5.546 lest ·
9 svar
6k lest
9 svar
Betongsøyler i vannsyk mark - fungerer dette?
Skal sette opp et gjerde på kortsiden av tomten der det er mye vann i jorden. Ikke sånn at det er sølepytter på bakkenivå, men når jeg graver et hull i jorden renner det raskt til vann. Jeg tenkte å bruke ferdige 70cm-pilarer og pukk under og rundt pilaren. Nå lurer jeg på om pilar/gjerde kan påvirkes av at bakken er våt. Bor i Malmøområdet, så jeg tror ikke det er noen fare med frost på denne dybden, men kanskje noe annet som kan gå galt?
Takk,
Bobo123
Takk,
Bobo123
I skrivende stund 111 som har lest mitt innlegg og 0 svar. Jeg tolker dette villig som at det ikke finnes noen direkte og konkrete hindringer for å sette søyler i vannsyk jord.Bobo123 skrev:Skal sette et gjerde på kortsiden av tomten der det er mye vann i jorden. Ikke sånn at det er dammer på marknivå, men graver jeg et hull i jorden renner det raskt til vann. Jeg tenkte å bruke ferdige 70cm-søyler og makadam under og rundt søylen. Nå lurer jeg på om søyle/gjerde kan påvirkes av at jorden er våt. Bor i Malmö-området, så jeg tror ikke det er noen fare med frost på denne dybden, men kanskje noe annet som kan gå galt?
Takk,
Bobo123
/Bobo123
Vannet som sådant utgjør ingen hindring. Er det vannsjuk leire så er jo dog risikoen ganske stor for at plintene synker. Vannsjuk steinknusing så kan du sette et hus på din plint!
Ingen anelse holdt jeg på å si. Min gjetning er at vannet er såpass langt nede at det ikke fryser om vinteren. Men jeg kan veldig lite om dette. Vannet i bakken kommer fra naboens eiendom, og hans tomt ligger ca. 5dm over min. Ved tomtegrensen har han satt opp en smal betongmur som går ned ca. 4dm under bakkenivå, og det er på denne dybden vannet stopper (gjetter jeg).P-plats skrev:
Sist redigert:
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Markskrue, skruefundament.
Klikk her for å svare