Hei!
Endelig skal prosjektet med kjøkkenrenovering starte opp, og jeg og kona er midt oppe i planleggingen av planløsningen! Per dags dato synes vi at kjøleskap og fryser står helt galt plassert, midt på en av kjøkkenveggene! Vi vil i stedet plassere disse i hjørnet for å få en mer enhetlig kjøkkenbenk. Problemet er at der vi vil plassere kjøleskap og fryser er i dag kjøkkenbenken plassert og avløpet må derfor flyttes. Det er ingen lang avstand det må flyttes, ca 1 meter.
Grunnlaget er betongplate (huset bygget i -79), så tanken er således å pigge opp og flytte avløpet 1 meter. Jeg ser meg selv som ganske hendig og har tenkt å gjøre det meste i kjøkkenrenoveringen selv, men å pigge opp avløp er noe jeg ikke har erfaring med. Jeg har noen konkrete spørsmål:
-Valg av verktøy? Det er ingen stor bit som skal pigges opp, holder det med vinkelsliper med diamantskive for å spore og deretter en borhammer med meiselfunksjon for å pigge opp mellom sporene, eller kreves det et større piggeverktøy?
-Hvor godt må røret festes før det støpes igjen?
-Liggende 90 graders-svinger har jeg lest at man skal unngå, to stykk 45-graders burde fungere?
Endelig skal prosjektet med kjøkkenrenovering starte opp, og jeg og kona er midt oppe i planleggingen av planløsningen! Per dags dato synes vi at kjøleskap og fryser står helt galt plassert, midt på en av kjøkkenveggene! Vi vil i stedet plassere disse i hjørnet for å få en mer enhetlig kjøkkenbenk. Problemet er at der vi vil plassere kjøleskap og fryser er i dag kjøkkenbenken plassert og avløpet må derfor flyttes. Det er ingen lang avstand det må flyttes, ca 1 meter.
Grunnlaget er betongplate (huset bygget i -79), så tanken er således å pigge opp og flytte avløpet 1 meter. Jeg ser meg selv som ganske hendig og har tenkt å gjøre det meste i kjøkkenrenoveringen selv, men å pigge opp avløp er noe jeg ikke har erfaring med. Jeg har noen konkrete spørsmål:
-Valg av verktøy? Det er ingen stor bit som skal pigges opp, holder det med vinkelsliper med diamantskive for å spore og deretter en borhammer med meiselfunksjon for å pigge opp mellom sporene, eller kreves det et større piggeverktøy?
-Liggende 90 graders-svinger har jeg lest at man skal unngå, to stykk 45-graders burde fungere?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/O oStj skrev:Heisann!
Endelig skal prosjektet med kjøkkenrenovering rulle i gang og jeg og fruen er midt oppi planleggingen av planløsningen! For øyeblikket synes vi at kjøleskap og fryser står helt galt plassert, midt på en av kjøkkenveggene! Vi vil i stedet plassere disse i hjørnet for å få en mer enhetlig kjøkkenbenk. Problemet er at der vi vil plassere kjøleskap og fryser er i dag benken plassert og avløpet må derfor flyttes. Det er ingen lang strekning det må flyttes, ca. 1 meter.
Grunnen er betongplate (huset bygd -79) så tanken er således å pigge opp og flytte avløpet 1 meter. Jeg ser meg selv som ganske nevenyttig og har tenkt å gjøre det meste i kjøkkenrenoveringen selv, men å pigge opp avløp er ikke noe jeg har erfaring med. Noen konkrete spørsmål har jeg:
-Valget av verktøy? Det er ingen stor bit som skal pigges opp, holder det med vinkelsliper med diamantklinge for å spore og så en borhammer med meisel-funksjon for å pigge opp mellom sporene, eller kreves det et større piggeverktøy?
-Liggende 90 graders-knekker har jeg lest at man skal unngå, to stykker 45-graders burde funke?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Har du sjekket at det ikke går å trekke avløpet skjult bak kjøleskap og fryser og ev. kjøkkenbenk? Et oppvaskavløp trenger ikke være så bredt og det pleier å være plass. Skal du pigge opp må du lage et skikkelig stort hull for å komme til ordentlig. I så fall lønner det seg alltid å leie en kraftigere modell hos Cramo eller lignende sted.
Medlem
· Södermanland
· 371 innlegg
Har bilat en hel del i kjelleren og byttet avløp. Lei en stor maskin, det kommer til å ta 20 minutter og koster ikke mye, ville ikke engang prøvd med en liten håndholdt.
Tok frem min slagbormaskin med bilfunksjon (Makita for ~3000
og skulle bile med, hentet den store maskinen etter 3 minutter da det knapt skjedde noe som helst. Tok meg 1 time å bile ut badet i kjelleren 4 kvm, gjorde det i går, men da var det bare å kjøre på.
Jeg har alltid bilat opp 10 cm ekstra ved siden av avløpet for å komme til bra, men også så man ikke biler i stykker noe. Det er ikke vanskelig å dra avløpet og fikse selv, men hvis du er det minste usikker, bruk en rørlegger, han vil maks belaste 30 min arbeidstid + reisetid så blir det gjort riktig. Så er det bare å støpe.
Tok frem min slagbormaskin med bilfunksjon (Makita for ~3000
Jeg har alltid bilat opp 10 cm ekstra ved siden av avløpet for å komme til bra, men også så man ikke biler i stykker noe. Det er ikke vanskelig å dra avløpet og fikse selv, men hvis du er det minste usikker, bruk en rørlegger, han vil maks belaste 30 min arbeidstid + reisetid så blir det gjort riktig. Så er det bare å støpe.
Takk for alle svarene! Vekker liv i tråden igjen for jeg funderer litt på å prøve å takle problemet annerledes!
Huset er bygget -79 og på den tiden la man jo isolasjon oppå betongen. Har lest beskrivelsen om huset og funnet ut at det er 60mm celleplast på platen, deretter 16mm gulvspon. Det jeg funderer på er da om man skulle kunne fjerne gulvsponet og celleplasten ved avløpet og kappe avløpet jevnt med betongplaten, for så å sette en vinkel direkte. Da får man jo litt ekstra rom, den 8cm høye sokkelhøyden under skapene pluss 7 cm gjennom celleplast og gulvspon. Hva tror dere spontant om dette? Da kanskje man slipper å måtte pigge noe i det hele tatt..
Huset er bygget -79 og på den tiden la man jo isolasjon oppå betongen. Har lest beskrivelsen om huset og funnet ut at det er 60mm celleplast på platen, deretter 16mm gulvspon. Det jeg funderer på er da om man skulle kunne fjerne gulvsponet og celleplasten ved avløpet og kappe avløpet jevnt med betongplaten, for så å sette en vinkel direkte. Da får man jo litt ekstra rom, den 8cm høye sokkelhøyden under skapene pluss 7 cm gjennom celleplast og gulvspon. Hva tror dere spontant om dette? Da kanskje man slipper å måtte pigge noe i det hele tatt..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvordan tenker du deg at avløpet skal fortsette når det når betongen?
Hvordan mener du?J justusandersson skrev:
Tenkte en 90-graders bøy der avløpet kommer opp fra betongen, deretter 1,5 meter til venstre med anbefalt helling!
Smartline ser ut til å ha koblinger som man stikker inn i rørene, i stedet for utvendig, så man burde kunne kappe avløpet der det kommer opp jevnt med betongen, ikke sant?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Cellplasten har flere funksjoner enn å isolere. Bl.a. hindrer den inneluften fra å nå betongen. Skal du gjøre som du har tenkt, er det viktig at du kan isolere rundt og tette til omkring røret. Jeg vet ikke hvordan det skulle gjøres på en god måte og hvilket materiale du kunne bruke. Det finnes sikkert andre som har forslag til dette.
Jeg mener at hovedalternativene er enten å trekke røret over gulvet på en skjult måte, eller å ta en sving utendørs.
Jeg mener at hovedalternativene er enten å trekke røret over gulvet på en skjult måte, eller å ta en sving utendørs.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Klikk her for å svare