har sett brukt L/500 i sine protokoller så kan være et hint, og 42 mm er vi på 18000/42=428 så tilstrekkelig nært for "hjemmebruk".

H hawk1ye skrev:
Ja det ville fungere, men nedbøyningen på en HEB300 er 72 mm med en last i midten på 31,2 kN.

Som gir 18000/72=250, noe som er i underkant av hva jeg personlig kan anbefale.

HEB360 ville passe bedre hvis du vil ha 3,2 tonn kapasitet med litt margin i hvert fall. Gir en nedbøyning på 42 mm. Sjelden jeg kommer i kontakt med konstruksjon av løftebjelker, men de jeg har sett har brukt L/500 i sine protokoller, så kan være et hint, og 42 mm er vi på 18000/42=428, så tilstrekkelig nær for "hjemmebruk".
Okei takk for svar, finnes det noe enkelt måte for meg å regne ut nedbøyningen i respektive bjelke hvis jeg velger å bruke for eksempel 2,5 tonn talje?

B Bobbarebygg skrev:
Okei takk for svar, finnes det noen enkel måte for meg å beregne nedbøyningen i respektive bjelke om jeg velger å bruke eksempelvis 2,5 tonns talje?
I dette tilfelle kan man enkelt bare tenke 2,5 tonn er 78 % av 3,2 tonn.
Som blir 56 mm for en HEB300 og 32,8 mm HEB360, på en last om 2,5 tonn.

H hawk1ye skrev:
I dette tilfellet kan man enkelt bare tenke at 2,5 tonn er 78 % av 3,2 tonn.
Hvilket blir 56 mm for en HEB300 og 32,8 mm HEB360, på en last om 2,5 tonn.
Nedbøying forårsaket av bjelkens egenvekt bør også tas med i beregningen!
Den blir 30 mm for HEA300 hhv. 21 mm for HEA360, (fritt opplagt på to støtter, spenn 18 m).

En taljebjelke skal også kontrolleres for lokale spenninger fra taljens hjullaster.

• Liker
hawk1ye
  • Laddar…
G Granngubben skrev:
Nedbøyning forårsaket av bjelkens egenvekt bør også tas med i beregningen!
Den blir 30 mm for HEA300 henholdsvis 21 mm for HEA360, (fritt opplagt på to støtter, spennvidde 18 m).

En telferbjelke skal også kontrolleres for lokale spenninger fra telferens hjullaster.
Helt riktig bra du la til det! Hvilket beskriver at det blir en skikkelig bjelke sikkert minst en HEB360 ved den lavere vekten.

Tror det trengs en enda kraftigere bjelke, 18 meter er en veldig stor spennvidde. Hensyn må også tas til vipping, lokale spenninger og relevante deformasjonskrav, utmattelse mm.

Det finnes en håndbok for dimensjonering av telferbane, se:

https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/

I den finnes sikkert mye nyttig.

PS. I mitt tidligere svar står det "HEA". Skal være HEB!.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.