Renoverer kjøkkenet og har nettopp lagt fliser og fuget ferdig når jeg oppdager et område med avvikende utseende (det har en avvikende glans som vises ved strykelys, ikke ellers/ovenfra).

Ved undersøkelse av flisekartongene fremgår det at jeg har fått to forskjellige batcher av fliser. 25 fliser har annen brenning enn øvrig gulv. Har kontaktet forhandleren som kompenserer økonomisk og også leverer korrekt batch (min tråd gjelder altså ikke den delen).

Siden gulvet delvis vil ligge under kjøkkenskap, trenger jeg å erstatte cirka 10 fliser for å utbedre problemet. Mitt spørsmål: hvor vanskelig er det å pigge opp disse 10 flisene uten å skade øvrige fliser? Og hvilken fremgangsmåte er den beste for å eventuelt fjerne flisene? Har lagt gulvet med cirka 1mm fuge.

Alternativt, siden avviket gjelder glans. Er det mulig å utbedre på annen måte? For eksempel matte ned de glansigere flisene med sliping eller annen metode, eller overflatebehandle (voks eller annet) øvrig gulv slik at hele gulvet får en ensartet glans?

Klinkergulv med mønster, områder markert med rød strek indikerer plater med avvikende glans. Släpljus viser variasjon i overflatefinish.
Dekorative fliser med konsentriske sirkler i grå, svart og hvit med små brune kløverblader imellom.

• Liker
bilarebob
  • Laddar…
Forstår jeg riktig at hvis jeg bare får bort fugen først, så er det gode muligheter for å gjøre jobben uten å skade omkringliggende fliser?

Min plan er å først teste på en av flisene som vil bli skjult av kjøkkenskapene.

Akkurat, du trenger litt bevegelsesrom for å redusere risikoen for å påvirke omkringliggende fliser.

Synes det bare ved stryklys så ville jeg tenke på hva som er verst, en viss forskjell i glans eller å risikere at man får et annerledes utseende under en omlegging.
Hvor lenge er glansforskjellen der etter at gulvet har blitt brukt? (jeg har ingen anelse om hva rengjøring og slitasje gjør med overflaten).

For å fjerne dem ville jeg spurt der du kjøpte dem.

• Liker
bilarebob
  • Laddar…
Sittställning
Jeg har brutt opp fliser på betonggulv ved å dra bilhammeren i flisen jeg vil ha bort. Jeg syntes det var en unødvendig risiko å fikle med fugene først.

Nå har jeg testet med en flis og det virker gjennomførbart!

* Begynte med å grave bort fugen med en kniv/sparkel
* Deretter jobbe opp et hull i en flis med hammer/spett (måtte jobbe en del med det, veldig hardt klinker)
* Ut fra hullet forsiktig jobbe inn under flisen og plukke opp/ut den i biter (banket noen ganger også med hammeren for å lage mindre biter / redusere spenninger).
* Gjenstår også å jobbe bort limrestene, også her uten å skade omkringliggende klinker

Altså gjennomførbart i mitt tilfelle, men krever at man er forsiktig.

Flis med hull lagd av kniv og hammer på fargerikt gulv med sirkulære mønstre, verktøy og støv synlig.

Flis fjernes fra et gulv ved hjelp av en meisel, der avflassede stykker er synlige rundt. Mønsteret på flisen har ringer i grå nyanser.

En oppgravd flis med synlig mønster rundt, delvis fjernet lim og rester. Flisen er fjernet i biter som dokumentert i innlegget om fjerning av klinker.

• Liker
mexitegel og 3 andre
  • Laddar…
Mye jobb senere ser det ut som nedenfor. Å fjerne platene var ganske enkelt når den første platen var oppe. Fikk ut de fleste hele. Derimot var det tøffere å fjerne festen. Det tok noen timer å få rent. Har ikke helt mulighet til å skjerme av området fra resten av huset, så har bare brukt slegge og "stemmejern", ikke slip..

Verktøy og beskyttelse på flislagt gulv med blå teipmarkeringer, inkludert hansker, meisler, hørselvern, og oppbrutte fliser i hjørnet.

Verktøy og fjernede fliser på et flisegulv, med blå teip rundt arbeidsområdet. En hammer, slegge og meisel er plassert på gulvet.

Fliser er fjernet fra gulvet, en er delvis fjernet, viser en hammer og blått teip rundt området. Sirkulært mønstret gulv.

• Liker
MasterP og 4 andre
  • Laddar…
Multiverktøy bruker jeg for fugene, fungerer fint og så er resten ofte en barnlek

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.