Vi skal ha tre små trapper i stuen. Eller kanskje ikke så mye trapp, det blir vel mest et trinn eller avsats bare. Det vedlagte bildet illustrerer omtrent hvordan det er tenkt å se ut. Vi har tenkt oss trinn av granitt og opptrinnet pusset, typ som man ser en del fasader på hus.
Spørsmålet er hvordan jeg skal bygge trappen(e). Skal jeg støpe den, eller skal jeg bygge en stamme i tre, med masonitt under pussen? Hvis jeg støper trappen, hvor skal jeg plassere den? På parketten kanskje blir for tungt og forhindrer gulvet i å bevege seg. På gulvspon unngår man det, men da blir det kanskje vanskelig å koble parketten på en pen måte. Direkte på betongplaten avlaster jo nivågulvet, men jeg får samme problem med å koble overgulvet pen mot trappen.

Ideer?

• En designskisse av en enkel avsats eller trinn i lys grått og hvitt med blågrå bakgrunn, del av en trappeidé for et interiørprosjekt.
Jeg ville nok støpt mot sponet under med en slags form, deretter trekke gulvet tett inntil og en liten list for å skjule selve sprekken.

Ikke glem å fuktsikre sponet med plast eller lignende, ellers sveller det nesten garantert. Denne beskyttelsen kan man jo fjerne når betongen har herdet.

Alternativt kanskje en slags luxplate eller lignende og pusse på?

Tyresö
Hvis du vil at trappen skal føles stabil og homogen uten å svaie når du går på den (det tror jeg du vil), må den stå direkte på betongplaten.

Ta opp et inspeksjonshull gjennom parkett, spon, helt ned til betongplaten.
Mål hvor høyt, bredt, dypt betongfundamentet skal være.
Lag en støpeform til fundamentet til trappetrinnet ditt - og støp det. Du kan erstatte en del av betongen med isopor, for å redusere vekten.
Bær inn fundamentet og legg det på plass på parketten og tegn av konturen + puss og +5 mm fuge - sag ut alle lag ned til platen og legg fundamentet der. Det er en fordel om du støper inn løfteøyer, som du kan fjerne når fundamentet er på plass.
Fugen mellom betong og parkett pusser du, og så tetter du med latexfugemasse som er farget i parkettens farge - brun, gjetter jeg. Så er det bare å mure dit granitten - eller i hvilken rekkefølge du vil gjøre momentene. Fundamentet (betongen) vil veie 2,3 kg/liter, så vær forberedt på at du kanskje må ringe Magnus Samuelsson når du skal bære det på plass - om du ikke får tillatelse til å støpe det i stuen.

Selv ville jeg ikke få lov til å søle med betong innendørs - uansett hvor mye jeg dekker til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.