Oldboy Oldboy skrev:
Ikke helt raskt og enkelt å finne verdier på dampspredningskapasitet (delta, m2/s) og dampmotstand (Z, [s/m]) for forskjellige byggematerialer, enda vanskeligere å finne sammenlignbare verdier. Men, etter litt googling og blading i Fukthandboken får jeg fram tall jeg anser duger for denne sammenligningen av materialenes relative dampmotstand.

Av mine eksempelberegninger i tabellen nedenfor fremgår det at vindsperre (både AC350 & AC160) har en ubetydelig dampmotstand i forhold til samtlige øvrige lag i veggen (hver for seg). Den gamle tommelfingerregelen om at utsiden skal ha 5-10 ganger mindre dampmotstand enn innsiden oppfylles med god margin.

[bilde]
Takk! Veldig overraskende at det er så liten dampmotstand.

Da er min siste beslutning at jeg skal gjøre følgende:
1. Plank
2. Vertikale 45-lekter med isolering
3. Horisontale 45-lekter med isolering
4. Vindsperre AC350
5. Luftspalte/spikerlekt 12 mm (liten, jeg vet, men jeg vil virkelig begrense hvor mye veggen bygger ut)
6. Stående panel (bunnbord+dektelekt), slam/rødfarget

Da er mitt eneste aber hvilken isolasjon jeg skal velge. Enten:
1. Icell 45mm plater. Ca 70 kr/m^2. Ikke lagervare noe sted hvor jeg kan hente, men kan bestilles.
2. Vanlig glassull. Ca 13 kr/m^2. Enkel å få tak i.

Enklest og billigst er jo glassull. Den er dessuten ubrennbar, sammenlignet med celluloseisolasjon hvor jeg synes det er ganske uklart hvor brannbestandig den egentlig er (det er jo tross alt laget av avispapir). Det er impregnert med borsalter og/eller aluminiumhydroksid men hvor lenge finnes det igjen i isolasjonen? Hvordan er brannmotstanden om 10 år? Som jeg forstår det er glassull "naturlig" brannbestandig takket være materialet.

Jeg ville velge steinull fremfor glassull. Jeg synes glassullen er lumske m.h.t. evnen til å suge opp vann. Steinullen har dessuten høyere volymvekt, noe som alltid er en fordel. For øvrig har jeg vanskelig for å se noen avgjørende forskjell mellom cellulose og mineralull med den aktuelle plasseringen.

Tror nok at du kan anta at brannegenskapene/brannmotstanden finnes der veldig lenge. Trolig hele isolasjonens levetid.

Fra brannsikkerhetssynspunkt har de innvendige overflatene større betydning, liksom løs innredning. En bindingsverk er blant det beste man kan ha fra brannsikkerhetssynspunkt. Isolasjonens egenskaper er nok marginal i sammenhengen.

Takk for alle svar, veggen er klar og det ble bra.

Jeg skal nå gi meg i kast med å renovere veggenes innside. For øyeblikket sitter det treetex som er bulkete og tapeten er ødelagt på sine steder. Jeg tenkte å sette stående lekter på treetexen og deretter OSB + gips. Er det noen vits i å lektere med 45 mm lekter og samtidig legge på et lag 45 mm isolasjon? Tenker at det kanskje er negativt å isolere fra innsiden, siden mindre varme da når og tørker ut plankestammen. Alternativet er å lektere med 28x70 mm og da bare ha luft mellom lektene. Noen som har en tanke angående dette?

Veggen består i dag av følgende:
1. Locklist og -panel (22 + 22 mm)
2. Spikerslag/luftspalte (12 mm)
3. Asfaboard (12 mm)
4. To lag med 45 mm steinullisolasjon
5. Plankevegg (ca. 100 mm)
6. Treetex (12 mm)

Jeg ville hoppet over lekter og OSB og satt gips direkte på tretexen. Alternativt, hvis den er for ujevn, rive den ned og om det kreves (på grunn av at plankeveggen trenger å rettes opp på grunn av store ujevnheter) shimse OSB og deretter gips...

Mazen Mazen skrev:
Jeg ville hoppet over lekter og OSB og satt gips direkte på tretexen. Alternativt, hvis den er for ujevn, rive den ned og hvis det kreves (på grunn av at plankveggen trenger å rettes opp på grunn av store ujevnheter) shimse OSB og deretter gips ...
Interessant. Hvorfor? Jeg har ønsket å ha noe stivt bak gipsen for å ikke risikere å knekke det når jeg skrur det opp, eller hvis jeg i fremtiden skal sette opp noe på veggen som skal sitte fast hardt.

Du har jo plankestammen bak, og for meg er tretex ganske stiv, forutsatt at det ikke er en masse luft bak som gjør at hele pakken dras inn mot planket. Krever en del kraft isf og vet at skruen går gjennom gipsen før det skjer. En std gips er ganske hard å knekke lokal, og jeg har renovert et rom med tømmerstamme bak tretex og jo, noen skruer gikk gjennom, men det var ikke noe stort problem.. Og nå pleier tømmer å være mer ujevnt enn stående planker.

Er du derimot usikker og føler mye bom, dvs. at tretexen mer eller mindre er montert i luften. Riv den helt å holdent.

Jeg skrudde gips direkte på mine tretexvegger. Om jeg skal sette opp noe tungt, skrur jeg bare gjennom gips og tretex inn til bjelkestammen.

Mazen Mazen skrev:
Du har jo plankestammen bak, og for meg er tretex ganske stiv, forutsatt at det ikke er en masse luft bak som gjør at hele pakken dras inn mot planken. Kreves en del kraft i så fall, og vet at skruen går gjennom gipsen før det skjer. En standard gips er ganske hard å knekke lokalt, og jeg har renovert et rom med tømmerstamme bak tretex, og selvfølgelig gikk en og annen skrue gjennom, men det var ikke noe større problem. Og nå pleier tømmer å være mer ujevnt enn stående plank.

Er du derimot usikker og føler mye bom, dvs. at tretexen mer eller mindre er montert i luften. Riv dän den helt.
Ja, plankestammen er bak, og den er jo kjempebra å skru i. Men det er liggende plank, ikke stående. Jeg synes den er ganske ujevn, men ikke sikkert at det er noe problem når jeg tenker etter. Synes det føles unødvendig å rive bort tretexen, den isolerer jo tross alt litt og reduserer kanskje risikoen for trekk litt. Har et par gipsplater, skal prøve å skru opp en uten lekter og se hvordan det blir.

V Villa1949 skrev:
Jeg skrudde gips direkte på mine tretex vegger. Hvis jeg skal henge opp noe tungt, skrur jeg bare gjennom gips og tretex inn til plankestammen.
Okei, dere er i ferd med å overbevise meg ...

Men det var egentlig selve isoleringsspørsmålet jeg lurte på, om det er noen vits å legge på 45 mm isolasjon på innsiden, eller om det kanskje til og med er negativt.

I prinsippet kan du isolere på innsiden også, men der synes jeg at ulempene overveier.
Ideelt vil man ha en mer temperaturtreg innside og det betyr tunge massive mtrl, dvs plankstammen er bra.

• Liker
krumbukt og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.