4.637 lest ·
20 svar
5k lest
20 svar
[Bilder] Hva slags konstruksjon har dette innertaket?
Hei,
Jeg har et kjellertak som jeg gjerne vil trekke strøm i, men først må jeg finne ut om det bare er å ta ned platene eller om det ligger isolasjon oppå dem. Det kan jo bli ganske tungvint å presse opp isolasjon nedenfra, mistenker jeg.
Jeg har prøvd å bryte ned en plate, men det virker som om de er limt fast!? Masonittplaten (eller hva det nå er) bøyer seg bare, og malingen bobler seg.
Jeg kan ikke se noen spiker i platene, og de sitter ganske ujevnt enkelte steder. Man kan også se på noen av bildene at taket i stuedelen i kjelleren (som er omgjort) har omtrent samme høyde som taket i dette rommet. Man kan også se at vinduskubene som skal byttes ut mot vinduer er helt oppe ved taket, noe som gjør det vanskelig å bare legge et nytt tak under det.
Huset er bygget i 71 og er en enebolig med innredet kjeller. Det er egentlig et trehus med teglfasade.
Slik ser det ut:

Album for nærbilder: http://imgur.com/a/uDtpr
Hva tror dere om dette? Må jeg ødelegge en plate for å finne ut om jeg kan bytte ut dette taket med jevn gips? Viser det seg at isolasjonen hviler på disse platene, tror jeg det blir for mye jobb (i alle fall for meg selv) å bytte ut hele innertaket.
Jeg har et kjellertak som jeg gjerne vil trekke strøm i, men først må jeg finne ut om det bare er å ta ned platene eller om det ligger isolasjon oppå dem. Det kan jo bli ganske tungvint å presse opp isolasjon nedenfra, mistenker jeg.
Jeg har prøvd å bryte ned en plate, men det virker som om de er limt fast!? Masonittplaten (eller hva det nå er) bøyer seg bare, og malingen bobler seg.
Jeg kan ikke se noen spiker i platene, og de sitter ganske ujevnt enkelte steder. Man kan også se på noen av bildene at taket i stuedelen i kjelleren (som er omgjort) har omtrent samme høyde som taket i dette rommet. Man kan også se at vinduskubene som skal byttes ut mot vinduer er helt oppe ved taket, noe som gjør det vanskelig å bare legge et nytt tak under det.
Huset er bygget i 71 og er en enebolig med innredet kjeller. Det er egentlig et trehus med teglfasade.
Slik ser det ut:

Album for nærbilder: http://imgur.com/a/uDtpr
Hva tror dere om dette? Må jeg ødelegge en plate for å finne ut om jeg kan bytte ut dette taket med jevn gips? Viser det seg at isolasjonen hviler på disse platene, tror jeg det blir for mye jobb (i alle fall for meg selv) å bytte ut hele innertaket.
Synes det ser ut som tretex og den kommer til å gå i stykker hvis du prøver å ta den ned tror jeg.
Jeg ville nok gipset over de eksisterende platene når du er ferdig.
Jeg ville nok gipset over de eksisterende platene når du er ferdig.
Å ja det er sannsynlig at det finnes isolasjon over platene men ikke spesielt mye. Ville gjette på Max tykkelse 70mm
Kan du ikke bore hull med hullsag og fiske gjennom det du vil legge inn i taket. Så ville jeg gjort.
Kan du ikke bore hull med hullsag og fiske gjennom det du vil legge inn i taket. Så ville jeg gjort.
Ja det ser det jo ut til å kunne være, men hvordan kan de ha festet det med tanke på at det ikke går å dra ned så lett? Gipsar jeg over det så får jeg to problemer 1. Vinduene går allerede helt opp til taket og litt til som det er nå, 2. Jeg må trolig legge en eller annen type lekter mellom ettersom platene sitter ganske ujevnt, noe som gjør at jeg bygger på enda mer mot vinduene.
Nå skal vi for så vidt bytte vinduer, men tanken er at de skal havne på samme nivå som øvrige vinduer på kjellernivået (dvs. bruke samme hull). De nye vinduene vil dog ha karm og være åpnebare, så det kan selvfølgelig finnes litt margin.
Hvis det finnes isolasjon og man drar det ned, går det å få opp igjen uten å leie store maskiner? Dvs. klarer en vanlig gipsbærer å holde en gipsplate med isolasjon på plass uten å knekkes?
Ellers høres det jo praktisk ut å bare bore litt større hull her og der for å trekke elektriske rør.
Nå skal vi for så vidt bytte vinduer, men tanken er at de skal havne på samme nivå som øvrige vinduer på kjellernivået (dvs. bruke samme hull). De nye vinduene vil dog ha karm og være åpnebare, så det kan selvfølgelig finnes litt margin.
Hvis det finnes isolasjon og man drar det ned, går det å få opp igjen uten å leie store maskiner? Dvs. klarer en vanlig gipsbærer å holde en gipsplate med isolasjon på plass uten å knekkes?
Ellers høres det jo praktisk ut å bare bore litt større hull her og der for å trekke elektriske rør.
Ja, akkurat, trebjelkelag er det. Jeg kan ikke se noen klare spiker, men selvsagt kan de være spikret likevel, kanskje er spikrene slått inn et stykke i platene eller så har man brukt små hoder og deretter malt over. Og ja, det går bjelker over disse platene, sannsynligvis det du kaller spredt panel. Banker man på platene kan man komme frem til at de sitter med kanskje halvmeter mellomrom eller lignende.
Måler jeg fra gulv til tak så er det ca. 2,19 i både den tidligere omgjorte "peisestuen" og i dette rommet som jeg jobber med nå. Forskjellen er at i "peisestuen" så sitter det et klart finere tak, men likevel ser det ikke ut som at man har tatt nevneverdig på vinduene i overkanten (det er åpningsbare kjellervinduer der).
Så spørsmålet er da, om man river ned disse platene og vil sette opp gips, går det an å legge inn isolasjon igjen eller er det en stor og omfattende jobb?
Jeg hadde gjerne satt gips direkte på disse platene, men problemet er som sagt at vindushøyden allerede går helt opp og at platene som sitter der i dag sitter ganske ujevnt.
Måler jeg fra gulv til tak så er det ca. 2,19 i både den tidligere omgjorte "peisestuen" og i dette rommet som jeg jobber med nå. Forskjellen er at i "peisestuen" så sitter det et klart finere tak, men likevel ser det ikke ut som at man har tatt nevneverdig på vinduene i overkanten (det er åpningsbare kjellervinduer der).
Så spørsmålet er da, om man river ned disse platene og vil sette opp gips, går det an å legge inn isolasjon igjen eller er det en stor og omfattende jobb?
Jeg hadde gjerne satt gips direkte på disse platene, men problemet er som sagt at vindushøyden allerede går helt opp og at platene som sitter der i dag sitter ganske ujevnt.
Ja, det var også mitt inntrykk men så er det store partier der det ikke synes noe i det hele tatt. Tar jeg en skrutrekker og trykker på disse stedene der det ser ut til å være spikerhoder så finnes det ingenting der.mlkjhr skrev:
Ja, da vil jeg få vite hva som finnes der, men jeg tenkte om det fantes noen standard på dette så man visste om det lå isolasjon oppå. Hva jeg forstår, så kommer det til å ligge isolasjon på disse platene og å få opp nye plater senere med isolasjon på høres ut som et tungt arbeid?MathiasS skrev:
Isolasjonen er ikke noe problem. Den ligger som sagt vanligvis i bjelkelaget og holdes på plass av glesen. Du spikrer fast et par bord glespanel, trer opp en isolasjonsplate, spikrer et par bord til, ny plate osv. Det er ikke særlig tungt i det hele tatt. Da er det mye verre å få opp gipsplatene, der bør du enten ha to kompiser eller en plateheis. Gjør det ordentlig når du likevel gjør det! Da kan du fikse de stygge elkablene dine samtidig 
Høres ut som en idé, men trenger jeg virkelig sette inn lektepanel? Det bygger jo på høyden ytterligere noen cm? Hvordan er det gjort fra begynnelsen? Har man lagt isolasjonen ovenfra ved byggingen?tommib skrev:Isoleringen er ikke noe problem. Den ligger som sagt vanligvis i bjelkelaget og holdes på plass av lektene. Du spikrer dit et par bord med lektepanel, trer opp en isoleringsplate, spikrer et par bord til, ny plate osv. Det er ikke særlig tungt i det hele tatt. Da er det mye verre å få opp gipsplatene, der bør du enten ha to kompiser eller en plateheis. Gjør det ordentlig når du først gjør det! Da kan du fikse dine stygge elkabler samtidig![]()
Man setter vanligvis spredt panel for å ha noe å feste platene i. Bjelkelaget har sjelden riktig c-c-avstand for å montere plater. Som en bonus blir det lettere å få på plass isolasjonen. Vanskelig å vite hvilken vei man la isolasjonen, men det er uansett ikke særlig vanskelig å gjøre det nedenfra.
Når du skal bende ned platene, er det også bra å være to. Da kan man bearbeide hver plate fra to kanter samtidig med hver sin brekkstang. Bøy forsiktig og prøv å få så stor flate med hver gang, slik at du ikke bare bøyer platen til flis. Det er litt vanskelig å forklare, men man lærer seg teknikken etter hvert.
Når du skal bende ned platene, er det også bra å være to. Da kan man bearbeide hver plate fra to kanter samtidig med hver sin brekkstang. Bøy forsiktig og prøv å få så stor flate med hver gang, slik at du ikke bare bøyer platen til flis. Det er litt vanskelig å forklare, men man lærer seg teknikken etter hvert.
Jeg vil si at det normale er at det er råspont spikret i bjelkelaget og isolering oppå dette. Disse platene er spikret i råsponten.snowjim skrev:
OM du mot formodning skulle trenge å fylle ny isolering (kan ikke helt se hvordan du havner i den situasjonen dog) så stikker man jo opp isolering i bjelkelaget og den sitter av seg selv, deretter spikrer du glespanel og deretter opp med gips ved hjelp av plateheis).
okay, så trolig skal jeg ikke tenke på isolasjonen uten jeg trenger bare å ta ned takplatene, sette opp spikerslag, sette inn sagde gipsplater, sparkle og til slutt male? Det høres ut som en jobb jeg selv kunne klare.
Så får jeg ta inn elektrikerne når taket er revet så de kan legge all el før jeg setter opp spikerslag.
Om isolasjonen faller ned når jeg fjerner platene, kan man gjenbruke disse eller må man kjøpe nye?
Hvor mye tror vi at taket kan bygges på hvis man gjør på denne måten? Jeg antar at spikerslaget tar noen cm og gipsen er trolig tykkere enn de platene som sitter der nå er. Tenker bare slik at ikke vinduene blir overlappet.
Sånn ser et vindu ut i det allerede ferdige rommet:

http://i.imgur.com/Nw652iD.jpg
Man kan se at taket bygger litt på vinduskarmen i øvre kant, jeg håper at jeg ikke må bygge på mye mer i det rommet jeg jobber med nå.
Så får jeg ta inn elektrikerne når taket er revet så de kan legge all el før jeg setter opp spikerslag.
Om isolasjonen faller ned når jeg fjerner platene, kan man gjenbruke disse eller må man kjøpe nye?
Hvor mye tror vi at taket kan bygges på hvis man gjør på denne måten? Jeg antar at spikerslaget tar noen cm og gipsen er trolig tykkere enn de platene som sitter der nå er. Tenker bare slik at ikke vinduene blir overlappet.
Sånn ser et vindu ut i det allerede ferdige rommet:

http://i.imgur.com/Nw652iD.jpg
Man kan se at taket bygger litt på vinduskarmen i øvre kant, jeg håper at jeg ikke må bygge på mye mer i det rommet jeg jobber med nå.