...og for de som sitter med gamle kjernevedvinduer med 100 år på baken, så er dette enda en grunn til å vurdere om man kan renovere sine gamle vinduer i stedet for å kjøpe nye urrentable "engangsvinduer" i plast- og aluminiumsblanding som om 20-30 år kommer til å se ut som dritt... Komfort og smidighet ved vask er så klart bedre på nye vinduer, men økonomisk sett så lønner det seg aldri å investere i nye vinduer om man har et rimelig varmesystem...
Synes du skal snakke med din forhandler i første omgang, nettopp fordi de var pakket ut og originalemballasjen var brutt.
Spørsmålet er i min verden: hvorfra er vinduene kjøpt? Hvordan har de blitt transportert (av hvem) - hjem til deg?
Har du kjøpt dem hos en forhandler - eller har de blitt levert direkte hjem til deg.
Dette er hovedårsaken til at jeg foretrekker trefönster av furu med så mye kjerne som mulig.........
"Vedlikeholdsfritt" betyr i praksis "kan ikke vedlikeholdes". Jeg lurer på hvordan moderne vedlikeholdsfrie vinduer vil se ut om 20 år....og om 50 år....... og hva som skjer når det har blitt fattigere tider for en familie og de ikke har råd til å bytte ut sine utslitte engangsvinduer. Slike ting skjer jo ofte når det blir krisetider og det ikke finnes arbeid nok. Det vil si normalsituasjonen i dagens verden.
Spørsmålet er i min verden: hvor er vinduene kjøpt? Hvordan har de blitt transportert (av hvem) - hjem til deg?
Har du kjøpt dem hos en forhandler - eller har de blitt levert direkte hjem til deg.
De er hva jeg forstår transportert til byggevarehuset på pall men som vi har hørt så er det ikke helt uvanlig at de har skader allerede da.
Jeg tok dem i min Volvo V70 og håndterte dem veldig varsomt så noen skrap eller merker skal det ikke ha blitt ved min håndtering.
Det her er hovedårsaken til at jeg foretrekker trefönster av furu med så mye kjerne som mulig.........
"Vedlikeholdsfritt" betyr i praksis "kan ikke vedlikeholdes". Jeg lurer på hvordan moderne vedlikeholdsfrie fönster kommer til å se ut om 20 år....og om 50 år....... og hva som skjer når det blir vanskeligere tider for en familie og de ikke har råd til å bytte sine utslitte engangsfönster. Slike ting skjer jo stadig når det blir krisetider og det ikke finnes arbeid i tilstrekkelig grad. Det vil si normalsituasjonen i dagens verden.
Tror du overdriver litt nå. Egentlig er det vel mest et kosmetisk problem, selv om de er skavde så lærer de ikke fungere dårligere. Visst de kan være erget men det skal nok mye til for det. Dessuten er dette kun kledde trefönster så av hva jeg forstår så skal man kunne ta av kledningen om det så kreves.
Jeg forstår så klart hva du mener, trefönster kan man alltid reparere på en eller annen måte, hel aluminiumsfönster er klart vanskeligere om ikke umulig. Men på den andre siden, er de rett gjort så skal de ikke trenge å repareres.
Nå er det slik at det er bra å kjøpe svenske vinduer av en svensk forhandler. For når du kontakter din forhandler vil det ordne seg for SP er opptatt av sitt rykte. De erstatter dette, det er min erfaring og det skal SP derfor få ros for. På den måten fortsetter vi å kjøpe blant annet svenske SP vinduer..
De er hva jeg forstår transportert til byggevareforhandleren på pall men som vi har hørt så er det ikke helt uvanlig at de har skader allerede da.
Jeg tok dem i min Volvo V70 og håndterte dem veldig varsomt så noen skav eller merker ble det nok ikke ved min håndtering.
Vær forberedt på at du får vanskelig med å bevise at skaden var der når du valgte dem ut =/
Selv om det er det mest naturlige, at man er utrolig forsiktig med noe så dyrbart som nye vinduer - spesielt når man selv har betalt dem! Transportfirmaene derimot...
Det som er litt rart er at beskyttelsesplasten ikke var på de mørke vinduene - og da de kommer fra en byggevarehandel - skulle man kunne mistenke at de allerede har vært hos en kjøper og deretter tilbake. Alternativt at selgeren hadde oppdaget skavankene og håpet å lykkes selge dem likevel.
Du skal i første omgang kontakte forhandleren. Du taper ingenting på å prøve.
Tror du overdriver litt nå. Egentlig er det vel mest et kosmetisk problem, selv om de er skavede så vil de nok ikke fungere dårligere. Visst de kan er lite erget, men det skal nok mye til for det. Dessuten er dette kun kledde trevinduer så av hva jeg forstår så skal man kunne ta av kledningen hvis det kreves.
Jeg forstår selvfølgelig hva du mener, trevinduer kan man alltid reparere på en eller annen måte, hel aluminiums vinduer er klart vanskeligere hvis ikke umulig. Men på den andre siden, er de riktig laget så skal de ikke behøve å repareres.
Jeg tenkte rent generelt på en konstruksjon der skader ikke kan repareres på stedet. Småriper mangler jo helt praktisk betydning.
Et eksempel:
Først noen års arbeid på lav lønn vekslende med arbeidsledighet. ....og så blir man sykmeldt på minimum sykepenger i et par år......... og deretter arbeidsledig... og i den situasjonen blir man tvunget til å starte en småindustribedrift med bare egen kapital (som ikke finnes) siden det er umulig å få ansettelse.
I en slik situasjon innebærer reparerbare ting helt krasst forskjellen mellom å flyte eller synke.
Har man all tid i verden skal man kjøpe trefönster, kanskje hvis man er pensjonist. Men er du rundt 30 år og kjøper ditt første hus, har to småbarn og kanskje et tredje på vei da anbefales PVC-vinduer. De holder lett 40-50 år og så skal man jo uansett på hjemmet. Hvis du regner med kostnaden for arbeidstid, maling, kitt osv. hos et trekanskinne. Ja da har jeg vanskelig for å se at de skulle være billigere enn vedlikeholdsfrie vinduer, det eneste jeg gjør en eller to ganger i året er å spyle av mine 14 vinduer med hageslangen og en svamp. Ingen løsemidler eller annet. Bare vann.
...time will tell... hvilket som er det beste valget... jeg bytter uansett nå vinduer som er kanskje 30 år gamle mens de som er 100 år gamle er i prima stand til tross for manglende vedlikehold... men kanskje var de som ble byttet for 30 år siden mer utsatt og i dårlig stand (selv om jeg tror at det snarere var andre faktorer, som f.eks. mote og politiske bidrag, som styrte). Jeg maler heller hvert 15. år og beholder kjerneveden i døden enn å hakke ut karmene og ødelegge tapet og fasade når jeg går med rullator, men ikke enda havnet på hjemmet... Men på den andre siden så er vel mange foringer etter vindusskiftet spikret med hvit spiker med ferdigmalte foringer uten gjærede hjørner så man ikke ødelegger noe, i mitt tilfelle er det spikret, sparklet og malt på stedet og ganske mye jobb å bytte karm...
Vi valgte nye trevinduer for utseendets skyld, ser imidlertid at det ikke blir helt enkelt når de skal renoveres.
For å male om det utvendige treverket må man trolig snappe loss glasslistene for å få ordentlig tilgang, glasslistene er presset på plastklips og de sitter skikkelig hardt. Klipsene/listene vil med stor sannsynlighet gå i stykker når man forsøker å demontere dem om 15-20 år, dessverre...
Selv om slektshytta er fra rundt 1875 valgte jeg PVC vinduer, dette på grunn av eierkonstellasjonen og 43 mil en vei til og fra hytta. Utseendemessig er jeg veldig fornøyd med Rehau nordic plus! De stenger også ute støy veldig bra, ikke for at det er så viktig akkurat der, men i byen kan jeg tenke meg at de gjør nytte
Skal man komme til lignende holdbarhet som gamle vinduer så bør de nok linoljemales og være koblede 2-glass med vanlig kitt. Eventuelt med energiglass, men ikke 2+1 glass, der begynner man nok å havne i at store deler må byttes ved første renovering, glasskassettene vet jeg ikke hva de har for forventet levetid, men at de skal fungere uten å være duggete, isolere bra osv etter 40 år er vel ikke å vente, så 30 år kanskje er forventet levetid. Går det an å bytte glass i et plastvindu? Eller kaster man hele greia om man har fått innbrudd eller naboungene har kastet inn en frisbee i ruten? Eller når kassetten har begynt å lekke? Men nå er vi kanskje kommet vel langt bort fra tråden...
Jeg antar at TS får kjøpe litt fugemasse og en sprayboks på biltema eller returnere vinduene til SP, eller hva maler man aluminium med?
interessant hvordan tråden kunne skli av gårde til pvc eller trevinduer...
Det store spørsmålet er nok hvor mye man irriterer seg over de skavankene som finnes. Men jeg ville nok testet å kontakte leverandøren. Å kanskje komme frem til en løsning som passer alle!