'Balken' du snakker om, er trolig en forsterkning av hammarbandet. Altså en planke av noe slag på høykant. Den hviler i sin tur i hakk på stående veggstendere i veggen. Mellom dem bør det være maks 60 cm, men der du har vinduer kan det være/er det større avstand.
(Du kan sjekke tykkelsen på 'balken' ved å bore et 5 mm hull midt i og på den måten måle tykkelsen. Kommer du på 45 mm er det en planke og ingen 'balk' og da stemmer ovenstående antakelse.)
Mitt råd er at du kikker ut fra innsiden gjennom vinduet og ser opp mot takfoten. Har du en takstolsperre midt i synsfeltet/vindusbredde, har du stor belastning på 'balken'. Der er det ikke særlig egnet å ta hull for en veggkontakt (til belysningsarmaturer) men dersom du kan ta det midt i høyden av 'balken' skal det ikke være noen overhengende fare for ras e.l. Har du ingen takstolsperrer i synsfeltet kan du stort sett ta hull hvor som helst i planken/'balken', men det er likevel tilrådelig å holde seg til midten av høyden. Der er spenningene i treverket minst som følge av last.
Mitt råd er at du kikker ut fra innsiden gjennom vinduet og ser opp mot takfoten. Har du en takstolsperre midt i synsfeltet/vindusbredde, har du stor belastning på 'balken'. Der er det ikke særlig egnet å ta hull for en veggkontakt (til belysningsarmaturer) men dersom du kan ta det midt i høyden av 'balken' skal det ikke være noen overhengende fare for ras e.l. Har du ingen takstolsperrer i synsfeltet kan du stort sett ta hull hvor som helst i planken/'balken', men det er likevel tilrådelig å holde seg til midten av høyden. Der er spenningene i treverket minst som følge av last.
Jo så her er det, hullet er allerede gjort, var å målte opp oppe på loftet og bjelken er 100mm og ligger jevnt med taket oppe på loftet, måler jeg deretter nede i huset så er det ca 200 fra taket til der vinduet begynner, dessuten kommer slangene opp gjennom bjelken der.
Elektrikeren boret med hullsag og kom ikke inn så langt som han ville og da bestemte vi oss for å bore 18mm hull skrått opp så vi kom opp på loftet, hvilket er gjort på 3 vinduer regnet med den som er hullsaget. Var oppe og målte på loftet både hullet som er hullsaget og det i vinduet ved siden av ligger ca 80 cm fra takstol og ca 16 cm fra taket målt altså i bunnen nesten på bjelken, i det 3. vinduet ligger hullet ca 20–30 cm fra takstolen og på samme høyde dvs. 16 cm.
Hva gjør man nå da?

Elektrikeren boret med hullsag og kom ikke inn så langt som han ville og da bestemte vi oss for å bore 18mm hull skrått opp så vi kom opp på loftet, hvilket er gjort på 3 vinduer regnet med den som er hullsaget. Var oppe og målte på loftet både hullet som er hullsaget og det i vinduet ved siden av ligger ca 80 cm fra takstol og ca 16 cm fra taket målt altså i bunnen nesten på bjelken, i det 3. vinduet ligger hullet ca 20–30 cm fra takstolen og på samme høyde dvs. 16 cm.
Hva gjør man nå da?
Sist redigert av en moderator:
hugodog skrev:Jo så her er det, hullet er allerede laget, var og målte opp oppe på loftet og bjelken er 100 mm og ligger jevnt med taket oppe på loftet, måler jeg deretter nede i huset så er det ca 200 fra taket til der vinduet begynner, dessuten kommer slangene opp gjennom bjelken der.
Elektrikeren boret med hullsag og kom ikke inn så langt som han ville og da bestemte vi oss for å bore 18 mm hull skrått opp så vi kom opp på loftet, noe som er gjort på 3 vinduer regnet med den som er hullsaget. Var opp og målte på loftet både hullet som er hullsaget og det i vinduet ved siden av ligger ca 80 cm fra takstol og ca 16 cm fra taket målt altså i bunnen nesten på bjelken, i det 3. vinduet ligger hullet ca 20-30 cm fra takstolen og på samme høyde dvs 16 cm.
Hva gjør man nå da?![]()
Som jeg tolker din beskrivelse er det noen slags limtredrager (100x300) eller bjelke som ligger i øk vegg og stikker ned 200 under innertaket og opp 100 på loftet? Eller er de første 100 bredden på bjelken og høyden bare 200?
Hvor brede er vinduene? Du skriver at du har hullet 80 cm fra takstol på det som er boret med hullsag og et til. Det 3. 20-30 cm fra takstol. Om vinduene ikke er bredere enn 90-120 cm burde de to første ikke være noe problem. Det som ligger 20-30 cm fra takstol kan være det om det ikke er boret midt i bjelken, men allikevel ingen overhengende fare.
Det som er gjort er gjort (med bjelken) og går ikke an å gjøre noe med nå.
Skulle det senere vise seg å bli noen setning over vinduene (det merker du når de begynner å gå tregt å åpne) får du forsterke på oversiden ute ved takfoten (så nær du kan komme) med avlastning/avveksling av den takstol som er midt over vinduet (en dobbel 45x220 (cirka 2,7 m lang) på høykant mellom takstolene p.b.s. om den som skal vekslas av, båndjern rundt underrammen og disse 2x45x220 og doble kiler ute ved endene, gjennom å slå inn kilene løfter du takstolen over vinduet, men slå ikke for hardt på kilene, da kanskje du trykker ned de avlastende takstolene og får problemer der istedenfor).
Gjorde en liten skisse, bjelken går ned helt inntil vinduene, de røde strekene er elkablene som går gjennom bjelken, vinduet i midten er det som er hullsaget, ingen av ledningene ligger akkurat under takstolen og hullene som fleksislangen går i er 18 mm.
Ingen masterpiece til skisse men du kanksje ser hvordan jeg mener.
Ingen masterpiece til skisse men du kanksje ser hvordan jeg mener.
Den bildet kan jeg ikke se mye av og ikke operere med zoom. Den er fast i antall piksler.
Har du bildet lagret på Photobucket eller noe slikt sted er det til å laste opp den der først med høyere antall piksler. Du velger størrelse før du skal laste den opp.
Tillegg:
Nei. Det trenger ikke merkes med det samme. Det finnes noe som heter langtidsdeformasjon. Dvs. at bygningsdelen pga. belastningen er utsatt for en konstant kraft som med tiden endrer forholdet. Det er omtrent som å ta en tyggis og dra ut sakte. Det gir etter i økt grad for til slutt å gå av når strengen er strukket til minimum.
Nei. Det trenger ikke merkes med det samme. Det finnes noe som heter langtidsdeformasjon. Dvs. at bygningsdelen pga. belastningen er utsatt for en konstant kraft som med tiden endrer forholdet. Det er omtrent som å ta en tyggis og dra ut sakte. Det gir etter i økt grad for til slutt å gå av når strengen er strukket til minimum.
Tenkte på hullene som er boret, de er jo boret 4 cm fra underkanten på bjelken som burde være 20 høy, og så skrått opp mot midten oppå bjelken, hullet etter hullsagen kan man se inn 3 cm med og så er det bare utsaget kanskje noen cm eller 2 in fast ikke utfreste, om du forstår hva jeg mener, tror du ikke jeg har blåst opp det der litt mye, det er jo tross alt ikke så store hull, (18mm, hvorav hullet fra hullsagen som er, hmm 70 mm og 3 cm utfreste og noen cm mer inn)
Tenkte på hullene som er boret, de er jo boret 4 cm fra underkanten på bjelken som burde være 20 høy, og så skrått opp mot midten oppå bjelken, hullet etter hullsagen kan man se inn 3 cm med og så er det bare utsaget kanskje noen cm eller 2 in fast ikke utfreste, om du forstår hva jeg mener, tror du ikke jeg har blåst opp det der litt mye, det er jo tross alt ikke så store hull, (18mm, hvorav hullet fra hullsagen som er, hmm 70 mm og 3 cm utfreste og noen cm mer inn)
Jeg har fortsatt vanskelig for å av skissen se hvordan det er gjort. Blir heller ikke helt klok på beskrivelsen din. Og det er litt vel langt mellom Skåne og Orust for å kunne kjøre og se på det selv, selv om jeg er født i Malmö.
Jeg skulle trengt en ordentlig skisse som i plan, seksjon og tverrsnitt viser hvordan hulletagningen er gjort. Jeg er ikke bekymret for de små hullene, det er det store for elboksen jeg er tvilende til. Så det får være til en gang i sommer når jeg er på besøk i Skåne. Huset vil vel ikke falle sammen før den tid?
Jeg skulle trengt en ordentlig skisse som i plan, seksjon og tverrsnitt viser hvordan hulletagningen er gjort. Jeg er ikke bekymret for de små hullene, det er det store for elboksen jeg er tvilende til. Så det får være til en gang i sommer når jeg er på besøk i Skåne. Huset vil vel ikke falle sammen før den tid?
borehullet som går inn går inn 25mm mer altså 75mm inn i bjelken og så langt det er utsparret er 30mm + at det er hullsaget men ikke utsparret 20mm til, håper det går an å se på skissen, ingen målestokk skisse men målene står iallfall..
Så de små 18mm hullene som er gjennomgående er ikke noe å bry seg om, egentlig?
Hulltakingen har jo ikke gått rett gjennom men er jo til halve bjelken.
borehullet som går inn går inn 25mm mer altså 75mm inn i bjelken og så langt det er utsparret er 30mm + at det er hullsaget men ikke utsparret 20mm til, håper det går an å se på skissen, ingen målestokk skisse men målene står iallfall..
Så de små 18mm hullene som er gjennomgående er ikke noe å bry seg om, egentlig?
Hulltakingen har jo ikke gått rett gjennom men er jo til halve bjelken.
såg at målene ikke stemte 160+75 er jo ikke 200
er ikke sikker på at det er nøyaktig 200mm men et sted der i nærheten er det i alle fall
Nå skal det være riktig
ehm.. kabelhullet ligger nok ikke akkurat heller i bunnen av bjelken, noe det ville blitt hvis man legger sammen tallene, men som sagt bjelken kan være noen mm høyere enn 200mm
Nå skal det være riktig
ehm.. kabelhullet ligger nok ikke akkurat heller i bunnen av bjelken, noe det ville blitt hvis man legger sammen tallene, men som sagt bjelken kan være noen mm høyere enn 200mm
Ble bildet bra importert?
Har vært litt trøtt visst når jeg gjorde skissen over vindu og bjelken, står ikke at takstolen ligger ca 20 cm inn fra venstre på vinduet. (iom at hullet er 80 cm fra takstolen til venstre, da blir det jo 40 til den høyre om hullsagingen
)
Har vært litt trøtt visst når jeg gjorde skissen over vindu og bjelken, står ikke at takstolen ligger ca 20 cm inn fra venstre på vinduet. (iom at hullet er 80 cm fra takstolen til venstre, da blir det jo 40 til den høyre om hullsagingen