5.292 lest ·
6 svar
5k lest
6 svar
Bilde av støtta, stempel noen? (for svillbytte)
Jeg trenger å bytte ut noen stående regler og en del av syll etter en gammel vannskade i veggen. Tenker det er passende å fjerne maks to stående regler om gangen og tilsvarende del av syllen. Det har jo blitt skrevet mye på forumet om syllbytte på gamle 70-tallshus, men jeg ønsker et bilde av hvordan man støtter/stemmer når man fjerner syll eller stående regler. Jeg har sett stålsøyler på byggeplasser med en skrue som presser opp. Men man kan jo ikke plassere en stender på syllen man skal fjerne, og man kan vel ikke plassere den ved siden av, litt skjevt, eller? Finnes det noen annen type stender enn de jeg har sett, som kan stå ved siden av veggen? Noen som har et bilde?
Syllen ligger på grunnen og bjelkelaget på den, men hvordan er det med dine stendere, hvor står de, hvis du legger opp et bilde på hvordan det ser ut, blir nok et svar mer relevant, hvordan ser det ut under, er det kjeller, krypkjeller e.t.c
Aah, jeg glemte å si at det er syll på betongplate. Jeg vil jo også bytte noen av de stående stenderne, så min vegg vil være åpen uten gipsplate. Men jeg har ikke åpnet veggen ennå, så jeg kan ikke ta bilde. Jeg vet imidlertid at det må byttes
Det er en konvensjonell vegg med syll og stående stendere.
Det går selvfølgelig an å sette støtten mellom syllen og den horisontale stenderen i overkant på to steder med ca 1 meter imellom, og deretter kappe syllen rett ved siden av støttene og fjerne to stående stendere. Men da får man jo ikke så mye støtte i midten.
Det er en konvensjonell vegg med syll og stående stendere.
Det går selvfølgelig an å sette støtten mellom syllen og den horisontale stenderen i overkant på to steder med ca 1 meter imellom, og deretter kappe syllen rett ved siden av støttene og fjerne to stående stendere. Men da får man jo ikke så mye støtte i midten.
Har sett slikt arbeid og vært med, da har det blitt satt lekter på tvers ute og inne i friske biter og løftet litt med jekk, det trengs ikke mye luft nederst for å få bort en syll, men det pleier å være godt med spiker som holder igjen i den. Tror nok at du skal sjekke med noen byggefirmaer hva som er best og sees på stedet, ikke noe man gjør som lekperson, gulvbjelkelaget ligger høyere enn syllen med så også der blir det jobb.
Jeg har bygget både yttervegger, gulvbjelkelag til villa og bygget en hel garasje i løsvirke inkludert takstoler, så dette fikser jeg nok selv. Men jeg er likevel interessert i hvordan man pleier å gjøre dette da det ser ut til å være en standardoperasjon på enkelte 70-tallsvillaer. I mitt tilfelle skyldes det dog ikke fuktige sviller fra platen, men en taklekkasje som har gjort at det har rent ned vann i veggen. Veggen står på betongplate og gulvet er ikke opplektet. Plastbelegg direkte på betongen. Lekter på innsiden/utsiden + jekk fungerer jo bra om man bare skal bytte svillen. Men det går kanskje fint å bytte en stående lekt om gangen og skru fast den nye i tverrgående lekt før man tar bort neste. Jeg håper det er maksimalt tre stående som må byttes p.g.a. mugg.
Kanskje bedre å gjøre det i to steg selvfølgelig. Først støtter man svillen rett ved siden av den stående lekt som skal byttes. Etter de stående er byttet skrur man en liggende lekt på siden som man løfter i og bytter svillen. (eller motsatt rekkefølge)
Kanskje bedre å gjøre det i to steg selvfølgelig. Først støtter man svillen rett ved siden av den stående lekt som skal byttes. Etter de stående er byttet skrur man en liggende lekt på siden som man løfter i og bytter svillen. (eller motsatt rekkefølge)
Bra med info, du har ikke tummen i hånden som det kalles, som du sier det kanskje må gjøres i flere steg, og det må nok ses på stedet for å avgjøre i hvilken rekkefølge, du har rent betonggulv, kanskje det går å løfte litt med skruvstøtte mot en grov planke på innsiden (mot takkonstruksjonen) så hele veggen løfter på den siden, avhenger av om syllen og veggen sitter sammen med forband i platen.
Klikk her for å svare