Har sittet en luftvarmepumpe her før, og den har blitt flyttet opp så nå er det et hull her. Hvordan skal jeg gå frem for å tette igjen hullet på best mulig måte? Fuge? Sparkel? Tre?

• Et rundt hull i en vegg etter en flyttet luftvarmepumpe, omgitt av ujevn overflate. Hullet trenger å lukkes med passende materiale.
  • Et nærbilde av et hull i en vegg, tidligere brukt til en luftvarmepumpe, omgitt av isolasjonsmateriale.
M Förstagångsköparen skrev:
Har sittet en luft-värmepumpe her før og den har blitt flyttet opp så nå er det et hull her. Hvordan skal jeg tette igjen hullet på beste måte? Fuge skum? Sparkel? Tre?
Bruk i så stor utstrekning som mulig samme material vil jeg si:
Det vil si isolere med ull i hullet og tette igjen overflaten med tre/gips.
Man kan sage til en plugg i samme dimensjon som hullet, skrue inn en tverrregel bak eksisterende plate (som da er et par cm lengre på hver side selvfølgelig, så man har noe å feste den i), og så pluggen på den - sparkle, male - ferdig

En person bruker en drill for å feste en trestøtte bak et rektangulært hull i en gipsvegg som en del av reparasjon.
Eksempel med større hull

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bruk så langt som mulig samme materiale vil jeg si:
Dvs isoler med ull i hullet og sett igjen overflaten med tre/gips.
Man kan sage til en plugg i samme dimensjon som hullet, skru i en tverrbjelke bak eksisterende plate (som da er et par cm lengre på hver side selvfølgelig, så man har no å feste den i), og så pluggen på den - sparkle, male - ferdig

[bilde]
Eksempel med større hull
Lengst inne i hullet ser man tegl på utsiden. Skal jeg sette noe lengst inne der?

Jeg vil gjerne unngå å gjøre hullet større. Hullet er såpass lite at det nok ikke trenges bjelker. Så..

Holder det å pirke inn isolasjon eller må jeg ha noe ved teglen? Så isolasjon. Så sette en treplate (hvilket materiale?) Ved innerveggen?

Lengst inn i hullet ser man teglet på utsiden. Skal jeg sette noe lengst inn der?

Jeg vil gjerne unngå å gjøre hullet større. Hullet er såpass lite at det nok ikke trengs regler. Så...

Holder det å stikke inn isolasjon, eller må jeg ha noe ved teglet? Så isolasjon. Så sette en treplate (hvilket materiale?) Ved innerveggen?
Som @klaskarlsson skrev ovenfor. Forsøk å ha samme materiale som før i hvert lag. Har de laget hull i teglet, så mure igjen med tegel. Finnes det en luftspalte mellom teglet og isolasjonen nå så skal det være det også nå. Ser ut til å være glassfiberisolasjon. Vanskelig på bildene å si hva det er for treplate, spon eller tretex ser det ut som. Finnes det dampsperre? Det ser ut så på bildet, da bør den lages med tape for formålet.
Du trenger ikke lage et større hull for å reparere hullet. Ta en hullsag og bor ut en like stor sirkulær plate som du setter i hullet på samme måte som videoen viser.

T Tompafix skrev:
Som @klaskarlsson skrev ovan. Forsøk å ha samme material som før i hvert lag. Har de laget hull i teglsteinen, så mure igjen med tegl. Finnes det en luftspalte mellom teglsteinen og isolasjonen nå så skal det være det også nå. Ser ut til å være glassfiberisolasjon. Vanskelig på bildene å si hva slags treplate det er, spon eller tretex ser det ut som. Finnes det dampsperre? Det ser slik ut på bildet, da bør den repareres med tape for formålet.
Du trenger ikke å lage et større hull for å reparere hullet. Ta et hullsag og bor ut en like stor sirkulær plate som du setter i hullet på samme måte som videoen viser.
Altså jeg vet ikke om det finnes luftspalte. Hva er dampsperre? Jeg har aldri eid et hus før så jeg er totalt blank på sånt her. Men jeg får vel google litt. Er vanskelig å få inn en rund treplate som er like stor som hullet hele veien bort til teglsteinen.

Altså jeg vet ikke om det finnes luftspalte. Hva er dampsperre? Jeg har aldri eid et hus før så jeg er totalt nullstilt kring sånt her. Men jeg får vel google rundt. Er vanskelig å få inn en rund treplate som er like stort som hullet hele veien bort til teglsteinen.
Dampsperre, tror det sitter en plast innenfor treplaten. Om du prøver å se inn i hullet om isolasjonen går helt ut til teglsteinen eller om den slutter noen cm før. Du skal bare sette inn en rund treplate der du har treplaten nå. Ikke helt ut. Så innenfra og ut rund treplate i hullet om du har en hullsag, ellers sager du til en kvadratisk plate og tegner av konturene av den på veggen og sager opp et likt stort hull som platen. Reparer plasten i hullet med aldringsbestandig tape. Isolasjon like tykt som det ligger der i dag, eventuell luftspalte og til slutt tegl eller mørtel. Du må først legge inn isolasjon, deretter reparere plasten for å deretter reparere treplaten. Og så reparere teglsteinen på utsiden.

T Tompafix skrev:
Dampsperre, tror det sitter en plast innenfor treplaten. Om du prøver å kikke inn i hullet om isoleringen går helt ut til teglet eller om den stopper noen cm før. Du skal bare sette inn en rund treplate der du har treplaten nå. Ikke helt ut. Så innenfra og ut rund treplate i hullet om du har en hullsag, ellers sager du til en kvadratisk plate og tegner av konturene av den på veggen og sager opp et like stort hull som platen. Reparere plasten i hullet med aldringsbestandig tape. Isolering like tykt som det ligger der i dag, eventuell luftspalte og sist tegl eller mørtel.
Du må først legge inn isolering, deretter reparere plasten for å så reparere treplaten. Og deretter reparere teglet på utsiden.
Teglet på utsiden er igjen

Teglet på utsiden er igjen
Jaha, hvordan kunne de få gjennom det veggen da?

T Tompafix skrev:
Du skal bare sette inn en rund treplate der du har treplaten nå. Ikke helt ut.
Hva mener du med dette? Lengst inn ved teglsteinen skal jeg altså ikke ha noen treplate?

T Tompafix skrev:
Jaha, hvordan kunne de få det gjennom veggen da?
Ja, nå ser jeg. Håndverkeren sa at jeg kan sprøyte inn litt fugeskum. Det er ikke et stort hull i teglet.

Er det feil?

Hva mener du med dette? Lengst inn ved teglsteinen skal jeg altså ikke ha noen treplate?
Sitter det en treplate der nå, så er svaret ja. Ikke et så stort rom å jobbe i dog 😆
En måte å løse det på er jo at du tar opp et større hull på innsiden først. Tar ut litt isolasjon. Utbedrer hullet nærmest teglsteinen. Etterfyller med isolasjon og reparerer plasten for deretter å sette på en ny plate lengst inn mot rommet.

Ja, nå ser jeg. Håndverkeren sa at jeg kan sprøyte inn litt fugeskum. Det er ikke et kjempestort hull i teglet.

Er det feil?
Jeg ville ha brukt mørtel i teglet hvis det er lite.

T Tompafix skrev:
Jeg hadde da brukt murbruk i teglverket om det er lite.
Jeg orker ikke stå og blande for et så lite hull.

T Tompafix skrev:
Sitter det en träplate der nå, så er svaret ja. Ikke et så stort område å jobbe i dog 😆
En måte å løse det på er jo at du tar opp et større hull på innsiden først. Tar ut litt isolasjon. Reparerer hullet nærmest teglverket. Fylle på med isolasjon og reparere plasten for deretter å sette på en ny plate innerst mot rommet.
Hvor nøye er det at dette blir eksakt da? Om jeg tetter fasaden utenfra med fugeskum og deretter legger isolasjon i hullet og avslutter med tre på innsiden?

T
Tegning av en tegneseriemus ved en liten dør malt på veggen nær gulvlisten.

• Haha
Mjärn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.