Jeg har en "trebjelke" nede i krypkjelleren på fritidsboligen som har "sluppet" ifølge bildet. Jeg vet ikke hvordan det har skjedd siden jeg ikke eide eiendommen da det skjedde. Som dere ser på bildene, så sitter det 2-3 spiker i sprekken som måler 3-4 cm. Mitt spørsmål er hvordan man på smidigst og enklest vis løser dette selv? Tror dere man kan bygge opp med noen betongblokker først for å komme opp fra bakkenivå og deretter bruke jekk (en eller to stykker) for å presse opp underdelen mot den øvre igjen så de går sammen? Deretter trenger man vel kanskje å forsterke med ny spiker eller kanskje en stor skrue da de eksisterende spikerne tydeligvis ikke har klart å holde imot? Hvordan ville dere ha gjort det?
Takk for innspill!S Screew skrev:
Ja, skrue som holder bedre hadde kanskje vært å foretrekke.
Med bygge opp en støtte, mener du å først med hjelp av donkraft få sammen sprekken og deretter bygge opp betongblokker eller lignende som holder imot?
Jepp, omtrent så tenkte jeg. Man kan sikkert skru fast en regel langs med den som forsterkning også. Det bør bli stivere og så finnes mulighet for å skru med flere skruer.B BRATO073 skrev:
Takk!S Screew skrev:
Jeg er ingen snekker direkte som kanskje framgår
Men tenker at jeg burde kunne løse dette selv.
Tror du at det kan bli problemer når man hever jekk, dvs at sprekken får vanskelig for å gå sammen?
Kanskje trenger man å sette et par skrutvinger som man justerer parallelt med at man hever jekken?
Tenkte jeg skulle være så forberedt som mulig da fritidshuset ligger 2 timer unna
Fulttåligt PU-lim, en gjeng sterke tvinger og en gjeng 6mm grove og lange skruer så skal det nok være rolig. Vil det ikke sammen med tvingene så får man hjelpe til med en domkraft.
Sist redigert:
Jeg ville som du sier bruke jekk for å løfte sammen sprekken.
Skruelim med ekspanderende polyuretanlim og et antall M8 franske treskruer med skiver, det finnes firkantede skiver i tykkere materiale i bygghandelen, ikke vanlige maskinskiver i type 1,2mm gods.
Siden svigerfar alltid beskylder meg for å overarbeide ting, hadde jeg gravd en grop og støpt en støttebjelke så han fikk noe å erte meg for.
Skruelim med ekspanderende polyuretanlim og et antall M8 franske treskruer med skiver, det finnes firkantede skiver i tykkere materiale i bygghandelen, ikke vanlige maskinskiver i type 1,2mm gods.
Siden svigerfar alltid beskylder meg for å overarbeide ting, hadde jeg gravd en grop og støpt en støttebjelke så han fikk noe å erte meg for.
En stempling.
https://stallningsprodukter.se/stam...MItLrB-q3b7wIVGBF7Ch0msgWSEAQYASABEgKCwfD_BwE
Eller en regel for eksempel 45x120 som du kapper litt for lang og slår på plass, burde gjøre at sprekken går sammen og du får en støtte. (Sett den på en regel som ligger på platen eller en betongplate)
https://stallningsprodukter.se/stam...MItLrB-q3b7wIVGBF7Ch0msgWSEAQYASABEgKCwfD_BwE
Eller en regel for eksempel 45x120 som du kapper litt for lang og slår på plass, burde gjøre at sprekken går sammen og du får en støtte. (Sett den på en regel som ligger på platen eller en betongplate)
Vet ikke hva en tving klarer å generere, 100kg er nok ikke helt feil?
En hydraulisk jekk av billigere modell 1.5 ton.
Det er vanskelig å ut fra bildene bedømme dimensjonen på bjelkene, men jeg mistenker at det kreves mer enn et par hundre kg for å knekke en.
En hydraulisk jekk av billigere modell 1.5 ton.
Det er vanskelig å ut fra bildene bedømme dimensjonen på bjelkene, men jeg mistenker at det kreves mer enn et par hundre kg for å knekke en.
Vanlig garasjejekk så trykker du den sikkert opp. Eventuelt lim, spikerplate på sidene.
Det aller beste er nok en enkel/kraftig støtte under bjelken mot bakken. En tykkere hageplate eller flat stein mot bakken, så en trelist, bit av en stokk eller annen passe lang støtteben, og så en passende tykk trebiten/remse for å fylle opp det siste. Ser jo lett ut å krype inn og finjustere i ettertid om det skulle sette seg etter noen år.
Det aller beste er nok en enkel/kraftig støtte under bjelken mot bakken. En tykkere hageplate eller flat stein mot bakken, så en trelist, bit av en stokk eller annen passe lang støtteben, og så en passende tykk trebiten/remse for å fylle opp det siste. Ser jo lett ut å krype inn og finjustere i ettertid om det skulle sette seg etter noen år.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 innlegg
Men spørsmålet er hvordan tanken var fra begynnelsen..........man kan jo ikke skjøte slik uten støtte nedover minst et sted. Nå ser det jo ut til å henge i luften bare, og da bærer det ingenting, knapt seg selv.
S Stefan1972 skrev:
Akkurat, det kan man lure på. Ingenting under skjøten som bærer. Så det er vel slik at man bør få til en støtte under skjøten.Var det så du mente? Enkleste og billigste løsning som vel burde fungere er at man bygger opp en støtte med blokker av noe slag og finjusterer med regel og smalere trebit? Det burde vel kunne holde bra tenker jeg? Mitt største hodebry er nok om sprekken kommer til å gå sammen kun ved å heise opp med jekk.S Stefan1972 skrev:
Ja, du tenker at jekk nok er nødvendig for tyngdens skyld? Ikke bare jobbe med tvinger?ARJU skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 innlegg
Altså ikke bare skarven... Hva er det for en konstruksjon? Hva bærer det for noe? Man ser jo en bjelke bære av gårde hitover bakover også mot fotografen og hva står den på? Bjelken til venstre, hva står den på? Alt virker jo bare å henge i luften? At det har gått fra hverandre er altså ikke det minste rart.
Skal du trykke tilbake det der så bruker du jekker. Du får knapt sammen og opp det der med en tvinge. Alt skal vel opp noen cm som det ser ut...
Skal du trykke tilbake det der så bruker du jekker. Du får knapt sammen og opp det der med en tvinge. Alt skal vel opp noen cm som det ser ut...
Man kan kjøpe en 10t donkraft på Biltema for 279:-, det bør klare å løfte og presse sammen det der og litt til.
Om jeg fikk komme med ytterligere en løsning så ville det vært gjennomgående bolt eller gjengestang med mutter og skive på over- og underside. Press sammen, bor, monter, avlast, kryss fingrene.
Om jeg fikk komme med ytterligere en løsning så ville det vært gjennomgående bolt eller gjengestang med mutter og skive på over- og underside. Press sammen, bor, monter, avlast, kryss fingrene.
Klikk her for å svare

