Hei,

Vi har kjøpt 4 vinduer (2 til kjeller og 2 til stue), alle kommer fra SP vindu og har aluminium på utsiden og tre på innsiden. Vinduene vil bli montert av håndverkere i starten av neste år, men det kan være lurt å få klarhet i på forhånd at de oppfyller riktig standard.

Det jeg sikter til er at de ikke er i perfekt stand, det finnes litt skavanker og merker her og der, og mitt spørsmål er rett og slett om det er noe man forventer på nye vinduer?

ul9mc9x.jpg
4KVNLzR.jpg
zdbCEvN.jpg
wxp3EVF.jpg
UNREXTC.jpg

Topp av karm
xopsYfN.jpg
TQccSDh.jpg
kbQAANa.jpgpg

Større bilder her: http://imgur.com/a/SyC6E

På karmens ytter gjør jo ingenting. SP har jo også forborede karmeskruvhull (jeg monterte akkurat et par vinduer i går). Så holdbarheten bør ikke være påvirket iaf.

Skjønnhetsfeilene må du nok påpeke direkte til SP og kanskje få avslag og leve med det. Eller bytte og vente X uker på ny levering.

Dog var mine VEL innpakkede. Var ikke dine det?

Aha, ja jeg mistenkte at defektene (sprekker o lignende) på selve karmene ikke spilte noen større rolle, det vil vel uansett bli isolert der. Man kan såklart fundere på om det kan åpne seg og komme inn skitt mellom glassene, men da antar jeg at det må sprekke ganske bra.

De 2 større vinduene som står lengst bak og som er lysere i fargen har plast rundt seg og de ser ut til å ha klart seg bedre på aluminiumsdelene. Man kan fortsatt se at det har vært noe som har gnidd mot dem, det ser ut som på bilde 3, dvs. man ser ikke metall.

De 2 mindre rutene stod for seg selv og hadde trolig blitt tatt av pallen tidligere, og der var det ingen plast på dem. Skavankene der ser ut til å være ned til metallet, men så er spørsmålet hvor pirkete man skal være? Det er ikke noe man ser på 2 meters avstand, vil jeg tro. Spørsmålet er vel mer hvordan holdbarheten blir, kan metallet kanskje irre lettere?

Så lurer jeg også på om det virkelig skal være glipper slik som man ser på bilde 4 i hjørnet på aluminiumsiden nærmest selve glasset?

Jeg er ikke så pirkete, men kjøper jeg nye vinduer skal det ikke se ut sånn med merker og lignende på synlige deler.
Så her hadde jeg reklamert dem så SP får gi forslag til tiltak.

• Liker
Ozzypojken
  • Laddar…
Det som er på det hvite er jo bare å se bort ifra, det på det grå er nok tvilsomt om det er grunnlag for reklamasjon.

Det er vanskelig å danne seg en oppfatning med virkelig høyoppløste nærbilder. Jeg tror du bør lytte til deg selv i første omgang. "Er det noe du kommer til å irritere deg over? Er det verdt å krangle om?"
Små skavanker finnes dessverre på alle vinduer, om man ser nærme. Men selvfølgelig skal man ikke tåle hva som helst.

Min sambo jobber som vindusbygger (men ikke på SP) men det er et problem at mørke og fargede aluprofiler lett skades og får synlige merker i produksjonen og under håndteringen, noe de også kasserer mye for på fabrikken. Så jeg synes nok at din reklamasjon kan være berettiget, for nytt skal jo være nytt og fint!

• Liker
Chuck Wow
  • Laddar…
Satsuki
Vi har nettopp satt inn nye vinduer med samme konfigurasjon som dere (alu utside og innside i tre). Vi fikk dem hjem ordentlig innpakket, på pall og selv om det på utsiden (den del som er inne i veggen) av karmene var litt små (!) skader var de delene som synes "perfekte". Dvs ingen sprekker, ingen skrap, ingen riper osv. Som er hva jeg forventer når jeg kjøper NYE vinduer. Annerledes er det jo om det er en feilbestilling som selges billig, eller nesten nye som har vært montert allerede...
Jeg hadde ikke akseptert at NYE vinduer var skrapte og ripete før de engang kom på plass. Da hadde jeg minst bedt om prisavslag, men ikke nødvendigvis av SP - de som pakket ut vinduene fra plasten kan meget vel være skyldige for noen av ripene.
Synes du skal snakke med din forhandler i første omgang, nettopp fordi de var pakket ut og originalemballasjen hadde blitt brutt.

Gassen holdes ikke inn av karmen. I rammen sitter en glasskassett som er en hel enhet. Du kan altså ta ut glasskassetten (og bytte denne) uten at gassen lekker ut.

Nå er det sånn at det er bra å kjøpe svenske vinduer fra en svensk forhandler. For når du kontakter din forhandler, vil det ordne seg fordi SP er opptatt av sitt rykte. De erstatter dette, det er min erfaring, og det skal SP få ros for. På den måten fortsetter vi å kjøpe blant annet svenske SP vinduer.

magnetens skrev:
Så jag synes nok at din reklamasjon kan være berettiget, for nytt skal jo være nytt og fint!
Er enig. Fikk mine vinduer levert i forgårs hvor to var transportskadet, ikke mye men et par mm maling var skrapet av ned til aluminiumen på et godt synlig sted.
Fikk kommentaren først at det gikk an å male over... Jeg forklarte at hvis jeg vil kjøpe renoveringsvinduer så gjør jeg det og dessuten til lavere pris, men nå er disse nye. De tok tilbake vinduene og jeg fikk nye levert i går.

Selskapet kan fortsatt selge disse vinduene men til redusert pris til de som er ok med skaden.

hangun skrev:
Nå er det sånn at det er bra å kjøpe svenske vinduer fra en svensk forhandler. For når du kontakter din forhandler vil det ordne seg fordi SP er opptatt av sitt rykte. De erstatter dette, det er min erfaring og det skal SP derfor få ros for. På den måten fortsetter vi å kjøpe blant annet svenske SP vinduer..
Jeg har byttet et antall vinduer og dører hjemme (dog ikke SP) og er overrasket over den lave kvaliteten. Store vinduer som kommer på pall med kun et lag plast over, og ytterdører som kommer helt ubeskyttet. Det er jo ganske åpenbart at disse vinduene og dørene vil få transportskader.

I samtlige tilfeller jeg har reklamasjonert har det resultert i penger tilbake. Hvor mye penger jeg har fått har avhengt av skadens størrelse og betydning (å returnere store vinduer og ytterdører er jo ikke et alternativ om det ikke er veldig store skader som påvirker funksjonen, og det har det heldigvis aldri vært for meg).

Det interessante er at jeg aldri har behøvd å krangle, men penger har blitt utbetalt uten den minste diskusjon. Det er jo for så vidt hyggelig, men man får en følelse av at vindusprodusentene og deres forhandlere er fullt klar over at mange kunder ikke er fornøyd med den varen de har kjøpt og at det enkleste er å bare "betale seg fri" fra problemet, snarere enn å opprette en produksjon og distribusjon som ikke forårsaker skader på produktene deres.

Og jeg har bare kjøpt vinduer og dører fra svenske produsenter og via svenske forhandlere.

Neste gang skal jeg teste å kjøpe fra utlandet bare for å se om de håndterer produktene sine bedre og beskytter dem mot skader på en bedre måte :)

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Om man vil sammenligne så kjøpte jeg 10 vinduer og en ytterdør med større vindu fra Skånska byggvaror. Det var riktignok trevinduer (3-glass) og ble transportert opp til Umeå. Vinduene ble levert stående, skrudd med en bunt planker i karmene, bølgepapp rundt kanter/hjørner og alt var plastet med tre hundre runder typ.
På disse har det blitt oppdaget et fåtall små skader, store som 10-øringer, men disse havnet ved isolering/salning så det var ingen problem, døren hadde fått en liten skade som de sendte opp "neglelakk" for å fikse det med. Ellers var det ingen problemer der til tross for lavprisvarianter.
Hadde jeg fått aluminiumsvinduer lik de på bildene hadde jeg nok irritert meg en del, særlig da disse som regel er dyrere enn tre.

T
Nå kan jeg ikke se bildene da imgur er sperret der jeg sitter, men blir litt undrende om noe er skrapet og ripet når det kommer nytt fra fabrikk. Enten er det fabrikken som har slurvet med håndteringen under produksjon eller så er det transportfirmaet som ikke har gjort rett.

Er det for dårlig emballasje skal transportøren si ifra, ellers har vel de akseptert emballasjen og skal ta ansvar for at det er OK når det kommer fram?

Jeg fikk mine nye vinduer levert for to uker siden, og da sto de på pall, med "skall" av OSB på alle malte sider eller der glasset var. På hver side av "pakkene" var det en skrue trukket i underkant og en i overkant på karmen så de sto stille, og så var OSBen nedsenket på hver side av pallen og skrudd i den.
Mellom hver karm var det en avstand på ca en cm så det ikke kunne skrape mot noe.

Truckføreren som skulle løfte av dem og lastebilsjåføren sa at det var de best pakkede vinduene de hadde sett! :-)

Truckmannen sa at det ikke er uvanlig med vinduer som bare står sammen med litt papp mellom hver karm og så en plast trukket rundt et par runder. Underslag av 45x45 eller lignende som festes med bånd rundt karm så man får løft i karmen. Han sa at da er man alltid redd for at det skal slippe/gå i stykker når man løfter.
Særlig ille er det visst når de kommer fra Baltikum eller Polen. Svenske vindusprodusenter var visst litt bedre, men sjelden kommer det på pall.

Det virker som at leverandørene regner med at det kan bli visse reklamasjoner, men at det er billigere å håndtere enn å emballere mer/bedre.

Sprekker i karmvirket på utsiden trenger jo ikke være et problem om det ikke fortsetter å sprekke og også vri seg, det avhenger vel litt av hvorfor det har sprukket.

Håper det løser seg og at du blir fornøyd med de nye vinduene uansett om du får nye eller om du får prisavslag/ny maling å male på. Det er jo ikke gøy å bygge nytt og så gå og se de der skadene i framtiden.

Nytt skal jo være nytt, dette er ikke akseptabelt. Når jeg kjøpte 14 vinduer for rundt 100000 kr var de helt feilfrie. Men satset på PVC Rehau nordic plus, vet ikke om PVC er mer slitesterkt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.