Jeg vil tro, som andre, at det allerede er festet spredt panel/råspont i bjelkelaget nedenfra. I så fall hviler isolasjonen sannsynligvis på spreden/råsponten. Når du river ned platene, vil altså isolasjonen ligge igjen, den trenger du ikke å røre. Du trenger heller ikke sette på noe mer spred/spont, du vil bare erstatte de eksisterende takplatene med nye i form av gips. Nå har jeg ingen anelse om tykkelsen på de eksisterende (bør jo gå an å måle), men gips kan vel neppe være så mye tykkere enn de gamle?
Min oppfatning er at det sitter lekter på følgende vis:
Treetex platene spenner deretter over flere av disse. Man kan se sprekker på enkelte steder langs lektene, og der kan man se et godt stykke opp. Man kan se selve platen, som kanskje er 1 cm, og så kan man se massiv planke som ser ut til å gå ganske langt opp.
Dette gjør at jeg oppfatter at det ikke finnes noen tyntpanel, hadde det vært tyntpanel burde jeg vel ha sett dem gå i motsatt retning i forhold til lektene, og da burde de også vært fullt synlige i disse sprekkene.
Man kan se noen av sprekkene på bildene, men dessverre er det ikke nok lys oppover til at dere kan se hvor langt opp de går, jeg skal prøve å ta bedre bilder av det der.
Finnes det ingen tyntpanel, så kan det dermed også bli mer arbeid da man må håndtere isolasjonen og kanskje også bytte den ut. Ikke fordi det er en stor jobb, men det er bra å være klar for det.
Har du ingen spikerslag i dag så vil du eventuelt få isolasjonen i høvvet når du tar ned platene ja. Om så er tilfellet kan du jo for så vidt i stedet for spikerslag under stenderne sette spikerslaget mellom stenderne og knø opp isolasjonen ovenfor spikerslaget etter hvert. Mer jobb men du bygger ikke ned taket i alle fall. Hvordan du skal gjøre med strømmen vete skam dog. Trekke VP-rør gjennom stenderne?
Utmerket! Takk for all hjelp, det høres ut som at vi har kommet til en konklusjon. Jeg river ned taket med kubein og faller det isolasjon ned så får den gjøre det. Jeg setter deretter på plass råspont (som kommer til å bygge noen cm i høyden) der jeg kan putte tilbake isolasjonen (om de nå ikke allerede ligger igjen). Etter det er det bare å sette opp enkelgips, sparkle, pusse og så male.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.