Hei alle kunnskapsrike!

Har et par spørsmål angående den aldringsbestandige plasten.
Er i full gang med tilbygg.
Mellom svillen og gulvet har jeg lagt svilleisolering, men ingen plast. Svilleisoleringen ligger kant i kant med bjelken. Hvordan får jeg det tett når jeg fortsetter med plasten fra veggen ned på gulvet? Teoretisk sett kan jo fuktighet vandre den veien, eller tenker jeg feil?

Hvordan gjør man i vaskerommet med plasten? Skal ha tettesjikt på gulvet som skal flytesparkles.
Skal jeg la plasten gå ut på gulvet en bit (5cm) før jeg sparkler? Eller hvordan gjør man det?

Og så var det et bad på overetasjen. Man skal jo tydeligvis ikke ha plast utenfor tettesjikt, skal jeg bare avslutte plasten der baderomsveggene kommer, eller skal jeg brette den rundt bjelkene før jeg bygger igjen?
I skråtaket skal jeg ha panel, der får plasten sitte igjen antar jeg?

Ble kanskje litt rotete, men håper dere forstår. :)

Mvh/ Anders

S
Normalt så plastes nok også bad, risikoen er jo at det går hull på tettesjiktet i badet så fukt trenger inn, da tørker det aldri med doble tettesjikt, men på mange byggeprosjekter virker det som den risikoen overses.

Hei igjen.
Ingen som har vettige svar på de to første spørsmålene?

Så dukket det opp en tanke til. Har en stamme på 170mm med plast på, så en 45a på dette. For å få til det med avløpet på den ene veggen bør jeg legge en 120 regel i stedet for 45an. Kan jeg sette plasten innenfor min 170regel også i dette tilfellet? Det sies jo at plasten skal sitte så langt inn som mulig, hva tror dere?

/ Anders

S
plasten skal sitte maks 1/3 inn i veggen, altså hvis du skal kjøre med et 45mm installasjonsfag så kreves absolutt minimum 90mm utenfor plasten.

Eller som i ditt tilfelle med 170 stamme (antar at det blir 170 isolasjon utenfor plasten da) så kan du maks ha 85mm installasjonsfag. Det du kan gjøre er å sette 120 regel men bare isolere maks 85mm og la resten være tom, da er du innen 1/3 grensen.

ok, takk for dette. Ingen som har bra svar på hvordan man gjør i hjørnet mellom syll og gulv, eller kan man regne med at det blir tett nok når jeg spikrer dit min 45a utenpå plasten?

/Anders

S
Jeg har forstått det som at man bretter ut plasten en bit så gulvkonstruksjonen står på den, dette er ikke noe jeg er sikker på så jeg er også nysgjerrig på dette.

Hei igjen!
Vekker liv i denne tråden igjen. Har nå satt opp OSB og gips i det kommende vaskerommet. Plastikken på ytterveggen ligger brettet ut på gulvet, liksom platen under innerveggen som ligger et stykke ut på gulvet. Hva gjør jeg nå med denne?
Gulvet skal flytesparkles. Bretter jeg opp plastikken på gipsen før flytesparkling eller skjærer jeg av plastikken der den er nå?
I teorien kan jo sparkelen lede opp fukt i veggen, eller tar jeg feil?

/Anders

S
normalt er det lav fuktighet i plate og avrettingsmasse.
og alt kommende vann skal renne på tetningslaget

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.