Under inspeksjonen ble det klaget på at listene gikk helt ned i vindusblekkene og at disse trengte å sages av. Dette gjaldt også en dør, slik ser det ut.
Spørsmålet nå er, kan jeg sage dette på plass men likevel få det jevnt og fint f.eks. med en Multi-Cutter
Eller må man ta ned listene og sage dem i gjærkasse? Hvilken vei skal det vinkles? Mistanken er at spissen skal være ut mot at vannet skal renne riktig av? Hvor mange grader?
Mulitkuttern fungerer fint. Legg for eksempel en bit laminatgulvplanke eller noe annet som er 5-10 mm tykt, så har du noe å følge for å få et helt rett snitt.
Multikutteren fungerer fint. Legg f.eks. en bit laminatgulvplate eller noe annet som er 5-10 mm tykt, så har du noe å følge for å få et helt rett kutt.
Aha, så det du mener er at jeg kan legge noen type bit på vindusbrettet som er 5-10 mm høyt og så sage etter dette? Da må man anta at vindusbrettet ligger med samme vinkel. Det er ganske mange vinduer som trenger å fikses.
Jeg har ikke brukt et slikt verktøy tidligere, finnes det ikke en risiko for at man sager i vinduet eller det som ligger bak listen?
Best og enklest er at du følger vindusblekkets helling som tomas33 foreslår. Ellers er det enklest at du lager en kloss med riktig vinkelgrad og riktig avstand fra vindusblekket som du kan la bladet på multicuttern følge. Men jeg ville som sagt ha lagt snitt som følger blekket.
Multicuttern er lett å bruke, og det er ingen problem å lage snitt nær vinduet. Men test maskinen på en ubetydelig trebit først er vel et godt tips.
Legg gjerne på noen kroner og kjøp GOP 300 SCE istedenfor den 250 du vedla bilde av. 300-en har hurtigfeste for å bytte blad, og det er gull verdt å slippe å fikle med en umbrakonøkkel. Man bytter ofte mellom forskjellige blad på en sådan maskin nemlig.
Best og enklest er at du følger vindusblikkets helling som tomas33 foreslår. Ellers er det enklest at du lager deg en kloss med riktig vinkelgrad og riktig avstand fra vindusblikket som du kan la bladet på multicutteren følge. Men jeg hadde som sagt lagt kutt som følger blikket.
Multicutteren er lett å bruke og det er ingen problemer å lage kutt nær vinduet. Men test maskinen på en uviktig trebit først er vel et godt tips.
Legg gjerne på noen kroner og kjøp GOP 300 SCE i stedet for den 250 som du la ved bilde av. 300-en har hurtigfeste for å bytte bladene, og det er gull verdt å slippe å bruke en umbrakonøkkel. Man bytter ofte mellom forskjellige blader på en slik maskin nemlig.
Da gjør jeg så.
Egentlig ville jeg ha en Bosch multi-cutter med 14.4V batteri siden jeg har skrutrekker innen samme serie, men det ser ikke ut til å finnes og ledningsdrevet er sikkert sterkere og bedre uansett.
Jo, den finnes i 14,4v trådløs. Heter Bosch Multi-Cutter GOP 14,4 V-EC men det virker som det bare går an å få tak i 18V versjonen i Sverige av en eller annen grunn. Fant dog 14,4 versjonen på ebay.com
For min egen del er jeg en forkjemper for trådmaskiner generelt unntatt skruemaskiner. Det tar ikke mange minutter ekstra å dra fram en tråd når man allerede holder på å dra fram alle verktøyene. Dessuten har man da tilgang til ubegrenset energimengde
Jeg kjøpte meg en 300 SCE nå i sommer når jeg renoverte noen av våre vinduer og jeg er kjempefornøyd. Dessuten ser våre vinduer identiske ut med dine. Er det SP-vinduer du har?
Legg gjerne på noen kroner og kjøp GOP 300 SCE i stedet for den 250 som du la ved bilde av. 300-en har hurtigfeste for å bytte bladene, og det er gull verdt å slippe å fikle med en unbrakonøkkel. Man bytter ofte mellom forskjellige blad på en slik maskin nemlig.
Tror du har fått de tipsene du trenger hva gjelder gjennomføring. Men dette kan jeg skrive under på. Jeg kjøpte 250, trodde ikke jeg skulle bruke multiverktøyet så fryktelig mye. Men det gjør jeg og unbrakonøkkelen er fremme ganske ofte 😞
Jeg tenkte først akkurat som varmkorv, men så tilfeldigvis fikk jeg låne en multicutter med hurtigfeste (en Co-tech) og da innså jeg hvor praktisk det var. Hadde jeg ikke lånt den der, så hadde jeg trolig hatt en 250 i dag.
Hvordan gjør man med den enden man sager av, bør man male der umiddelbart? I så fall vil man nok ha minst 1 cm for å kunne komme inn, uten å male på alt annet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.