4.016 lest ·
23 svar
4k lest
23 svar
Bjelke/bjelke
Som skriver her nå, tenkte på det, hullet er jo ikke gjennomgående men 50mm inn i bjelken som er 100mm, eller egentlig er hullet bare 30mm dypt men ikke utskåret hele veien inn, normalt sett så setter man vel stolper rett ved siden av vinduene som holder opp hammarbåndet? i så fall står det jo en stolpe 600mm fra hulltakingen og 400mm fra takstolen.
aja, i resten av huset blir det iallfall ikke å bore hull, det blir en synlig kabel istedenfor
aja, i resten av huset blir det iallfall ikke å bore hull, det blir en synlig kabel istedenfor
Hmm.. ingen flere som har forslag? eller vet noe om bæringer? hva jeg selv innbiller meg så er det ikke noe større fare iom at stolpen ligger så nær takstolen og bjelken er jo ikke itusagd rett ved men et hull som er 75mm i diameter og 50mm dypt, på en bjelke som er 200x100mm kanskje en aning større enn 200, men hva vet jeg, jeg er jo en glad amatør 
Ettersom jeg ikke vet noe om hvordan den opprinnelige konstruktøren har regnet bjelken (eller hvorfor den er der) er spørsmålet ditt umulig å besvare med 100% sikkerhet.hugodog skrev:Hmm.. ingen mer som har forslag? eller vet noe om bæringer? hva jeg selv innbiller meg så er det ikke noen større fare iom at stolpen ligger så nær takstolen og bjelken er jo ikke itusaget direkte uten et hull som er 75mm i diameter og 50mm dypt, på en bjelke som er 200x100mm kanskje en anelse større enn 200, men hva vet jeg, jeg er jo en glad amatør![]()
Rent spontant opplever jeg ikke utdraget som katastrofalt, men sett til bjelkens dimensjoner er den svekket til cirka 50% mot opprinnelig bæreevne/holdfasthet.
Har konstruktøren overdimensjonert den, er det mindre fare enn om den er nøyaktig beregnet for ovenforliggende last.
Er den såkalt høftet, dvs. dimensjonen bestemt mellom tommelen og pekefingeren (mye tyder på det, ettersom det er høyden som er mest interessant fra bæreevnesynspunkt, ikke bredden, hvilket amatørene ofte ser bort fra) og underdimensjonert, så kan det være alt fra Ok til stor fare.
Tillegg:
Jeg har under mine cirka 45 år i byggbransjen som håndverker, byggeledelse, konstruktør, kontrollant, bygningsinspektør, byggherre, besiktigelsesmann m.m. truffet på alle mulige slags 'konstruksjoner' som jeg ikke engang kan få til å holde, regnet etter alle kunstens regler og gjeldende normer, men som beviselig har stått oppreist i >100 år. Da har de ofte fulgt den gamle tesen: 'så lenge det knaker, så holder det'. Problemet er at mellom knak og brak er grensen hårfin. Braket får derfor ikke sjelden dramatiske effekter når det høres. Vanligvis et ras.
Var på byggnadsnämnden og sjekket på tegninger, fant en om regelverk i vegger m.m., husket ikke nøyaktig hva det sto uansett så bestilte jeg ingen fordi jeg fikk for meg at det var akkurat den jeg hadde hjemme, kom hjem å sjekket og finner den ikke
, enten har jeg aldri hatt den eller så er den borte, får dra ned på mandag og bestille...
Det beste er vel å la noen kyndig person innen området komme å sjekke på det hele og gjøre en vurdering, blir vel ganske dyrt om det nå skulle skje noe?
takk for all hjelp forresten
Det beste er vel å la noen kyndig person innen området komme å sjekke på det hele og gjøre en vurdering, blir vel ganske dyrt om det nå skulle skje noe?
takk for all hjelp forresten
Sist redigert av en moderator:
Det kommer ikke til å hjelpe noe med en plugg, er trefibrene avsaget så er de det. Skal bjelken gjenvinne sin opprinnelige bæreevne må du forsterke den på utsiden.
Klikk her for å svare