Jeg har en lang kjellervegg, litt over 8m lang, hele under bakken. Akkurat nå har jeg en skillevegg der som mest sannsynlig gir støtte til ytterveggen så den ikke raser inn. Mange sier at det mest sannsynlig ikke er noen risiko med å fjerne veggen, men jeg tenkte å være på den sikre siden og montere opp en bjelke mellom gulv og tak.
Nå er spørsmålet hva denne trebjelken skal ha for dimensjoner. Kan man for eksempel bygge den av 3 lekter av samme tykkelse som taket er bygget av? Typ på samme måte man bygger en carport, eller må det være en limtrebjelke?
Nå er spørsmålet hva denne trebjelken skal ha for dimensjoner. Kan man for eksempel bygge den av 3 lekter av samme tykkelse som taket er bygget av? Typ på samme måte man bygger en carport, eller må det være en limtrebjelke?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva er det for materiale i kjellerveggen? Det mest logiske er å stabilisere den i overkant i lengderetningen. Alternativt legge en bjelke i taket tvers over kjelleren. Men, kjellerveggens utførelse avgjør om den overhodet trenger å stabiliseres.
Betonghålsten tror jeg de kalles. Jeg hadde tenkt meg å bare sette opp en bjelke ovenfra og ned TYP som den nåværende mellomveggen er.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om det er et betonghvelv mellom kjelleren og første etasje (noe jeg mistenker siden kjellerveggen er murt med betonghullstein) trenger du ikke å tenke på å støtte opp veggen.
Klikk her for å svare