1.566 lest ·
8 svar
2k lest
8 svar
Betongregelvegg, hvorfor er det ikke en greie?
Hei,
Jeg lurer litt på hvorfor det ikke finnes en betongregelvegg? (Typ som en vanlig bærende trevegg, bare støpt i betong)
Man sparer jo store mengder materiale, og en betongregelvegg burde klare lastene fra et lite en-til-to-etasjers hus.
Vanskelig å støpe? Ville den knekke ved sidetrykk, men en vegg bærer jo primært topplaster.
Jeg lurer litt på hvorfor det ikke finnes en betongregelvegg? (Typ som en vanlig bærende trevegg, bare støpt i betong)
Man sparer jo store mengder materiale, og en betongregelvegg burde klare lastene fra et lite en-til-to-etasjers hus.
Vanskelig å støpe? Ville den knekke ved sidetrykk, men en vegg bærer jo primært topplaster.
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Hva slags materiale sparer du?
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Tja, du får nok tenke en runde til.
Det er vel ikke egentlig noen problemer, bortsett fra at det er litt komplisert. Må jo bygge forskalinger på stedet osv. Betongbilen skal dit to ganger i stedet for én. Installasjoner kan ikke kompletteres uten å skjære spor i veggen. Kan jo ha installasjonssjikt utenpå for så vidt...
Ser man til den økonomiske aspekten, så er det vel ingen som leverer standardpakkede hus som synes det er en god idé.
Det finnes dog rekkehus som er bygget på den måten, betongdekke samt bærende vegger. Jeg vet ikke, men jeg gjetter at elementene er prefabrikert. Kanskje noen andre som vet, men sannsynligvis går det å få økonomi i det om man lager mange moduler, typ rekkehus. Den bekjente jeg har som bor i et slikt rekkehus, er huset bygget på 70-80-tallet. Vet ikke om det fortsatt gjøres, kanskje ble for dyrt (?)
Ser man til den økonomiske aspekten, så er det vel ingen som leverer standardpakkede hus som synes det er en god idé.
Det finnes dog rekkehus som er bygget på den måten, betongdekke samt bærende vegger. Jeg vet ikke, men jeg gjetter at elementene er prefabrikert. Kanskje noen andre som vet, men sannsynligvis går det å få økonomi i det om man lager mange moduler, typ rekkehus. Den bekjente jeg har som bor i et slikt rekkehus, er huset bygget på 70-80-tallet. Vet ikke om det fortsatt gjøres, kanskje ble for dyrt (?)
Bygningsveteran
· Stockholm
· 340 innlegg
Du har neppe støtt på en betongrammekonstruksjon, hva? Det er vel hva ts foreslår? Jeg kommer på titalls ulemper, men ingen fordeler, beklager.1977bjorn skrev:
Det er vel ingen problemer egentlig, bortsett fra at det er litt komplisert. Må jo bygge støpeformer på stedet osv. Betongbilen skal dit to ganger i stedet for én. Installasjoner kan ikke kompletteres uten å skjære spor i veggen. Kan jo ha installasjonssjikt utenpå for så vidt...
Ser man på den økonomiske siden, så er det vel ingen som leverer standardpakkerte hus som synes det er en god idé.
Det finnes dog rekkehus som er bygget på den måten, betongdekke samt bærende vegger. Jeg vet ikke, men jeg gjetter på at elementene er prefabrikkert. Kanskje noen andre som vet, men sannsynligvis går det å få økonomi i det om man gjør mange moduler, typ rekkehus. Den bekjente jeg har som bor i et slikt rekkehus, er huset bygget på 70-80-tallet. Vet ikke om det fortsatt gjøres, kanskje det ble for dyrt (?)
Eneste "regelverk" som fungerer bedre i betong er de såkalte hulldekkene til etasjeskiller. De har den absolutt vridstiveste formen; firkantede utvendig og runde innvendig.
Betongkonstruksjon med forspente wirer som armering; genialt.
Betongkonstruksjon med forspente wirer som armering; genialt.
Det man gjør ganske ofte er å la bjelkelagene stå på betongpilarer og så bygger man vegger mellom pilarene (og hvor enn man ønsker en vegg) med stålregel/gips (eventuelt pluss OSB eller kryssfiner).S Sman1 skrev:Jeg lurer litt på hvorfor det ikke finnes en betongregelvegg? (Typ som en vanlig bærende trevegg, bare støpt i betong)
Man sparer jo enorme mengder materiale, og en betongregelvegg burde jo klare lastene fra et lite en-toetasjes hus.
Vanskelig å støpe? Ville den knekke ved sidetrykk, selv om en vegg primært bærer topplaster
Passer bra for kommersielle lokaler, dvs. butikker, kontorer osv.
Klikk her for å svare