Hei,

Vi har en ringeklokke på huset som ser ut slik:

Gqzlwom.jpg
j5gFebL.jpg

Innenfor veggen øverst sitter selve boksen som gir signal når man trykker på knappen.

Problemet er at ringeklokken tidvis ikke gjør at det ringer i huset? Min anelse er selvfølgelig de hardt påkjørte ledningene.

Hvordan løser man dette? Kan man bare koble på en ny ledning og så trekke ut den gamle og dermed få den nye på plass? Hvordan skal en ny ledning se ut og hvordan skal det gjøres for å unngå risiko med at været sliter ut kabelen?

Ja, det er en god løsning. Jeg antar at ringeklokken er løsnet på bildet og vanligvis dekker rørutløpet? Løsne i så fall ledningene fra ringeklokken og fest en ny koblingsledning i den, f.eks. en 0,75 mm2 eller 1,5 mm2 av denne typen

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kopplingsledning-2000018077/

Jeg brukte selv den samme til min ringeklokke.

Jeg tror mer på at koblingsklemmer er dårlig værbeskyttet på trykknappen. Du kan jo tette rundt ringeklokken så det ikke kommer inn vann. Alternativt isolere klemmene med noe som smeltelim eller krympestrømpe avhengig av hvordan det ser ut.

Du kan bruke nesten hvilke ledninger/tråder du vil.
For å bytte ut trådene så knyter/tvinner du sammen de nye med de gamle, da kommer de nye på plass samtidig som de gamle forsvinner.
Som uv-beskyttelse kan du tre på et hylster fra for eksempel ekk-kabel over trådene, eller så flytter du knappen litt opp.

Nei, det er egentlig problem 2, man har bare satt klokken på denne måten med noen gegga så kablene er fullt synlige alltid. Antar at man ikke har funnet noe å fylle opp med bak ringeklokken og fasaden og derfor at det sånn.

Det ville jo vært bra for ledningene og penere om ringeklokken dekket hullet der de kommer ut. Kontroller også selve knappen for å se at det ikke er den som er løs.

snowjim skrev:
Nei, det er egentlig problem 2, man har bare satt klokken på denne måten med noen gegga så kablene er fullt synlige alltid. Antar at man ikke har funnet noe å fylle opp med bak ringeklokken og fasaden og derfor at det slik.
Kan du flytte opp trykknappen så du dekker røret eller er der et større hull under som blir synlig da? Å lime fast den er vel helt greit. Det du kan gjøre også er jo å fuge igjen rørutløpet med en utefuge. Gjør du dette bør du dog også fuge innsiden så det ikke kommer inn fuktig luft innenfra i røret som deretter kondenserer og samler seg ved trykknappen.

Det kan jo også være lurt å bytte trykknappen. En ny slik koster ikke mange kroner og det finnes jo finere som kanskje kan dekke hullet, for eksempel en som er mer avlang.

Ja, problemet er at det blir et veldig hull mellom knapp og selve rørenden hvis man skal plassere klokken oppå. Det beste hadde trolig vært å kjøpe ny knapp, sette den midt for rørenden når tråden er byttet, og fylle igjen med en eller annen type masse som kan fjernes hvis det skulle trenge å byttes i fremtiden.

Jeg har Tec7 hjemme, og det skal være en form for lim, men risikoen er at man ikke får løs delene senere hvis det skal byttes. Det er også risiko for at det blir helt tett, noe som sannsynligvis gjør at man må tette den andre enden også, slik falkn sier.

Det finnes altså ingen standardmetode når det gjelder montering av ringknapp på fasade av denne typen? Man borer ikke i stenen for å få inn knappen?

snowjim skrev:
Ja problemet är jo at det blir et veldig hull mellom knapp og selve rørenden om man skal plassere klokken oppå. Beste hadde trolig vært å kjøpe ny knapp, sette den midt foran rørenden når tråden er byttet og fylle igjen med noen type guffe som går å rive bort om det skulle trenge byttes i fremtiden.

Jeg har Tec7 hjemme og det skal være en type lim men risikoen er at man ikke får løs delene senere om det skulle trenge byttes. Det er også risiko for at det blir helt tett som gjør at man trolig må tette også andre enden som falkn sier.

Det finnes altså ingen standard måter å gjøre dette på når det gjelder montering av ringeknapp på fasade av denne type? Man borer ikke opp stenen for å få inn knappen?
Utenpåliggende er jo mest vanlig. Den knapp du har er jo av slik type. Det finnes jo også andre ringeknapp hvor selve koblingsklemmen ligger i veggen type:

http://www.byggfabriken.com/sortime...product/771-102-343c4edc8f-ringledningsknapp/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.